چند عضو هیات مدیره انجمن ملی پلاستیک درخصوص رکود حاکم بر بازار صنعت پلاستیک کشور و کاهش شدید تقاضا، عرضه و معاملات مواد اولیه پلیمری در بورس کالا به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند. به گزارش روابط عمومی انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران، ارزان بودن قیمت مواد اولیه در بازار آزاد نسبت به بورس کالا، موجب گمانه‌زنی‌های بسیاری در میان فعالان اقتصادی و تولیدی شده است. بسیاری به رکود بازار داخلی، برخی به مشکل صادراتی و از دست رفتن بازارهای کشورهای همسایه و عده‌ای نیز به حضور و تاثیر دلالان در این حوزه اشاره می‌کنند.

دلیل اصلی؛ عدم تقاضا

علی قاسمی مدیر‌عامل شرکت بارز پلاستیک، بزرگ‌ترین‌ دلیل ارزانی قیمت مواد اولیه در بازار آزاد نسبت به بورس کالا را «عدم تقاضا» دانست و گفت: اگر تقاضا بیش از عرضه باشد به همان تناسب قیمت بالا می‌رود؛ عدم تقاضای بازار یعنی عدم تناسب تقاضا و عرضه. این مساله نیز دارای دلایل مختلفی در بازار است. قاسمی گفت: در یک مقطعی که مواد را در انبارها دپو کرده‌اند در زمان دیگری به‌صورت فورس آن را عرضه می‌کنند که این خود در قیمت بازار تاثیرگذار خواهد بود؛ اما اکنون این‌گونه نیست و موضوع اصلی در حال حاضر از دست رفتن یک یا دو مورد از بازارهای عمده خارجی همچون عراق است که حجم صادرات بالایی به آن داشتیم. این عضو انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران در ادامه با اشاره به دیگر مشکلات گفت: در بخش ساختمان کار به شدت خوابیده است و کاری که در حال انجام است باقیمانده کارهای قبلی است؛ مسکن مهر خوابیده است. علاوه بر این اتفاقات بازار ما چه در بخش داخلی و چه در بخش خارجی، کشش عرضه و تقاضا را ندارد.


صادرات محصولات پتروشیمی از کانال بورس شفاف شود

علیرضا تیموری درخصوص علت کاهش قیمت مواد اولیه در بازار آزاد نسبت به بورس کالا، توضیح داد: بر اساس شنیده‌ها و اطلاعاتی که به دست می‌آید به نظر می‌رسد اجناس برخی از واحدهای تولید‌کننده پتروشیمی تحت عنوان صادراتی که معاف از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستند در نهایت توسط دلالان سر از بازار آزاد در می‌آورد. این افراد نیز با درصد سود اندکی جنس را زیر قیمت بورس به فروش می‌رسانند. این عضو انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: به نظر می‌رسد برخی از کالاهای صادراتی که اکنون دربازار وجود دارد نسبت به گرید صادراتی از کیفیت پایین‌تری برخوردار است. وی ادامه داد: بنده با توجه به تجربه‌ای که در این زمینه دارم، اجناسی که در بازار با قیمت پایین‌تر عرضه می‌شوند، معمولا در فرآیند تولید یکنواخت و یکسان نیست. برخی از اجناسی که دارای قیمت ارزان و کیفیت پایین است گر چه on گرید است اما کیفیت on را ندارد.

تیموری گفت: بنده به‌عنوان یک مصرف‌کننده، حتی با وجود پایین بودن قیمت مواد مورد نیاز در بازار آزاد، خرید از بورس را ترجیح می‌دهم؛ در این صورت اطمینان حاصل خواهم کرد که جنس با کیفیت را به دست خواهم آورد. این فعال تولیدی در جمع‌بندی مطالب خود غیر‌شفاف بودن صادرات محصولات پتروشیمی و کیفیت پایین مواد بازار آزاد را از دلایل پایین بودن قیمت بازار آزاد نسبت به بورس کالا عنوان کرد. سید محسن صفایی عضو انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران در یک گفت‌وگوی کوتاه به‌صورت خلاصه دلیل پایین بودن قیمت مواد اولیه در بازار آزاد نسبت به بورس کالا را «رکود» عنوان کرد.


مشکلات صادراتی و رکود بی‌سابقه در صنعت پلاستیک

سعید ترکمان با اشاره به مشکلات متعددی که گریبانگیر صنعت پلاستیک شده است، اظهار کرد: رکود وحشتناکی صنعت پلاستیک را فراگرفته است و مشکلات زیادی هم برای صادرات به وجود آمده است. بر اساس آمارهای گمرک مقصد ۵۰ درصد از کالاهای پلاستیکی، کشور عراق است و اکنون برای صادرات به این کشور مشکلات زیادی وجود دارد. این می‌تواند یکی از دلایلی باشد که عرضه‌های بورس نمی‌تواند در کارخانه‌ها جذب شود. این فعال اقتصادی در ادامه گفت: برخی از دلالان هم پشت صحنه حضور دارند که البته بنده زیاد در این زمینه اطلاعاتی ندارم اما بر‌اساس شنیده‌ها گفته می‌شود برخی مواد را به روشی خریداری می‌کنند که ۹ درصد ارزش افزوده را نمی‌پردازند. مدیر‌عامل شرکت طب پلاستیک گفت: مساله مهم این است که مصرف بسیار کاهش یافته که بخشی از آن به دلیل ماه مبارک رمضان و قسمتی هم نیز ناشی از مشکلات صادرات است. صادرات ما با پاکستان در سال گذشته ۳۴ درصد کاهش داشته است. بازارهای پاکستان در صنعت پلاستیک نیز تحت تاثیر مشکلات سیاسی ایران با عربستان قرار گرفته است.