مجتبی شهبازی

دبیر المپیاد سبدگردانی دانشجویان
در کشور ما ضعف‌های بسیاری در ارتباط بین صنعت و دانشگاه وجود دارد که این ضعف در حوزه علوم سرمایه‌گذاری و مالی بسیار بغرنج است. نشانه این ضعف موارد بسیاری است که از مهم‌ترین آن می‌توان به نبود حتی یک المپیاد علمی و کاربردی با مشارکت دانشگاه‌ها و صنعت برای سنجش توانایی‌های علمی و کاربردی دانشجویان علوم مالی و سرمایه‌گذاری اشاره کرد. سال‌هاست که شعار متولیان حوزه سیاست‌‌گذاری و اجرا در کشور توجه به لزوم برقراری رابطه مثمرثمر بین صنعت و دانشگاه متمرکز است.

حال این مهم برای اولین بار در بازار سرمایه کشور با مجوز از سازمان بورس اوراق بهادار در قالب اجرای اولین المپیاد سبدگردانی اوراق بهادار ویژه دانشجویان شکل گرفته است. برگزاری این المپیاد عرصه‌ای پویا برای کسب تجربه و مهارت‌های کاربردی در بازار سرمایه برای آینده‌سازان این حوزه است. شاید زمانی آرزوی هر دانشجوی علوم مالی و سرمایه‌گذاری این بوده است که تئوری‌های علمی که در دروس دانشگاهی می‌آموزد، همزمان چگونگی کاربرد این اصول علمی را در محیط کسب‌و‌کار محک بزند. اکنون برای نخستین بار فرصتی جهت تحقق این هدف در بازار سرمایه ایجاد شده است. در آستانه شروع رقابت‌های المپیاد با حضور تیم‌های دانشگاهی تراز اول کشور (تهران، شهید بهشتی و علامه طباطبایی) قرار داریم.

در این دوره از المپیاد علاوه بر جوایز ارزنده برای نفرات برتر لوح و تندیس تیم برتر دانشگاهی به دانشگاه اهدا خواهد شد. تمام سعی متولیان این المپیاد بر این بوده است که از دانشجویان نخبه و مستعد که توسط دانشگاه‌های برتر که در قالب تیم دانشگاهی معرفی شده‌اند حمایت مالی شوند. در همین راستا حامیان المپیاد اقدام به تخصیص اعتبار به دانشجویان برای پرتفوی‌گردانی کرده‌اند تا بدون ترس و استرس از ایجاد ضرر مالی به رقابت جهت کسب بازدهی بالاتر بپردازند. گرچه بدون حمایت و پشتیبانی مالی و غیرمالی حامیان این المپیاد امکان اجرای این المپیاد نمی‌بود. امید است با توجه به اینکه این المپیاد نوپا است مدیران بازار سرمایه حمایت از این برنامه ملی را به دید حمایت از آینده‌سازان بازار سرمایه تلقی کنند.