حدیث موسوی: سال ۹۳ با تمام فراز و نشیب‌های خود در عرصه اقتصادی و سیاسی در چند قدمی سال جدید قرار گرفته و چیزی نمانده تا به سطرهای پایانی‌اش برسیم. برای فعالان صنعت و بازار فولاد سال ۹۳ سخت‌تر از گذشته به پایان رسید؛ چراکه تعمیق رکود در مبادلات فولاد و سایه افکندن سیاست صبر و انتظار متاثر از چندین دوره مذاکرات هسته‌ای بر رفتار اقتصادی خریداران منتج به ثبت مداوم قیمت‌های کاهشی و افت بیش از پیش نقدینگی تولیدکننده‌ها و فعالان بازار شد و در حالی که انتظار می‌رفت در پایان سال کمی یخ مبادلات محصولات فولادی آب شود، اما روزهای آخر سال با تشدید شرایط رکودی به پایان رسید.

رئیس اتحادیه کشوری آهن و فولاد در گفت وگو با «دنیای اقتصاد» درباره کلیت تحولات بازار فولاد در سال جاری گفت: بازار آهن در طول سال ۹۳ در اغلب موارد نوسانات کاهشی قیمت‌ها را تجربه کرد و تنها در برخی ایام با ثبات نسبی بازار روبه‌رو بود. به گفته محمد آزاد این روند ریزشی به خصوص در پایان سال برای تولیدکننده‌ها و اعضای صنف آهن غیرقابل تحمل بود؛ چرا که مصرف‌کننده‌ها گویی خرید و فروش را تعطیل کرده و در انتظار تحول خاصی در سال آینده بودند، از این رو با کاهش شدید معاملات محصولات فولادی در پایان سال نقدینگی فولادی‌ها و اعضای صنف بیش از پیش در تنگنا قرار گرفت و ادامه مسیر پیش رو را برای آنها دشوار ساخت. آزاد افزود: حدود ۵۰ درصد از تولیدات کارخانه‌های فولادی مصرف صنعتی داشته و در صنایع ما به‌عنوان یک ماده اولیه مورد استفاده قرار می‌گیرند که با توجه به برقرار بودن تقاضا و مصرف‌ فولادهای صنعتی در صنایعی نظیر خودروسازی و ساخت لوازم خانگی در سال جاری مشکلی از بابت رکود این نوع فولادها وجود نداشت، هرچند باید افزود مصرف آنها نیز به نسبت دوران رونق تاحدودی کاسته شد. وی ادامه داد: اما بزرگ‌ترین مشکل رکود بازار فولاد در سال جاری مربوط به کاهش قابل ملاحظه در معاملات آهن‌آلات ساختمانی مانند تیرآهن و میلگرد متاثر از رکود بازار مسکن و پروژه‌های عمرانی بود که تداوم آن در طول ماه‌های سپری شده از سال ۹۳ امان واحدهای نوردی و سایر فولادسازان را برید.

رئیس اتحادیه کشوری آهن و فولاد نگاهی نیز به وضعیت صنعت فولاد و معدن کشور داشت و در ارتباط با صادرات سنگ‌آهن در شرایط کاهش قیمت‌های جهانی این ماده خام گفت: معدن‌داران ما در سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های خود باید به سمت و سویی حرکت کنند که به جای صادرات خام مواد معدنی و سود اندکی که به دلیل افت قیمت‌های جهانی عایدشان می‌شود، روی ایجاد واحدهای فرآوری متمرکز شوند تا علاوه بر تامین نیاز فولادسازان کشور به مواد اولیه تولید از قبیل گندله و آهن اسفنجی با ایجاد زنجیره ارزش روی این ماده خام (سنگ‌آهن) به سودآوری بیشتری نیز دست پیدا کنند.

آزاد به وضع تعرفه روی واردات محصولات فولادی نیز اشاره کرد و گفت: شکل گرفتن مازاد عرضه‌ محصولات فولادی در جهان و خطرات دامپینگ فولاد از جانب کشورهایی نظیر چین و روسیه به دیگر کشورها مانند ایران موجب شد تا پس از رایزنی‌های چند ماهه تولیدکنندگان با وزارت صنعت، معدن و تجارت سرانجام این وزارتخانه با وضع تعرفه ۱۰ تا ۲۰ درصدی روی واردات انواع فولاد به کشور موافقت کند تا به این سان امیدها برای جلوگیری از خطر ورشکستگی صنایع داخلی فولاد در میان تولیدکننده‌ها زنده شود.

وی افزود: در همین شرایط مصوبه اخیر بورس کالا مبنی بر امکان خرده‌فروشی فولاد در تالار صنعتی و خرید این محصولات از سوی اشخاص حقیقی و نه تنها حقوقی‌ها سیاست و راهکار صحیحی بود که اواخر امسال برای روان‌تر شدن جریان مبادلات فولاد از سوی این نهاد مالی گرفته شد که امید است نتایج خوب آن را در سال جدید شاهد باشیم.