منیـره نظـامیوند‌چگینی: روز گذشته بازارهای جهانی در حالی هفته کاری خود را آغاز کردند که شاهد ادامه روند صعودی بهای نفت بودیم. در آخرین معاملات انجام شده در بازارهای جهانی تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت ۱۵:۰۰)، بهای هر بشکه نفت خام دریای شمال آمریکا (WTI) با رشدی در حدود ۳۴ سنت معادل ۵۵/ ۰ درصد به رقم ۶۰ دلار و ۳ سنت رسید؛ همچنین نفت خام برنت نیز با ۱۵ سنت افزایش (۲۲/ ۰ درصد) در محدوده ۶۶ دلار و ۹۶ سنت مورد معامله قرار گرفت. در این میان اما شاهد افت و خیزهای چندگانه در بازار محصولات پتروشیمی بودیم که طی آن، هریک از پلیمرها با نشان دادن رفتاری خاص در مسیری متفاوت از سایر همنوعان خود حرکت کردند.

به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از آی‌سی‌آی‌اس (ICIS)؛ اتیلن در اکثر بازارهای داخلی و نیز بازارهای آسیایی و اروپایی با افت محسوس قیمتی همراه بود. روز جمعه، قیمت اتیلنCFR چین در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته با افت نسبتا شدیدی معادل ۲۵ دلار به محدوده ۱۰۲۵ دلار بر هر تن رسید. براساس گزارش‌ها، کارشناسان براین باورند که میزان تقاضا برای اتیلن تا پایان سال ۲۰۱۵ با بهبود همراه خواهد بود.

در این میان همچنین شاهد کاهش قیمت پروپیلن در بازارهای مزبور بودیم. قیمت پروپیلن در بازارهای آسیایی طی هفته گذشته در مسیری نزولی قرار داشته که براساس نظر تحلیلگران، این روند سقوط قیمتی در پی افت میزان تقاضا در بازارهای کلیدی همچون چین کلید خورده است. از سوی دیگر این کاهش نرخ توسط نوسان میزان عرضه محصول در منطقه مورد حمایت بیشتر قرار گرفته و با احداث و راه‌اندازی یک کارخانه جدید پروپیلن در چین نیز هرچه بیشتر شدت گرفت.

بهای پروپیلن FOB کره‌جنوبی طی هفته گذشته ریزش چشمگیری در حدود ۳۰ دلار را به ثبت رساند و تا ۹۸۰ دلار بر هر تن پایین آمد. قیمت پروپیلن CFR جنوب شرق آسیا نیز در حالی‌که ۴۵ دلار کاهش داشت به رقم ۹۷۵ دلار رسید. براساس آخرین گزارش‌های موجود، ظرفیت پروپیلن آسیا تا پایان سال جاری میلادی رشدی بیش از ۳ میلیون تن خواهد داشت.

ترفتالات اسید خالص (PTA) نیز یکی دیگر از محصولات پتروشیمی بود که افت قیمت را در بازارهای آسیایی تجربه کرد. بهای این محصول در آخرین معاملات انجام شده در بازارهای جهانی با کاهش چشمگیری همراه بود، تا جایی که قیمت ترفتالات اسید خالص CFR چین تا حدود ۷۶۵ دلار بر هر تن پایین آمد و افتی ۱۰ دلاری را نسبت به روز معاملاتی ماقبل به ثبت رساند.

همچنین در بازارهای داخلی چین نیز شاهد ریزش قیمت این محصول بودیم و معاملات در نرخ‌های پایین تر از ۵۱۶۰ یوآن انجام می‌شد. براساس گفته‌های کارشناسان، تضعیف ارزش پاراکسیلین (PX) بالادستی زمینه‌ساز ایجاد فشار بر بازار ترفتالات اسید خالص شده و به کاهش قیمت آن دامن زده است. براساس گزارش‌ها، بهای پاراکسیلین فوب کره در آخرین معاملات انجام شده در بازارهای آسیایی با تحمل افت ۱۵ دلاری تا محدوده ۹۵۵ دلار بر هر تن پایین آمد.

در گوشه دیگری از بازار محصولات پتروشیمی شاهد نزول قیمت بنزن در آسیا بودیم. گزارش‌های ارسالی از تضعیف روند تقاضا در سراسر آسیا همراه با بروز نشانه‌های نزولی از بازارهای بنزن ایالات متحده، به تسریع روند افت قیمت بنزن دامن زدند. در آخرین معاملات انجام شده در بازارهای آسیایی، قیمت بنزن FOB کره‌جنوبی با ریزش شدید ۹۵ دلاری تا محدوده ۷۵۵ دلار بر هر تن سقوط کرد. همچنین بنزن CFR تایوان نیز با ثبت افت تامل‌برانگیزی حدود ۹۰ دلار در محدوده ۷۷۰ دلار بر هر تن مورد دادوستد قرار گرفت. در همین حال در ایالات متحده، قیمت بنزن FOB خلیج‌فارس در تازه ترین معاملات انجام شده تا ۹۰/ ۲۵۱ سنت بر هر گالن پایین آمد و افت هفتگی معادل ۲۵ دلار را برجای گذاشت. براساس آمارهای معاملات، همچنین شاهد حرکت نمودار قیمتی ایزومر زایلین مخلوط (MX) و تولوئن در بازارهای آسیایی در مسیر کاهشی بودیم. استایرن مونومر (SM) اما جزو معدود پتروشیمی‌هایی بود که در روند صعودی گام برداشت.