محمد‌حسین بابالو: قیمت‌های پایه جدید در حالی اعلام شد که روند کلی آن حالت با ثباتی داشت ولی رشد قیمت برخی گریدها محسوس بود. افزایش ۷/ ۰ درصدی قیمت دلار در کنار توقف روند کاهشی در بازارهای جهانی و افزایش بهای بسیاری از گریدها، انتظار بهبود بازار و تبعیت از این رشدها و در نهایت چندگانگی قیمت‌ها در بازار داخلی که مغایر با جهت‌گیری قیمت‌های پایه در روزهای اخیر بود را می‌توان مهم‌ترین‌ رخدادها در بازار این کالا به شمار آورد. به نظر می‌رسد این بار استقبال بازار از نرخ‌های پایه در جهت عکس قیمت‌های اعلامی بود که نشان می‌دهد این بازار چندان هم با جهت‌گیری صحیحی به نرخ‌های پایه این دو هفته، نگاه نکرده است.

در هفته گذشته قیمت‌های بازار حالت بی‌ثباتی داشت؛ هرچند جهت‌گیری‌های متناقضی را نیز در‌بر‌می‌گرفت. ساده‌ترین این افزایش قیمت‌ها را می‌توان ذهنیت بازار نسبت به آینده قیمت‌های پایه برشمرد که می‌توانست جهت‌گیری و ذهنیت برخی از فعالان بازار را نشان دهد. این در حالی است که مقایسه جهت‌گیری کلی در بازار دقیقا عکس این مطلب را نشان می‌دهد یعنی افزایش قیمت‌ها در بازار داخلی با کاهش بسیاری از قیمت‌های پایه توأم شده است. این رخداد نیز نشان می‌دهد که بهتر است تا فعالان بازار بر اطلاعات خود یا شنیده‌ها تکیه نکرده و حتی جهت‌گیری کلی بازار را نیز پیش‌قراول اعلام و سمت و سوی قیمت‌های پایه به شمار نیاورند.

دلیل اصلی این وضعیت را باید شرایط داخلی بازار دانست زیرا داده‌های مهم تری از قیمت‌های پایه در بازار داخلی نقش‌آفرینی می‌کند. هم اکنون به آرامی حجم تولید در صنایع پایین‌دستی در مسیر افزایش قرار گرفته که به رشد تقاضا منجر شده است. این افزایش تقاضا در حالی رخ می‌دهد که حجم بزرگی از افزایش حجم معاملات در واحدهای پایین‌دستی به‌صورت مستقیم مصرف شده و تزریق این حجم به منظور تغذیه بازار کمتر خودنمایی می‌کند. همین وضعیت باعث شده تا برخی کالاهای خاص با افزایش موجودی انبارها و بخش دیگری با کاهش موجودی ذخایر رو به رو شوند که شاید مهم‌ترین‌ عامل در تعیین قیمت‌ها به شمار رود. به‌عنوان مثال کمیاب شدن گریدهای سنگین در هفته گذشته، شایعه توقف تولید ۰۲۰۹ خطی امیرکبیر، افزایش تقاضا برای EPS با کاهش عرضه آن در بازار داخلی و بسیاری موارد دیگر مهم‌ترین موضوعاتی است که چهره بازار را در روزهای اخیر ترسیم کرده است.

متاسفانه اعلام دو هفته یکبار قیمت‌های پایه به مثابه مولفه‌ای برای تزریق تنش به بازار درآمده تا جایی که بسیاری از فعالان بازار از این وضعیت راضی نیستند زیرا فاصله زمانی از خرید در بورس کالا تا تحویل فیزیکی محموله و همچنین حمل به بازار یا کارخانه مصرف‌کننده ممکن است با اعلام قیمت‌های پایه جدید مصادف شده یا فاصله کمی برای فروش فراهم آورد که این موارد نیز جذابیت معامله را کاهش خواهد داد. از سوی دیگر در صورتی که قیمت‌ها افزایشی شد، همین فاصله زمانی مولفه جذابی برای افزایش سودآوری و سفته‌بازی در بورس کالا به شمار رفته که سیگنال جذابی برای کل بازار به شمار نمی‌آید. همین شرایط باعث شده تا هر روز انتقادات نسبت به شیوه اعلام قیمت‌های پایه افزایش یافته یا حداقل بالا باقی بماند.قیمت‌های پایه جدید محصولات پتروشیمی در حالی اعلام شد که شاهد ثبات نسبی قیمت‌ها با جهت‌گیری افزایشی آرامی بودیم که در کل سیگنال مهم و مثبتی را به بازار تزریق کرد. این در حالی بود که رشد ۷/ ۰ درصدی بهای دلار و استفاده از نرخ ۳۴۱۷ تومانی که از قیمت‌های روز هم بالاتر است سیگنال مهمی برای تقویت نرخ‌ها به شمار رفت. از سوی دیگر با توجه به توقف روند نزولی برای بسیاری از گریدها در بازارهای جهانی و انتظار تثبیت بهای دلار، شاید جهت‌گیری بازار با محوریت قیمت‌های پایه در بورس کالا وارد یک فاز مثبت شود که احتمال تقویت حجم خرید را در روزهای پیش رو و افزایش حجم تولید در صنایع پایین‌دستی تقویت خواهد کرد.

تناقض رفتار در بازار محصولات پتروشیمی