اقتصاد نیوز: مرجع تنظیم مقررات بورس چین از بورس‌های کالای اصلی این کشور خواسته تا نسبت به وضع پیش‌نویس مقررات «تنظیم معاملات برنامه‌ریزی‌شده (اتوماتیک)» در بازار آتی اقدام کنند.

به گزارش رویترز،‌ با جابه‌جا‌یی دلالان از بازارهای سهام به سمت بازارهای آتی کالا، چین در حال گسترش کنترل خود از بازارهای سهام داخلی به سمت بورس کالا است.


مرجع مقررات‌گذاری بورس چین از بورس‌های کالای اصلی این کشور -بورس کالای دالیان (DCE)، بورس آتی شانگهای (SHFE) و بورس کالای ژنگ‌ژو (ZCE)- خواسته تا نسبت به وضع پیش‌نویس مقررات «تنظیم معاملات برنامه‌ریزی‌شده» در بازار آتی اقدام کنند.


این حرکت در حمایت از مقررات جدید با هدف مهار آنچه مقامات چینی آن را «مخرب» خوانده‌اند، در بازار آتی سهام رخ داده است. این اقدام چین موجب شده صندوق‌های تامین بودجه و دیگر سرمایه‌گذاران که در گذشته تغییرات مقررات پکن روی آنها تاثیرگذار نبوده، جریان سفارش‌های خود را به سمت بازار کالا سرازیر کنند.


این درحالی است که پکن، بعد از رشد شدید حجم معاملات قراردادهای آتی کالا -نظیر آهن- در هفته گذشته، درمورد پتانسیل درهم شکستن بازارهای آتی کالای کشور توسط جریان سفارش‌ها، احساس نگرانی کرد. در بین سه بورس کالای اصلی جهان،‌ بازار آتی کالای چین بعد از ایالات متحده رده دوم را از لحاظ حجم معاملات به نام خود ثبت کرده است. متن پیش‌نویس تغییرات مقررات در نظر گرفته شده توسط بورس کالای دالیان، با تمرکز بر کنترل‌های سختگیرانه روی برنامه یا معاملات خودکار برای گرفتن بازخورد بین اعضای منتخب این بورس به‌صورت آزمایشی به گردش درآمده است.