افزایش تعرفه واردات فولاد  منجی فولاد‌سازان

گروه بنگاه‌های اقتصادی - آزاده حسینی: با وجود آنکه تولید‌کنندگان فولاد مدت‌ها است نسبت به شرایط رکودی بازار آهن هشدار داده‌اند و به‌رغم موافقت وزیر صنعت، معدن و تجارت با افزایش میزان تعرفه واردات محصولات فولادی، اما این امر تا‌کنون اتفاق نیفتاده است. از سوی دیگر مدتی است که بازار آهن بی‌رونق شده و فعالان این صنعت دیگر امیدی به بهبود شرایط ندارند تا جایی که به عقیده آنها بهبود این صنعت منوط به اقدامی از سوی دولت،با اجرای پروژه‌های عمرانی و تحرک در بازار مسکن است.

تولید‌کنندگان معتقدند در زمان رشد قیمت‌ها سازمان‌های نظارتی با حضور در بورس کالا خواستار تعدیل نرخ‌ها از سوی آنها هستند، اما در حال حاضر که نیاز به حمایت از سوی آنها احساس می‌شود، سازمان‌های حمایتی از تولید‌کنندگان حضور ملموسی ندارند. این در شرایطی است که بازار دچار رکود فصلی شده و با شدت پیدا کردن سرما مصرف فولاد رو به کاهش می‌رود. از سویی شرایط در بازار‌های جهانی نیز به نفع تولید‌کنندگان نیست و با کاهش مصرف چین قیمت‌ها در بازار‌ها کاهش پیدا کرده است؛ در حالی که تولید فولاد در دنیا روندی صعودی دارد و اغلب کارشناسان معتقدند با توجه به اینکه تعرفه‌های واردات فولاد در حال حاضر نسبت به کشور‌های همسایه در سطوح پایینی قرار دارد و بازار ایران برای این کشورها شناخته شده و قابل دسترس است، امکان سرازیر شدن خیل عظیمی از محصولات فولادی به سمت ایران وجود دارد. از این رو اغلب با هشدار نسبت به سونامی واردات فولاد درخصوص محصولات وارداتی که مشابه تولید داخل نیز دارند، هشدار می‌دهند و خواستار وضع تعرفه برای محصولات فولادی و افزایش آن برای برخی دیگر از محصولات هستند.

در حال حاضر ترکیه برای حفظ و مصون نگه داشتن بازار‌های داخلی خود برای محصولات فولادی رقم تعرفه را تا ۳۵‌درصد افزایش داده است و تولید‌کنندگان ایرانی نیز خواستار افزایش و وضع تعرفه برای شمش و محصولات فولادی از ۳۰ تا ۴۰ درصد هستند. در همین خصوص پیشنهادهایی نیز از سوی فولاد‌سازان مطرح شده و انجمن تولید‌کنندگان فولاد ایران نیز جلسات متعددی با کارگروه فولاد به منظور افزایش رقم تعرفه واردات فولاد برگزار کرده است. با وجود موافقت وزیر صنعت، معدن و تجارت با افزایش تعرفه واردات فولاد،کارشناسی و اخذ این تصمیم به معاونت‌های وزارتخانه یعنی تیمی متشکل از جعفر سرقینی معاونت معدنی و خسرو تاج معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت و افخمی‌راد رئیس سازمان توسعه تجارت محول شده است. منابع آگاه از این موضوع از موافقت ضمنی این تیم خبر دادند، اما ارقامی که برای واردات فولاد تاکنون مطرح شده باب میل فولاد‌سازان نیست.

ارقام پیشنهادی تولید‌کنندگان برای واردات شمش و محصولات فولادی بین ۳۰ تا ۴۰ درصد است، اما ارقامی که تاکنون مطرح شده، وضع تعرفه برای شمش تا ۱۵ درصد و افزایش آن برای محصولات فولادی تا ۱۰ درصد بوده که این ارقام مورد قبول فولاد‌سازان نبوده است. در حال حاضر شمش فولاد و ورق فولادی تعرفه واردات ندارند و محصول میلگرد از تعرفه ۱۱ درصدی برخوردار است.در این بین برخی محصولات نیز از جمله ورق سایز ۲ میلی‌متر و مفتول صنعتی تولید داخل ندارند و در‌خواست انجمن تولید‌کنندگان فولاد ایران این است که این محصولات از تعرفه واردات فولاد معاف باشند.