گروه بنگاه‌ها: به منظور ایجاد جذابیت در معاملات واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق زمین و ساختمان شمال‌غرب، مدل جدید بازارگردانی با تعهد خرید واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق به قیمتی مشخص از سوی شرکت تامین سرمایه بانک مسکن به‌عنوان بازارگردان جدید صندوق ارائه شده است.

در این مدل بازارگردان تعهد دارد در صورت عرضه اوراق از سوی سرمایه‌گذاران، اوراق را به نرخ از پیش تعیین شده خریداری و در صورت وجود تقاضا، اوراق را به نرخ از پیش تعیین شده‌ای به فروش برساند. در این روش، شرکت تامین سرمایه بانک مسکن به‌عنوان بازارگردان متعهد به خرید اوراق در نرخ ۲۳درصد سالانه به‌صورت روز‌شمار و فروش به قیمت ۱درصد+۲۳درصد (نرخ خرید تعهد شده به علاوه دامنه مظنه) است. همچنین بازارگردان صرفا متعهد به خرید و فروش در مظنه‌های از پیش تعیین شده بوده و بنابراین در صورتی که قیمت بازاری واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق بیش از قیمت تعهد شده بازارگردان باشد، سرمایه‌گذار می‌تواند واحدهای سرمایه‌گذاری خود را به سفارش‌های بهتر در بازار به فروش رسانده و سود بیشتری کسب کند. سرمایه‌گذارانی که واحدهای سرمایه‌گذاری خود را تا زمان تصفیه صندوق نگهداری می‌کنند، در صورت بالاتر بودن بازدهی صندوق نسبت به ۲۳درصد، می‌توانند سود بالاتری کسب کنند و صندوق در این خصوص محدودیتی قائل نشده است.

در نهایت به دلیل وجود ریسک نوسان نرخ بهره در بازار و برای انعطاف‌پذیری بیشتر این روش بازارگردانی، نرخ تعهد ۲۳درصد به‌صورت کوتاه مدت و سه ماهه اعلام شده و در دوره‌های بعدی با توجه به شرایط موجود تغییر می‌یابد. صندوق زمین و ساختمان شمالغرب دومین صندوق زمین و ساختمان کشور بوده که در شهریور ۹۴ اقدام به پذیره‌نویسی ۱۰۰ میلیارد ریال جهت تامین مالی ساخت پروژه مسکونی ۹۶‌واحدی در استان آذربایجان شرقی و در شهر تبریز کرده است. هزینه ساخت این پروژه حدود ۲۳۵ میلیارد ریال برآورد شده است که ۱۰۰ میلیارد ریال آن از طریق پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری در فرابورس و مابقی از طریق برنامه‌ریزی پیش‌فروش واحدهای ساختمانی تامین خواهد شد. بازدهی پیش‌بینی شده برای این صندوق معادل ۲۵درصد برای هر سال تا پایان عمر صندوق برآورد شده است. گروه سرمایه‌گذاری مسکن به‌عنوان مدیر صندوق و سرمایه‌گذاری مسکن شمالغرب به‌عنوان مدیر ساخت هستند و با تصویب مجمع صندوق، بازارگردانی واحدهای صندوق به شرکت تامین سرمایه بانک مسکن محول شده است.