سحر نمایشی: روند قیمت جهانی فلزات پایه در حالی طی هفته گذشته با نوسان رو به رو شد که همچنان بازار داخلی این محصولات با رکود مبادلات مواجه است و این امر طی این مدت منجر به کاهش قیمت‌ها در بازار داخلی شده؛ کاهش قیمتی که به عقیده فعالان بازار، دلیلی جز انتظار بازار برای تحولات واقعی در اقتصاد ندارد و قادر به تحریک طرف تقاضا نیز نیست.


به این ترتیب بازار فلزات پایه که از ابتدای هفته گذشته با کاهش قیمت‌ کار خود را آغاز کرده بود، تا پایان هفته با افت‌وخیز همراه بود. البته در میان فلزات رنگی سرب و روی تا انتهای هفته روند ثابتی را تجربه کردند و سایر فلزات با افت و خیز پی در پی به معاملات خود در بازار داخلی ادامه دادند.از طرفی از آنجا که رکود مبادلات در بازار داخلی طولانی‌شده این فلزات تمایل بیشتری به روند نزولی نشان می‌دهند. معامله‌گران و مشتریان مردد هستند و نمی‌توانند با قاطعیت روند آتی بازار و قیمت‌ها را پیش‌بینی کنند، کسی برای تعیین استراتژی خود عجله ندارد و فعلا همه دست نگه داشته‌اند و قصد خرید یا فروش این محصولات را ندارد.


همچنین فعالان آگاه پیش‌بینی کرده‌اند با توجه به نوسان‌های موجود طی هفته اخیر احتمال افت و خیز قیمت‌ها در روزهای آتی وجود دارد.

از سویی روند معاملاتی این محصولات در بازارهای جهانی طی هفته گذشته تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله اخبار چین قرار گرفت که تاثیر زیادی بر میزان عرضه و تقاضای سایر محصولات گذاشت.

به گفته کارشناسان حوزه فلزات پایه در هفته گذشته به دلیل نوسان مثبت نرخ ارز در برخی از روز‌ها تاثیرگذاری قیمت فلزات جهانی در بورس لندن بر روند قیمت فلزات داخلی کمتر بود، به‌طوری که به نظر می‌رسد در هفته گذشته نرخ ارز در کنار بازارهای جهانی نوسان بیشتری تجربه کرده و بر بازار اثرات بالایی گذاشته است. فعالان آگاه معتقدند پیش از این نوسانات بالای ارز به تغییرات شدید قیمت فلزات پایه در بازار منتهی می‌شد، اما اکنون که بهای دلار در بازار تقریبا ثابت مانده تغییرات قیمت جهانی فلزات پایه سکان بازار را به دست گرفته است. البته ناگفته نماند که نرخ ارز در بعدازظهر روز چهارشنبه با کاهش ۷۰ تومانی نسبت به روز سه شنبه رو به رو شد که پیش‌بینی می‌شود این موضوع روز شنبه تاثیر خود را بر روند قیمت‌ها بگذارد.


از طرفی برخی کارشناسان معتقدند که رکود بازار در این روزها طبیعی است، چرا که در شرایط کنونی مسائل روانی بر ترجیحات خرید و فروش سایه افکنده و در نتیجه کاهش قیمت‌ها سیگنال‌هایی به خریداران منتقل می‌کند که ممکن است به زودی به افزایش تقاضای کاذب در بازار منجر شود، اما در حال حاضر، معامله‌گران حاضر به خرید نیستند.


در عین حال هراس تجار از کاهش بیشتر قیمت‌ها و کاهش سود فروش این افراد باعث شده است فروش‌ها افزایش یابند و در نتیجه در حالی که متقاضیان معتقدند قیمت‌ها با توجه به روند کاهشی بازارهای جهانی به زودی بیشتر خواهد ریخت از خرید امتناع می‌کنند که این موضوع موجب کاهش بیشتر قیمت‌ها در بازار داخلی خواهد شد. در این بین کارشناسان معتقدند اگر نرخ ارز به روند کاهشی خود ادامه دهد قیمت‌ها تا انتهای امروز ریزش بیشتری را تجربه خواهد کرد.از سوی دیگر هفته جاری در بازارهای جهانی نیز اگر چه انتظار برای نشست فدرال رزرو بیشترین تاثیر را در نوسان قیمت‌ها داشت، اما خبر کاهش تقاضای چین نیز در صعود موقتی فلزات اساسی طی روز‌های اخیر بی‌تاثیر نبوده است.


به این ترتیب از آنجا که قیمت‌های جهانی طی هفته‌های اخیر نوسان‌های بسیاری را شاهد بوده‌اند، آگاهان اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند، نوسان قیمت‌های جهانی به‌طور حتم تا حد بسیاری بر قیمت‌های داخلی این محصولات در هفته آتی تاثیر خواهد گذاشت، اما نباید فراموش کرد که علاوه بر قیمت‌های جهانی، تغییرات نرخ ارز، تورم، محدودیت‌های صادرات و واردات ناشی از سیاست‌های دولت، محدودیت‌های بین‌المللی و در نهایت تغییرات تقاضای داخلی نیز بر بهای داخلی این فلزات تاثیرگذار است.


روند نوسانی فلز سرخ

معاملات مس طی هفته گذشته به دلیل نوسانات قیمتی با رکود مواجه شد و قیمت مشخصی از این فلز در بازار آزاد داخلی وجود نداشت، اما به گفته برخی از فعالان بازار شنیده شده که این فلز با قیمتی بین ۱۸ هزار و ۷۰۰ تومان و ۱۹ هزار تومان در هر کیلو به فروش می‌رسد. این در حالی است که آگاهان اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند، با توجه به آمارهای انتشاریافته از موجودی انبار LME، روند مثبت قیمت مس در بازارهای جهانی دور از ذهن نباشد.


نیکل تغییر مسیر داد

افزایش نرخ نیکل طی هفته گذشته موجب شد تا بازار داخلی این محصول با رکود مواجه شود البته قیمت نیکل در بازارهای جهانی نیز افزایش یافته است که به گفته کارشناسان حوزه فلزات پایه، انتشار گزارش مثبت صندوق بین‌المللی پول درباره چشم‌انداز اقتصاد جهان در سال جاری میلادی زمینه افزایش قیمت نیکل را فراهم کرده است. هم‌اکنون نیکل در بازارهای داخلی با نرخ 50 هزار و 500 تومان در هر کیلو محاسبه می‌شود که فاصله قیمتی قابل توجهی را بین نرخ جهانی و داخلی این فلز منعکس می‌کند.


آلومینیوم و روی با روند متعادل در حرکتند

روند معاملات آلومینیوم و روی در هر شرایطی محدوده قیمتی مشخص خود را حفظ می‌کند، به‌طوری که تنها تغییر قیمتی که در مورد این فلزات طی چند ماه اخیر می‌توان متصور بود حدود ۵۰ تا ۱۰۰ تومان است.به ‌این‌ترتیب متغیرهای نوسانی هفته اخیر تنها توانست قیمت این فلزات را با افزایش یا کاهش ۵۰ تومانی در هر کیلو رو‌به‌رو کند و به محدوده قیمتی ۷ هزار تومان در هر کیلو برساند. این در شرایطی است که طی ۱۲ ماه گذشته در بازارهای جهانی ذخیره آلومینیوم و روی در انبارهای تحت نظارت بورس لندن کاهش یافته است.

فرمان فلزات در دست ارز