منیـره نظامیوند‌چگینی: مدیران کارخانه‌های فولاد، معدنکاران سنگ‌‌آهن، سرمایه گذاران و فعالان بخش معدن از مهم‌ترین‌ گروه‌هایی هستند که در ماه‌های اخیر، ضررهای سنگینی را از سوی افت چشمگیر بازارها که تحت تاثیر ریزش‌های پی‌در‌پی نفت رخ داده،‌ متحمل شده‌اند.


افت‌های شدید شاخص‌های اقتصادی چین نیز که از اوایل تابستان سال جاری صورت گرفته، همچون اهرمی برای وارد آوردن فشار مضاعف رو به پایین بر بازارها عمل کرده و زمینه ‌ساز افت‌های هرچه بیشتر شده است. به گزارش بلومبرگ؛ بازار سنگ‌آهن ماه‌ها است به دلیل تصمیمات تولیدکنندگان بزرگ سنگ‌آهن از جمله بی اچ پی بیلتون، ریوتینتو، واله و فورتسکیو در شرایط مازاد عرضه قرار دارد. این شرکت‌ها با هدف خارج کردن معادن کوچک با هزینه‌های تولید بالا از گردونه رقابت، با وجود مازاد در انبارها اقدام به افزایش میزان تولیدات خود کردند که به رشد روزافزون حجم دپوی سنگ‌آهن در انبارهای سراسر جهان انجامید. در این میان و با توجه به کاهش تقاضای چین برای فولاد و نیز افت نرخ رشد اقتصادی این کشور، گمانه‌ها از کاهش تمایل خرید سنگ‌آهن از چین خبر می‌داد. این درحالی است که منابع آگاه گفته‌اند چین باوجود موارد مذکور، همچنان برای خرید سنگ‌آهن اشتها داشته و قصد خرید بیشینه مقدار سنگ‌آهن تولیدی معادن برزیل را دارد. براساس آمارها،‌ تقاضای فولاد چین به‌عنوان ‌بزرگ‌ترین مصرف‌کننده در جهان، از حوالی ماه سپتامبر سال جاری و در پی بهبود شرایط مسکن و ساخت‌وساز با رشد همراه بوده است. چین در سال‌های اخیر با سرعتی بالا در جهت توسعه و حرکت به سمت و سوی صنعتی شدن هرچه بیشتر گام بر می‌دارد. ضعف شرایط اقتصادی این ابرقدرت در مدت اخیر به کاسته شدن سرعت پیشرفت صنایع آن انجامیده و در نهایت به افت تقاضا برای محصولاتی همچون فولاد و سنگ‌آهن دامن زده است. دولت چین پس از بروز رکود و ریزش در شرایط اقتصاد داخلی، برای بهبود بازارهای مالی و شرایط کسب‌و‌کار اقدام به اتخاذ تصمیماتی از جمله کاهش ارزش یوآن کرد که پیامدهای بسیاری را برای بازارهای داخلی و جهانی داشته است.


آمارهای رسمی موجود از روند رو به رشد میزان مصرف فولاد از دهه هشتاد تا سال گذشته حکایت دارند؛ این در حالی است که از سال ۲۰۱۴ میلادی تا کنون روند بازار فولاد نزولی شده و کماکان نیز ادامه دارد. یورگ کینر، مدیر ارشد اجرایی شرکت سوئیس آسیا کپیتال، درخصوص چشم‌انداز آتی بازارهای فلزات و سنگ‌آهن در مصاحبه با شبکه سی.ان.بی.سی گفته است: پیش‌بینی‌ها درباره بازار فلزات چندان مثبت نیست. چرا که بر این باوریم در حال حاضر فلزات پایه کاهش‌های شدیدی داشته‌اند و به کف‌های قیمتی خود رسیده‌اند، اما به‌نظر می‌رسد سنگ‌آهن و زغال‌‌سنگ تا حدود یک سال و نیم آینده و تا اواسط سال ۲۰۱۷ میلادی همچنان با شرایط نزولی و رکود دست و پنجه نرم خواهند کرد.


جست‌وجوی سرنخ‌ها در بنادر چین

به گزارش بیزینس اینسایدر، اگر به دنبال پیش‌بینی روشنی برای آینده بازار سنگ‌آهن هستیم، باید اطلاعات منابع بنادر چین را مورد بررسی قرار دهیم. این انبارها که از ذخایر سنگ‌آهن مملو شده‌اند، کماکان در حال پذیرش محموله‌های خریداری شده از سوی دولت چین هستند. این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود ذخایر سنگ‌آهن در بنادر چین احتمالا در ماه‌های آینده با رشدهای بیشتری همراه خواهد بود و چین دامنه دپوی خود را گسترش خواهد داد. در شرایطی که به گفته منابع آگاه، تولیدکنندگان فولاد مجبور به کاهش میزان تولیدات خود شده‌اند، استخراج و تولید سنگ‌آهن از معادن با افزایش همراه است که زمینه ساز وارد کردن صدمه‌های هرچه بیشتر به چشم انداز قیمت این محصول شده‌اند. براساس آمارها، سنگ‌آهن در سال جاری میلادی حدود 25درصد از ارزش خود را از دست داده است.


براساس اظهارات کالین همیلتون، رئیس مرکز پژوهش کالاها در گروه آموزشی مکواری، با توجه به محاسبات بلومبرگ پیش‌بینی می‌شود این روند دپو همچنان ادامه داشته باشد و میزان موجودی انبارها ممکن است تا پایان سال جاری میلادی به حدود ۱۰ میلیون تن افزایش یابد که این رقم بالاترین میزان از ماه مه سال جاری خواهد بود. سنگ‌آهن با توجه به اتخاذ تصمیم افزایش تولیدات کم‌هزینه باوجود رشد کند تقاضا در چین از سوی بی‌اچ‌پی بیلتون و ریو‌تینتو در استرالیا و نیز واله در برزیل، با ثبت سومین افت سالانه خود روبه‌رو‌ است. میزان موجودی انبارهای بنادر، که به‌عنوان یک ابزار تقاضاسنج در بزرگ‌ترین‌ کشور مصرف‌کننده سنگ‌آهن به‌کار می‌رود،‌ با رشدی در حدود ۸/ ۳ درصد در سه ماه منتهی به سپتامبر همراه بوده که پایان‌دهنده روند کاهشی چهار فصل پیشین محسوب می‌شود.


کمترین مقاومت برای ریزش

همیلتون همچنین ادامه داد: به نظر می‌رسد تولید فولاد چین به احتمال زیاد به‌زودی متوقف خواهد شد. دولت این کشور در ماه‌های اخیر حجم بالایی از سرمایه و نقدینگی خود را از دست داده، در حالی که عرضه سنگ‌آهن کاملا قوی باقی مانده است. در بازه کوتاه مدت، مسیر قیمتی سنگ‌آهن، کمترین مقاومت را برای قبول قیمت‌های پایین‌تر نشان خواهد داد. پیش‌بینی‌های ما از میانگین 52 دلار برای سه ماه پیش‌رو حکایت دارد. براساس جدیدترین آمارها و با توجه به آخرین برآورد شرکت فناوری اطلاعات شانگهای استیل هوم، در 25 سپتامبر میزان موجودی سنگ‌آهن در بنادر چین با رشدی نزدیک به 3/ 2 درصد به 82 میلیون و 400 هزار تن رسید که بالاترین سطح از ماه جولای سال جاری است. افزایش 10 میلیون تنی که همیلتون از آن خبر داده، ذخایر را تا حدود 4/ 92 میلیون تن افزایش می‌دهد که بالاترین میزان از تاریخ اول مه خواهد بود.


خطر حرکت نزولی

جسیکا فونگ، یک تحلیلگر ارشد در بازار سرمایهBMO در تورنتو، در این باره گفته است: «به‌طور کلی، ما معتقدیم قیمت سنگ‌آهن در معرض خطر ریزش‌های هرچه بیشتر قرار دارد. چشم‌اندازی که ترسیم می‌شود، چندان روشن و مثبت نیست، حداقل در بازه میان‌مدت. ما بر این باوریم که حجم عرضه نسبت به رشد تقاضا در کوتاه‌مدت پیشی خواهد گرفت. پیش‌بینی ما برای سه ماه پایانی سال جاری میلادی به‌طور متوسط قیمتی در محدوده ۵۰ دلار در هر تن است. جدیدترین داده‌های منتشر شده طی هفته گذشته، از رشد صادرات سنگ‌آهن از طریق بندر هدلند استرالیا در ماه سپتامبر و نیز از افزایش حمل‌ونقل‌ محموله‌ها از برزیل به بالاترین میزان از آغاز سال جاری تا‌کنون خبر می‌دهند. دولت استرالیا در هفته گذشته پیش‌بینی خود را برای صادرات سنگ‌آهن این کشور در سال جاری از میزان ۷۴۸ میلیون تن به ۷۶۲ میلیون تن افزایش داده است. وی ادامه داد: عرضه‌های سنگ‌آهن در حال افزایش است؛ در حالی که تولید فولاد در چین در حال انقباض است. بسیاری از کارخانه‌های تولید فولاد، مقدار زیادی از سرمایه‌های خود را در پی رکود بازار فولاد و نیز رشد کند شرایط اقتصادی از دست داده‌اند. بانک جهانی در آخرین گزارش خود، پیش‌بینی خود را برای تولید ناخالص داخلی چین از ۱/ ۷ درصد به ۹/ ۶ درصد در سال ۲۰۱۵ کاهش داده است. همچنین در این گزارش آمده است که پیش‌بینی می‌شود رکود حاکم بر بازار سرمایه چین در سال آینده میلادی و نیز سال ۲۰۱۷ میلادی عمیق‌تر خواهد شد. چشم انداز رشد اقتصادی چین روشن نیست و همین موضوع با توجه به اینکه این کشور بیشترین پتانسیل بازارهای جهانی را تسخیر کرده، بازارهای کالایی را تحت فشار قرار داده است.

اشتهای بالای اژدهای زرد برای معادن