گروه بورس - فاطمه اسماعیلی: فرابورس، معاملات آخرین روز کاری هفته را با رشد ۵ واحدی (معادل ۶۴/ ۰ درصد) به پایان رساند تا آیفکس با ثبت بازدهی ۴ درصدی در هفته جاری در رقم ۱۰/ ۷۹۲ واحد قرار گیرد. نوسانات روز گذشته شاخص فرابورس به گونه‌ای بود که در ۵ دقیقه ابتدایی معاملات، جهش قابل‌توجهی در آیفکس دیده شد و این شاخص تا نزدیکی ۸۰۰ واحد پیش رفت. اما به تدریج با فروکش نسبی هیجانات قیمت‌ها به‌صورت نسبی اصلاح شده و رشد روزانه آیفکس محدود شد. در بازار روز گذشته، بیشترین تاثیر در صعودی شدن شاخص فرابورس را نماد شرکت‌های هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، پالایش نفت تهران، سهامی ذوب‌آهن اصفهان و فولاد هرمزگان جنوب بر عهده داشتند. علاوه بر این در جریان معاملات این روز، نماد شرکت‌های مهندسی صنعتی روان فن‌آور، پالایش نفت شیراز، هلدینگ صنعتی معدنی خاورمیانه و صنعت روی زنگان بیشترین افزایش قیمت را به خود اختصاص دادند و در آن‌سوی بازار نماد تسه‌ها با بیشترین کاهش قیمت روبه‌رو‌ شدند.

در همین حال بررسی معاملات اوراق با درآمد ثابت نشان می‌دهد که بیشترین حجم معامله این اوراق پس از کشف قیمت 833 هزار ریالی اسناد خزانه اسلامی در نماد (اخزا5) با خرید و فروش 241 هزار و 660 ورقه به این نماد اختصاص پیدا کرد. در میانETFها نیز بیشترین حجم معامله مربوط به صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان مسکن شمال غرب با خرید و فروش بیش از 2 میلیون اوراق بهادار بوده، ضمن اینکه این صندوق بیشترین ارزش معاملات در میان ETFها به میزان بیش از 20 میلیارد ریال را نیز از آن خود کرد. در عین حال روز گذشته، 95 میلیون و 800 هزار اوراق بهادار به ارزش 237 میلیارد و 290 میلیون ریال در بازار اول دادوستد شد و بیشترین حجم معاملات این بازار با خرید و فروش 16 میلیون ورقه در نماد بیمه دی انجام شد. در بازار دوم نیز شاهد معامله 206 میلیون و 170 هزار اوراق بهادار با رقم یک هزار و 269 میلیارد ریال بودیم. در جریان معاملات روز چهارشنبه، قیمت هر برگه اوراق تسهیلات مسکن در تمامی نمادها به جز چهار نماد کاهش یافت و در محدوده 827 تا 889 هزار ریال مورد معامله قرار گرفت و بیشترین افزایش قیمت نیز در نماد تسه 9409 به میزان 39/ 3درصد رخ داد تا به این ترتیب ترکیب نرخ سود واقعی دریافت وام از این طریق 6/ 23 درصد شود.

اسناد خزانه به ایستگاه پنجم رسید

در آخرین روز کاری این هفته فرابورس، خرید و فروش اسناد خزانه اسلامی در نماد (اخزا۱) با قیمت ۹۷۵ هزار و ۵۳۸ ریال، نماد (اخزا۳)، ۸۵۲ هزار و ۹۱۷ ریال و نماد (اخزا۴) ۸۴۰ هزار و ۹۸ ریال به پایان رسید(اخزا۵) نیز در اولین روز عرضه‌اش با قیمت ۸۳۲هزار و ۹۵۲ ریال معامله شد تا نرخ سود موثر آن تا سررسید ۹/ ۲۴درصد و همچنین نرخ سود معادل بانکی آن ۴/ ۲۲ درصد شود. عرضه اولیه در نماد (اخزا۲) نیز روز ۱۷ بهمن انجام می‌شود.