گروه بورس، فاطمه اسماعیلی: معاملات فرابورس ایران یازدهمین ماه سال جاری را در حالی به پایان رساند که آیفکس با تجربه افزایش 3/ 100 واحدی از 10/ 719 واحد در 30 دی‌ماه به 40/ 819 واحد در پایان بهمن‌ماه افزایش یافت تا در این ماه با بازدهی 14 درصدی همراه شود. علاوه بر این همسو با رشد شاخص کل فرابورس، شاهد رشد 3/ 19 درصدی ارزش بازار نیز بودیم؛ به‌طوری‌که در آخرین روز معاملاتی فرابورس در بهمن‌ماه، ارزش بازار بالغ بر 970 هزار و 940 میلیارد ریال شد. در عین حال بررسی متغیرهای حجم و ارزش معاملات فرابورس ایران در بهمن‌ماه 94 حکایت از رشد 62درصدی حجم و 52 درصدی ارزش معاملات نسبت به ماه قبل دارد؛ به‌طوری‌که فرابورس بهمن‌ماه شاهد معامله 8 میلیون و 975 هزار ورقه بهادار به ارزش 52 هزار و 26 میلیارد ریال بود که در مقایسه با بهمن‌ماه سال قبل به ترتیب رشد 213 و 132درصدی داشته است.

افزون بر این، در ماهی که گذشت در میان بازارهای فرابورس ایران، بهترین عملکرد را در افزایش ارزش معاملات، بازار ابزارهای نوین مالی به خود اختصاص داد؛ به‌طوری‌که با ارزش دادوستدی بالغ بر ۳۰ هزار و ۴۶۰ میلیارد ریالی، رشدی ۹۵ درصدی نسبت به بهمن‌ماه ۹۳ تجربه کرد. بازار دوم نیز با ارزش دادوستدی بالغ بر ۱۴ هزار و ۷۶ میلیارد ریالی در جایگاه دوم این رده‌بندی قرار گرفت. نگاهی به وضعیت معاملات فرابورس در این ماه بیانگر آن است که معامله‌گران، ۸۴/ ۷۷۱ هزار دفعه داد و ستد کرده‌اند که این عدد نسبت به ماه گذشته رشد ۴۱ درصدی و نسبت به بهمن‌ماه ۹۳، رشد ۹۲ درصدی داشته است. معاملات بازار اول و دوم به ترتیب با رشد ۱۳ و ۳۳۹ درصدی حجم و ۱۵ و ۴۶۸ درصدی ارزش مواجه شد و در بازار پایه ۲ میلیارد و ۹۱۴ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۲ هزار و ۹۸۷ میلیارد ریال خرید و فروش شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۴۷۹ درصدی در حجم و ۴۳۹ درصدی در ارزش معاملات را ثبت کرده است. به‌طور متوسط در بهمن‌ماه طی ۲۰ روز معاملاتی شاهد معامله روزانه ۴۴۹ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۲ هزار و ۶۰۱ میلیارد ریال بودیم.


رشد قیمتی اوراق تسهیلات مسکن و اسناد خزانه اسلامی

بررسی نوسانات در بازار «تسه‌ها» و به عبارتی دیگر قیمت هر برگ اوراق تسهیلات مسکن در بهمن‌ماه نشان می‌دهد قیمت این اوراق در مقایسه با ماه گذشته با رشد 5/ 14 درصدی مواجه شده و از 76 هزار و 917 تومان در 30 دی 94 به 88 هزار و 36 تومان در پایان بهمن‌ماه رسیده است. همچنین نگاهی به بازار ابزارهای نوین مالی نشان می‌دهد هر ورقه اسناد خزانه اسلامی (مرحله اول) در نماد اخزا1 با رشد قیمتی 68/ 1 درصدی از 96 هزار و 700 تومان در پایان ماه گذشته به 98 هزار و 325 تومان در آخرین روز معاملاتی بهمن‌ماه افزایش یافت تا نرخ بازده موثر تا سررسید این اوراق نیز از 3/ 25 درصد به 26 درصد برسد. در عین حال در آخرین روز معاملاتی بهمن‌ماه بازده ساده نمادهای تازه عرضه شده اسناد خزانه اسلامی در نمادهای اخزا2، اخزا3، اخزا4 و اخزا5 تا سررسید به ترتیب 52/ 26، 31/ 26، 32/ 26 و 94/ 25 درصد شد.


رویدادهای مهم بهمن‌ماه در فرابورس ایران

در بهمن‌ماه ۹۴ فرابورس ایران شاهد عرضه اولیه ۴ نماد جدید اسناد خزانه اسلامی در بازار ابزارهای نوین مالی بود. بر این اساس نمادهای اخزا۳، اخزا۴ و اخزا۵ به ترتیب در روزهای دوشنبه ۱۲ بهمن تا چهارشنبه ۱۴ بهمن‌ماه گشایش یافته و عرضه اولیه در نماد اخزا۲ نیز در روز ۱۷ بهمن‌ماه انجام شد.