منیـره نظامیوند چگینی: چندی پیش کف ۶۰ دلاری برای نفت، مرزی مهم بود که ترس از شکسته شدن آن فشار روانی بسیاری را بر فعالان این صنعت وارد می‌آورد که در نهایت این اتفاق افتاد و مدتی در زیر این سطح نیز نفت مورد دادوستد قرار گرفت. پس از اصلاح کوتاه‌مدت روند نفت، هم‌اکنون مدتی است شاهد انجام معاملات نفت در بالای سطح ۶۱ دلار هستیم؛ هرچند این رقم نیز چندان خوشایند نیست. در آخرین معاملات انجام‌شده در بازارهای جهانی تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت ۱۵:۰۰)، بهای نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با رشدی حدود ۸۲/ ۰ درصد (معادل ۵۰ سنت) تا مرز ۶۱ دلار و ۵۱ سنت بالا رفت. در همین حال نفت برنت نیز رشد قیمتی را تجربه کرد و با افزایش ۷۶/ ۰ درصدی در محدوده ۶۴ دلار و ۹۴ سنت مورد دادوستد قرار گرفت.

به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقـل از پلاتس، در میان رشد بهای نفت در بازارهای جهانی، اما شاهد ریزش قیمت محصولات پتروشیمی مخصوصا در بازارهای آسیایی بودیم که خود حاکی از تاثیر جریانات مختلف بر روند پلیمری‌ها است که بر فاکتور افزایش قیمت نفت غلبه کرده‌اند. براساس آمارهای موجود از بازار پتروشیمی، دیروز در معاملات انجام شده در آسیا شاهد ریزش قیمتی بسیاری از محصولات از جمله اکریلو نیتریل (ACN)، پاراکسیلین، ایزومر مخلوط زایلین (MX) و سود سوزآور بودیم؛ در حالی که پتروشیمیایی‌هایی همچون بنزن، مونواتیلن گلیکول (MEG)، تولوئن، فنول (به‌رغم ثبات قیمتی استون)، ترفتالات اسید خالص و نفتا در مسیر صعودی گام برداشتند. براساس گزارش‌ها، بهای اکریلو نیتریل (ACN) در بازارهای آسیایی طی یک هفته گذشته و در پی افت محسوس تقاضا با کاهش قیمت همراه بوده است.

فاکتور مهم دخیل دیگر در این ریزش‌ها، افزایش مازاد عرضه این محصول در بازارها عنوان شده است. طی هفته گذشته، برآیند اثر این عامل زمینه ساز وارد آوردن فشار بر قیمت‌ها تا حدود پایین‌تر شد که در نهایت این روند در ادامه بازارها تشدید شد. در آخرین معاملات انجام شده قیمت اکریلو نیتریل سی‌اف‌آر تحویل شرق دور در بازارهای آسیا با افت چشمگیر ۳۵ دلاری تا ۱۳۱۵ دلار آمریکا در هر تن پایین آمد. همچنین قیمت اکریلو نیتریل سی‌اف‌آر تحویل جنوب شرق آسیا نیز با همین میزان ریزش هفتگی تا ۱۲۸۵ دلار در هر تن افت داشت. در همین حال بهای پروپیلن فوب کره جنوبی در آخرین معاملات انجام شده در مرز ۹۶۰ دلار آمریکا در هر تن دادوستد شد. پروپیلن سی‌اف‌آر چین نیز با قیمت ۱۰۱۰ دلار در هرتن مورد معامله قرار گرفت و هردو نسبت به مدت مشابه در هفته گذشته بدون تغییر باقی ماندند.

براساس تازه‌ترین خبرها، نبود میزان کافی پاراکسیلین ذخیره شده و به‌رغم سودآوری بالا و با وجود آربیتراژ، یکی از تولیدکنندگان بزرگ را از ادامه فعالیت بازداشته است. به گفته منابع آگاه، شرکت آرا-یوسک (ARA-USEC) در پی کمبود پاراکسیلین به اجبار دست از فعالیت برداشت. با وجود امضای قرارداد تامین پاراکسیلین بین طرف‌های آمستردام-روتردام-آنتورپ و منطقه ساحل شرقی ایالات متحده، اما هیچ میزان تولیدات پاراکسیلین مازادی، فراتر از حجم تولید مورد نیاز برای اجرای تعهدات این قرارداد در اروپا در راستای تسهیل این آربیتراژ، انجام نمی‌پذیرد که در نهایت کار را برای بسیاری از تولیدکنندگان سخت کرده است. براساس اعلام آمار رسمی، بهای پاراکسیلین درUSEC به‌طور کلی ۱۵ دلار بالاتر از بهای آن در خلیج آمریکا بوده است. کارشناسان گفته‌اند قیمت پاراکسیلین در منطقه خلیج ایالات متحده طی سه هفته گذشته با افزایش همراه بوده و از آغاز ماه ژوئن تا کنون رشدی نزدیک به ۱۰ درصد را به ثبت رسانده است. این رقم از میزان ۸۴۵ دلار در هرتن در تاریخ یکم ژوئن به حدود ۹۲۵ دلار در هر تن در آخرین معاملات انجام شده رسید که رشدی قابل توجه به شمار می‌رود. این به آن معنی است که بهای پاراکسیلین در USEC از حدود ۸۶۰ دلار در هر تن به ۹۴۰ دلار در هر تن در مدت مشابه افزایش یافته است. در اروپا نیز به‌رغم بازارهای آسیایی، شاهد رشد قیمت این محصول بوده‌ایم. بهای پاراکسیلین در تازه‌ترین معاملات در محدوده ۸۵۷ دلار در هر تن مورد دادوستد قرار گرفت و نسبت به اول ژوئن (۸۱۷ دلار و ۵۰ سنت) رشدی به اندازه ۵/ ۳۹ دلار را به ثبت رساند. این افزایش قیمت کسب سودی حدود ۸/ ۴ درصد را برای فعالان به ارمغان آورد.