چشم‌انداز بی‌رمق سنگ‌آهن

منیره نظامیوند چگینی: مدتی است که تیترهای کاهشی و منفی برای بازارهای مختلف جهانی، همه فعالان و سرمایه‌گذاران را با سردرگمی مواجه ساخته است. با نگاهی عمیق به نمودارها و آمار موجود از هر یک از بازارها، سرنخ‌هایی از دلایل این ریزش‌ها در اختیار ما قرار می‌گیرد. فاکتورهایی همچون رشد میزان موجودی انبارهای تحت نظارت بورس فلزات لندن، کاهش جذابیت و در پی آن افت میزان تقاضا، اتخاذ تصمیم‌های مهم از سوی صاحبان صنایع و قدرت‌ها، تاثیرات جانبی رخدادهای ژئوپلیتیک، انتشار آمارهای منفی و نگران‌کننده از سوی قطب‌های برتر اقتصادی و عواملی از این دست، بر شدت افت و خیزهای مدت اخیر بازارها افزوده‌اند. به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از متال بولتن، در آخرین معاملات انجام شده در بازارهای جهانی همچنان شاهد ریزش بهای سنگ‌آهن بودیم که بیش از پیش موجبات نارضایتی فعالان را فراهم آورد. در این دادوستدها هرتن سنگ‌آهن در محدوده قیمتی ۶۷ دلار در نوسان بوده که از ۵ سال گذشته تا کنون کم سابقه بوده است. در معاملات روز چهارشنبه هفته گذشته، قیمت سنگ‌آهن با عیار ۶۲ درصد در بندر کینگدائوی چین با بیش از ۵/۱ درصد افت به حدود هر تن ۶۶.۸۴ دلار رسید که این میزان پایین‌ترین رقم از ۲ ژوئن سال ۲۰۰۹ گزارش شده است. بر‌اساس گزارش‌های رسمی، بهای سنگ‌آهن از آغاز سال جاری میلادی تا‌کنون بیش از ۵۰ درصد کاهش ثبت کرده است. یکی از عوامل مهم در این ریزش‌ها، تصمیم دولت چین مبنی بر افت تقاضا از یکسو و افزایش میزان تولید و عرضه داخلی از طرف دیگر است.

البته چندی است که میزان تولید سنگ‌آهن در این کشور در مسیر نزولی قرار گرفته که به این ترتیب امیدها برای کاسته شدن از میزان مازاد عرضه اندکی پررنگ‌تر شده است. ناگفته نماند تاثیر آمارهای ضعیف اقتصادی از سوی چین نیز عامل محرکی قوی برای سوق بازارها به سمت و سوی کاهش است.

همچنین شرکت‌های بزرگ تولیدکننده سنگ‌آهن همچون واله و فورتسکیو، ریوتینتو، بی‌اچ‌پی بیلیتون و ویل‌اس‌ای نیز در تلاش برای از میدان به در کردن رقبای خود بالاخص شرکت‌هایی هستند که هزینه تولید آنها به نسبت قیمت تمام شده بالاتر بوده و رقابت‌پذیری کمتری دارند، از این رو به رغم افت روزافزون و دنباله‌دار قیمت‌ها، بر میزان تولیدات خود افزوده‌اند و در نتیجه بازار جهانی این ماده معدنی مهم را با مازاد عرضه مواجه ساخته‌اند.

طی مدت اخیر، اکثر منابع، تحلیلگران و بانک‌های مهم مانند سیتی گروپ، مریل لینچ، اچ اس بی سی و جی پی مورگان اقدام به کاهش پیش بینی‌های خود برای متوسط قیمت این ماده خام مورد استفاده در تولید فولاد کرده‌اند که در این میان، میزان کاهش‌ها بسیار زیاد بوده است. بر اساس گزارش‌ها استرالیا نیز به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان سنگ‌آهن، پیش‌بینی خود برای قیمت‌های آتی این محصول را تا حدود بیش از ۳۰ درصد کاهش داده است.

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که شرایط کنونی بازار سنگ‌آهن واقعا نگران‌کننده است؛ کما اینکه چشم‌انداز این ماده معدنی استراتژیک نیز تا سال آینده میلادی در پی رشد مازاد عرضه و افزایش میزان ذخایر انبارها و همچنین نگران‌کننده بودن رشد اقتصادی چین چندان امیدوارکننده به نظر نمی‌رسد.