گروه بورس _ زهرا رحیمی: شاخص کل فرابورس ایران که پس از اجرایی شدن برجام رشد قابل توجهی را تجربه کرده بود (شاخص این بازار از ابتدای دی ماه تا چهارشنبه هفته گذشته رشد بیش از ۱۲ درصدی را در کارنامه خود به ثبت رسانده بود) روز گذشته تحت تاثیر فشار عرضه بر تقاضای سهام افت ۸/ ۲ واحدی معادل ۳۷/ ۰ درصد را تجربه کرد و در نهایت در ارتفاع ۷/ ۷۵۷ واحد ایستاد. به این ترتیب بازدهی این بازار از ابتدای سال تا‌کنون به ۳۸/ ۱۳ درصد رسید.

کارشناسان افت دیروز فرابورس ایران را پس از حدود یک ماه ثبت نوسانات مثبت طبیعی دانسته و آن را در راستای اصلاح قیمت‌ها عنوان می‌کنند. دیروز در شرایطی که معاملات «شتران» درصدد رشد آیفکس بود اما معاملات منفی در نمادهای «پترول»، «ذوب» و «هرمز» در نهایت مسیر شاخص این بازار را نزولی کرد.در جریان معاملات دیروز این بازار «اتکام» و «خفناور» بیشترین رشد قیمتی را تجربه کردند. در مقابل بیشترین افت قیمت به نام «سدبیر» و «وکوثر» ثبت شد. در فرابورس ایران دیروز بیش از ۲۵۶ میلیون و ۸۸۹ هزار سهم به ارزش بیش از ۱۸۰۰ میلیارد و ۶۲۲ میلیون ریال در ۲۹ هزار و ۹۵۵ دفعه معامله شد که نسبت به میانگین یک ماه اخیر این دو متغیر افت حدود ۲۰ درصدی در حجم و افت کمتر از یک درصدی در ارزش معاملات را نشان می‌دهد.

بیشترین حجم معاملات دیروز در اختیار پر بازده ترین سهم این بازار یعنی «اتکام» بود. بررسی معامله بیش از ۳۲ میلیون سهمی نماد مزبور حاکی از فعالیت بیشتر حقیقی‌ها است به‌طوری که این معامله‌گران بیش از ۸۶ درصد در خرید و حدود ۷۰ درصد در فروش مشارکت داشتند. معامله بیش از ۹ میلیارد تومانی «بمپنا» نیز این نماد را در صدر جدول بیشترین ارزش معاملات روز گذشته فرابورس قرار داد. فعالیت بیشتر حقیقی‌ها در خرید و مشارکت بیشتر حقوقی‌ها در فروش این سهم در نهایت منجر به رشد ۴/ ۲ درصدی قیمت این سهم شد.


سبز‌پوشی دسته‌جمعی «تسه»‌ها

بررسی معاملات بازار اوراق تسهیلات مسکن در روز گذشته حاکی از سبز‌پوشی دسته جمعی این اوراق است. «تسه 9305» با رشد 99/ 4 درصدی بیشترین درصد افزایش قیمت را در بین دیگر اوراق تسهیلات مسکن با سررسیدهای مختلف در اختیار داشت. به این ترتیب قیمت هر برگه از این اوراق در نهایت به 89 هزار و 500 تومان رسید. سه نماد «تسه 9408»، «تسه 9409» و «تسه9410» که بر اساس وام 60 میلیون تومانی مسکن (در تهران) در سه ماه گذشته سال جاری منتشر شدند، نیز روز گذشته با رشد به ترتیب 62/ 1، 35/ 1 و 04/ 2 درصدی مواجه شدند. نکته قابل‌توجه در بازار این اوراق نزدیک شدن قیمت اوراق منتشر شده بر‌اساس وام جدید و اوراق قدیمی است. به‌طوری که میانگین قیمت هر ورقه از اوراق جدید در روز گذشته به 89هزار و 500 تومان رسید.میانگین قیمت اوراق قدیمی نیز در محدوده 86 هزار تومان قرار داشت.

در تحولات پیرامون بازار اوراق تسهیلات مسکن روز گذشته سمات از خانه دار شدن حدود 6 هزار و 405 نفر از طریق این بازار خبر داد. سمات در گزارشی اعلام کرده است: معاملات حق‌تقدم تسهیلات مسکن از سال 89 در شرکت فرابورس ایران آغاز شده است که هم‌اکنون بیش از 20 نماد حق تقدم تسهیلات مسکن در این شرکت معامله می‌شود. بر‌اساس مصوبه جدید شورای پول و اعتبار از اول دی‌ماه امسال سقف تسهیلات خرید و ساخت مسکن از محل گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن افزایش یافت. بر این اساس تسهیلات حق تقدم مسکن در تهران 600 میلیون ریال، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر 500 میلیون ریال و سایر مناطق شهری 400 میلیون ریال است.استفاده از سقف‌های تسهیلاتی مذکور از محل گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن صادره در نمادهای «تسه 9408» و نمادهای بعدی امکان پذیر است.

همچنین پرداخت تسهیلات از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن صادره در نمادهای «تسه 9407» و ماقبل، صرفا تا سقف‌های تسهیلات قبلی (500 میلیون ریال برای زوجین و 350 میلیون ریال برای سایر اقشار) امکان پذیر است. متقاضیان استفاده از تسهیلات مسکن با سقف‌های جدید می‌توانند به دو روش (خرید اوراق گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن به تعداد مورد نیاز در نمادهای «تسه 9408» به بعد یا استفاده از اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن قبلی تا سقف‌های تسهیلات قبلی و خرید مابه‌التفاوت، از محل اوراق گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن جدید) از این مزایا بهره ببرند.


تداوم رشد قیمت اخزا 1

در بازار اسناد خزانه اسلامی نماد «اخزا۱» روز گذشته با رشد ۰۶/ ۰ درصدی مواجه شد و به ۹۷۴ هزار و ۳۲۲ ریال رسید. به این ترتیب سود موثر هر ورقه از این سهم به ۴/ ۲۵ درصد رسید. بررسی‌ها نشان می‌دهد که این اوراق در روزهای اخیر با استقبال حقیقی‌ها و پیمانکاران مواجه بوده است. در تحولات پیرامون این بازار در روزهای اخیر از گشایش ۴ نماد جدید برای داد‌وستد خبر داده شده بود. بر این اساس قرار است عرضه اولیه نماد «اخزا۲» روز ۱۷ بهمن انجام شود. سه نماد دیگر نیز در سه روز مختلف و در سال ۹۵ عرضه خواهند شد.

استراحت آیفکس در مسیر صعود