با وجود اینکه بازار داخلی مس طی یک سال گذشته با رکودی فراگیر دست و پنجه نرم کرد، اما بازار قراضه این محصول با شرایط متفاوتی سال ۹۳ را به پایان رساند. به گزارش «‌پایگاه خبری بورس کالای ایران» سال گذشته کمبود مواد اولیه در بازار و وجود محدودیت‌های بین‌المللی برای واردات، فشار زیادی بر تولید‌کنندگان مس وارد کرد، همین امر باعث شد تا بر خلاف آنچه به‌عنوان عرف در بازارها شناخته می‌شود، تولید‌کننده به واسطه دلال به سمت بازار قراضه سوق پیدا کند. این اتفاق باعث شد تا قراضه مس با افزایش تقاضا روبه‌رو شود و قیمت آن در بازار غیر‌رسمی از محصول نهایی (کاتد) بیشتر شود.

به گفته کارشناسان بازار فلزات، حدود ۶ سال است که قراضه مس در بازار داخلی با اقبال روبه‌رو شده و بالطبع تولیدات این محصول نیز روز به روز افزایش یافته است؛ در حالی که هیچ نظارتی بر بازار قراضه مس وجود ندارد. همچنین از آنجا که تقاضای قراضه در داخل به دلیل به صرفه بودن هزینه‌های تولید بیشتر از قبل شده در نتیجه شاهد بزرگ‌تر شدن بازار غیر‌منطقی و بدون نظارت این محصول هستیم.

یکی از تولید‌کنندگان میان دستی میله برنجی در این باره اظهار کرد: کاهش تولیدات مس به دلیل کمبود مواد اولیه و هزینه بالای انرژی باعث شد تا برخی کارخانه‌ها قیمت خرید قراضه را در بازار داخلی افزایش دهند. البته نا‌گفته نماند که مهم‌ترین‌ عامل افزایش رونق بازار قراضه نسبت به محصول نهایی مس، رکود و ثبات طولانی مدت قیمت‌ها در بازار‌های جهانی بوده است.

رضا حسینی افزود: در چند سال اخیر خرید قراضه در داخل کشور باب نبود و تمامی این محصولات به خارج از کشور صادر می‌شدند، اما مدتی بعد برخی از تولید‌کنندگان مادر برای خنک کردن کوره‌های خود از قراضه استفاده کردند و به مرور زمان مشاهده شد هزینه‌های تبدیل این محصول برایشان ارزان‌تر از محصول نهایی تمام می‌شود که برای جلوگیری از صادرات قراضه شروع به خرید این محصول کردند و به همین دلیل بازار قراضه روز به روز داغ‌تر شد. این تولید‌کننده در ادامه افزود: از طرفی نیز عده‌ای از قراضه فروش‌ها و دلالان سودجو برای دریافت سود بیشتر، کاتد‌های لیچینگی را در بورس کالا با قیمت ارزان‌تر می‌خریدند و آنها را تبدیل به قراضه می‌کردند و به تولید‌کننده با قیمت بالاتری از بهای خرید می‌فروختند. البته به دلیل قانون‌گذاری‌های صحیح بورس کالا، دست بسیاری از این سود‌جویان از معاملات کوتاه شده است.

حسینی در ادامه علت افزایش تقاضا برای قراضه را آن هم در این شرایط بحرانی تولید، بازیافت ارزان‌تر این فلز از استخراج منابع جدید آن دانست و گفت: بازیافت فلزاتی همچون مس و آلومینیوم حداقل ارزشی تا ۹۰ درصد بهای فلز اصلی را دارا است و در واقع عمل بازیافت به پایین نگه‌داشتن قیمت تولیدات این محصولات کمک می‌کند.

وی در پایان افزود: با توجه به اینکه عرضه قراضه آهن در بورس کالای ایران آغاز شده است، به نظر می‌رسد در صورت عرضه و قیمت‌گذاری قراضه مس در این بورس، شاهد بهتر شدن روند قیمت‌ها و کاهش شمار دلالان در بازار این محصول باشیم.