طرح‌های توسعه معادن سنگ‌آهن سنگان و گل‌گهر ۵ و ۶ با مشارکت بخش خصوصی اجرا می‌شود. به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، دکتر مهدی کرباسیان در نشست خبری با بیان این مطلب اظهار کرد: در منطقه سنگان، برنامه توسعه ۱۷.۵ میلیون تنی کنسانتره و گندله تدوین و اجرایی شده است.

بخشی از این برنامه تحت عنوان طرح احداث ۵ میلیون تن گندله و ۵ میلیون تن کنسانتره سنگ‌آهن سنگان طی فراخوانی به کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های فنی و مالی واگذار شد. ۱۲.۵ میلیون تن دیگر از رقم مذکور نیز توسط شرکت‌های خصوصی سرمایه‌گذاری می‌شود و با بهره‌برداری از این طرح‌ها، مشکل کمبود گندله و کنسانتره رفع خواهد شد.

وی ادامه داد: برنده فراخوان طرح تجهیز معادن ۵ و ۶ گل‌گهر مشخص شده است. این معادن به ترتیب ۲۴ و ۷۶ میلیون تن ذخیره دارند و عیار آنها به ترتیب ۴۷ و ۵۱ درصد است. معدن ۵ «رو زمینی» و معدن ۶ «زیر زمینی» است و دوره واگذاری آن ۲۵ سال تعیین شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه اکنون در مورد۲۰ هزار میلیارد تومان طرح معدن و صنایع معدنی که به تعویق افتاده بود، تصمیم‌گیری شده، افزود: با مشارکت بخش خصوصی سرمایه‌گذاری‌های مورد نیاز صورت می‌گیرد، به‌طوری که برای اجرای برخی از آنها، سرمایه‌گذار شریک قطعی شده و برخی از طرح‌های دیگر نیز به سرمایه‌گذار واگذار شده یا خواهد شد.

وی ادامه داد: از این رو، تا پایان امسال، عملیات اجرایی بیش از ۳۰ طرح بزرگ سرمایه‌گذاری بالای ۹۰ درصد در بخش معدنی و صنایع معدنی شروع می‌شود و به تدریج وارد مرحله راه‌اندازی خواهند شد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به فعال شدن پروژه‌ها طی یک سال گذشته تصریح کرد: از ۷ طرح فولادی استانی که از سال ۸۵ راکد مانده بود، برای ۵ طرح شریک سرمایه‌گذار مشخص شده و امیدواریم واحدهای احیای مستقیم (آهن اسفنجی) طرح‌های شادگان، سپید‌دشت، میانه و نی‌ریز تا پایان نیمه نخست سال ۹۴ به بهره‌برداری برسند. عملیات اجرایی فاز آهن اسفنجی سه طرح فولادی بافت، قائنات و سبزوار نیز در حال انجام است.

وی ادامه داد: در بخش فولاد‌سازی هم مذاکرات بین بانک‌های ایرانی و چینی شروع و ۶ طرح گشایش اعتبار شده و به محض حل موضوع تامین اعتبار، واحد‌های فولاد‌سازی طرح‌های مذکور نیز به‌طور جدی فعال می‌شوند.

کرباسیان ضمن اشاره به افتتاح فاز نخست طلای زرشوران در ۲۴ آبان و نیز شروع عملیاتی فاز ۲ توسعه این طرح در آینده نزدیک گفت: طرح یک میلیون تنی سیمان سروآسول ونزوئلا-که در آبان به تولید رسید - دومین طرح دولت یازدهم است که تا پایان آذر توسط مقامات ارشد دولت به‌طور رسمی افتتاح می‌شود.

وی ادامه داد: طراحی و پیمانکاری این کارخانه توسط ایرانی‌ها انجام شده و ۷۰ درصد تجهیزات آن ساخت داخلی است که از نمونه‌های خوب صادرات خدمات فنی مهندسی محسوب می‌شود.

کرباسیان در ادامه به طرح فرآوری ۱۰ میلیون تن ذخیره سنگ‌آهن کم‌عیار معدن جلال‌آباد اشاره کرد و گفت: طی فراخوان صورت گرفته، برنده مشخص و قرار است کارخانه‌ای با ظرفیت ۶۰۰ هزار تن برای فرآوری این میزان ذخیره احداث شود. وی افزود: طرح‌های دیگری شامل تجهیز زغال سنگ خمرود، استحصال منیزیم از شورابه‌های دریاچه قم، طرح تولید پتاس و لیتیوم و فروکروم جغتای به فراخوان گذاشته شده و پس از معلوم شدن برنده آنها، عملیات توسعه آنها آغاز خواهد شد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اتمام تدوین طرح جامع فولاد گفت: در این طرح با توجه به برنامه چشم‌انداز ۱۴۰۴، فرآیند تولید فولاد تا ۵۵ میلیون تن و تامین مواد اولیه مورد نیاز آن (سنگ‌آهن، کنسانتره و گندله) پیش‌بینی شده و قرار است تا پایان آذر رونمایی شود.