با توجه به کاهش عیار خاک معدن انگوران و کهنسالی این معدن، ‌مباحث کانه‌آرایی در حال بررسی هستند و تعدیل قیمت نیز احتمال دارد اما به گفته رئیس هیات عامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، فروش خاک با توجه به قانون مصوب، تنها از طریق بورس یا مزایده صورت می‌گیرد.

به گزارش «ایسنا»، با توجه به کاهش عیار خاک معدن انگوران و مشکل اتمام ذخایر این معدن در 10 سال آینده، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران احتمال احداث انبار میانی برای ذخیره خاک معدن انگوران را در حال بررسی دارد.


درحال حاضر معدن انگوران در شرایطی قرار دارد که برای ادامه حیات و فعالیت صنعت سرب و روی کشور لازم است معدن دیگری چون مهدی‌آباد هرچه زودتر به بهره‌برداری برسد. هم‌اکنون صنعت سرب و روی کشور با ظرفیت نصب شده ۴۰۰ هزار تن شمش به دلیل کمبود مواد اولیه تنها ۱۴۰ تا ۱۷۰ هزار تن شمش تولید می‌کند. براساس گفته‌های منصور شعبانی، مدیرمجتمع سرب و روی انگوران طبق آخرین برآوردها در ابتدای سال ۱۳۹۴ حدود هشت میلیون و ۸۰۰ هزار تن ماده معدنی با عیار ۳۰ درصد روی و ۴/ ۲ درصد سرب در معدن انگوران موجود بوده است که حدود ۱۰ تا ۱۲ سال ذخیره دارد. معدن انگوران به‌گونه‌ای است که امکان استخراج بیشتر از حدود ۷۰۰ هزار تن را ندارد. البته هنگام استخراج خاک معدن، باید پایداری پله‌ها و مکانیک سنگ مورد توجه قرار گیرد تا برداشت‌ها موجب ریزش معدن نشود. معدن سرب و روی انگوران که در نوع خود از بزرگ‌ترین معادن خاورمیانه و از پرعیارترین کانسارهای روی و سرب جهان به شمار می‌رود، اکنون دچار چالش شده و ۹۰ درصد خاک انتقالی معدن انگوران به کارخانه‌های فرآوری، غیر قابل مصرف است چراکه عیار خاک این معدن کمتر از ۱۰ درصد است و این مساله، هزینه جابه‌جایی را به شدت بالا برده است.


ذخایر معدن سرب و روی انگوران که شکل نوین استخراج از آن به اواخر دهه 40 برمی‌گردد، تا 10 سال دیگر به پایان می‌رسد و هم‌اکنون از 450 هزار تن ظرفیت موجود در کارخانه‌های فرآوری، با خاک قابل عرضه معدن انگوران حدود 30 درصد آنها فعال است و با همین میزان ظرفیت فعال، حدود 12 هزار نفر مشغول به کارند.


براساس گفته‌های مطلب حسنی، عضو هیات مدیره انجمن صنایع و معادن سرب و روی، در معدن انگوران در سال ۱۳۷۷، خاک ۵۵ درصدی توسط واحدهای فرآوری به شمش سرب و روی تبدیل می‌شد اما اکنون خاک با عیار حدود ۱۰ درصد فرآوری می‌شود.


مهدی کرباسیان، رئیس هیات عامل ایمیدرو نیز پیش از این با اشاره به موضوع پرعیار‌سازی معادن کم عیار به‌عنوان یکی از برنامه‌های ایمیدرو برای استفاده بهینه از معادن کشور، تاکید کرده بود که با فناوری‌های روز می‌توان مواد معدنی کم عیار و باطله‌های انبار شده معادن را پرعیار‌سازی و فرآوری کرده و با آنها ارزش افزوده ایجاد کرد؛ به‌طوری که با بهره‌گیری از فناوری‌های روز، عیار معادن سنگ آهن از حدود 35 درصد به بالای 65 درصد افزایش یافته است.