منیـره نظامیـوند چگیـنی: بازار جهانی نفت در حالی روز معاملاتی گذشته را به پایان برد که همچنان این کالا با افزایش قیمت همراه بود. در آخرین معاملات انجام شده تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت ۱۵:۰۰) قیمت نفت خام سبک آمریکا (WTI) با رشدی به اندازه ۵۹ سنت معادل ۰۲/ ۱ درصد نسبت به روز ماقبل تا ۵۸ دلار و ۵۲ سنت بالا رفت، در همین حال بهای نفت خام برنت نیز با ثبت افزایش ۷۹ سنتی در محدوده ۶۴ دلار و ۸۱ سنت مورد دادوستد قرار گرفت. اما نکته حائز اهمیت در این میان، حرکت‌های چندگانه و عمدتا نزولی بازار محصولات پتروشیمی بالاخص در آسیا، به‌رغم رشد بهای نفت و قرابت این دو بازار با هم است. چند روزی است که قیمت اغلب محصولات پتروشیمی در بازارهای آسیایی با نوسانات منفی همراه بوده و گاه این ریزش‌های قیمتی شدت نیز داشته است.

به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از پلیمر آپدیت؛ دیروز در معاملات انجام شده در بازارهای جهانی شاهد افت بهای محصولات پتروشیمی بودیم، در بازارهای آسیایی قیمت اکثر پتروشیمیایی‌ها در مسیر نزولی قرار داشت. تولوئن، مونو اتیلن گلیکول (MEG)، بنزن، فنول، استون، ترفتالات اسید خالص (PTA)، نفتا، پاراکسیلین، اکریلو نیتریل (ACN)، ایزومر زایلین مخلوط (MX) و همچنین استایرن مونومر (SM) از جمله محصولاتی بودند که دیروز در بازارهای آسیایی روند افت قیمتی را تجربه کردند. بهای بنزن در بازارهای اروپایی نیز در مسیر نزولی قرار گرفت تا روزی منفی را برای فعالان خود رقم بزند.

بازارهای آسیایی یکی از مهم‌ترین‌ بازارها در جهان محسوب می‌شوند، چرا‌که منطقه استراتژیک خاورمیانه از نقاط قوت و اهمیت آنها به‌شمار می‌روند؛ به این دلیل برای حفظ موقعیت یا ارتقای جایگاه خود در میان قطب‌های قدرتمند جهانی، نیازمند اتخاذ تصمیمات حساس و طرح‌ریزی برنامه‌های راهبردی نوین هستند تا توان رقابتی خود را افزایش دهند. به گزارش «دنیای اقتصاد»، خبرگزاری رویترز در زمینه اهمیت این موضوع اقدام به انتشار گزارشی کرده که به وضوح به موقعیت شکننده و فوق مهم این بازارها اذعان داشته است.

در این گزارش آمده است که شرکت‌های آسیایی به منظور باقی ماندن در محیط رقابتی و نیز رشد توان عملیاتی خود برای پیشی گرفتن از رقبای منطقه‌ای به‌طور خاص و جهانی در مقیاس عام، ناچار به افزایش ظرفیت‌های بالقوه و تسریع روند بهبود برنامه‌های بالفعل خود از طریق ارائه طرح‌های خلاقانه و راهکارهای نوآورانه هستند، چرا که بازارهای داخلی کشورهای منطقه به‌سرعت در حال رشد روزافزون بوده و تقویت قوای رقابتی از جمله اولویت‌های دولت‌ها محسوب می‌شود. به گزارش رویترز؛ به گفته یکی از مدیران صنعت پالایشی شرکت‌کننده در یک کنفرانس انرژی، در مواجهه با رقابت پالایشگاه جدید ماموت در خاورمیانه از یکسو و تقاضای نه چندان دلگرم‌کننده برای سوخت در بازارهای کلیدی از سوی دیگر، شرکت‌های آسیایی در حال تلاش برای به‌کار‌گیری انواع تاکتیک‌های مقابله با بحران از سرمایه‌گذاری در پالایشگاه‌ها در بازارهای در حال ظهور گرفته تا استفاده از منابع ارزان‌تر انرژی هستند تا از شدت فشار وارده بر فعالان و نیز اقتصاد داخلی خود بکاهند.

با این حال، پالایشگاه‌های آسیایی که به نسبت سایرین پیچیدگی کمتری دارند یا قدیمی‌تر هستند، ممکن است مجبور به کاهش نرخ چرخه تولید و پایین آوردن هزینه‌های اولیه خود یا در موارد حادتر وادار به بستن شرکت باشند.

میچیو ایکِـدا، معاون رئیس شرکت نفت و انرژی جی.ایکس نیپون در حاشیه کنفرانس نفت و گاز آسیا که در کوالالامپور برگزار شد، گفت: «ما ناچار به اکتشاف و خلق راهکارها و تعریف معانی جدید اقتصادی برای باقی ماندن در بازار رقابتی و فائق آمدن بر مشکلاتی همچون افت تقاضا هستیم و تمام تلاش خود را برای حفظ ظرفیت پالایشی شرکتمان به کار می‌گیریم، چرا که در شرایط کنونی نیازمند نشان دادن انعطاف برای پیشگیری از حذف شدن از گردونه رقابت هستیم.»

این شرکت به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ پالایشگر ژاپن، درصدد ایجاد سرمایه‌گذاری در بازارهایی از جمله ویتنام و اندونزی بوده و همچنین افزایش تولید محصولات پتروشیمی را سرلوحه برنامه‌های آتی خود قرار داده است. ایکـدا همچنین از تصمیم‌گیری برای کاهش هزینه‌ها و استفاده از منابع ارزان انرژی از قبیل قیر و کک نفتی، مواد اولیه و جایگزین مانند نفتا و نیز گازوئیل خلأ خبر داده است.