حدیث موسوی: روز گذشته به دنبال کاهش قیمت اونس در بازارهای جهانی، قیمت معاملات آتی سکه طلا در کلیه سررسیدهای این بازار نسبت به آخرین قیمت تسویه روزانه با کاهش همراه شد. قیمت طلا که سه‌شنبه شب تحت تاثیر کاهش ارزش دلار متاثر از انتشار آمارهای مثبت اقتصادی در آلمان و رشد تقاضای فیزیکی در بازارهای بین‌المللی به بالاترین سطح خود در ۳ هفته اخیر و به رقم ۱۲۰۳ دلار در هر اونس رسیده بود، روز چهارشنبه بار دیگر با کاهش روبه‌رو شد و تا محدوده ۱۱۹۴ دلار پایین آمد. از این رو در بازار آتی سکه طلا نیز از ابتدای ساعات معاملاتی این بازار، قیمت‌ها در سررسیدهای مختلف نوسانات کاهشی را تجربه کرد.

تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت ۱۶:۰۰) قرارداد آتی سکه طلا سررسید دی ماه با ۵۸ قرارداد به معاملات ادامه می‌داد، قرارداد آتی سکه تحویل اسفندماه نیز ۱۴ قرارداد را در کارنامه معاملات این روز خود ثبت کرده و قراردادهای آتی سکه سررسید اردیبهشت و تیر نیز به ترتیب ۷۳۵ و ۷۲۲ قرارداد را تجربه کرده بود.

به‌طور کلی مهم‌ترین‌ اخبار هفته جاری در بازار معاملات آتی سکه طلا را می‌توان ورود سررسید تازه وارد تیر ماه به جمع دیگر سررسیدهای فعال این بازار در تاریخ ۲۱ آبان ماه و اتمام سررسید آبان در تاریخ بیست و پنجم این ماه دانست که این دو رخداد منجر به افزایش حجم قراردادها در چند روز اخیر نسبت به چند هفته‌ گذشته شد. از سوی دیگر طی هفته جاری در بازار آتی سکه بورس کالا نیز اختلاف سررسیدها به اعداد بسیار پایینی که در ۷ سال گذشته بی‌سابقه بود رسید. به گفته یکی از فعالان بازار آتی این رخداد تحت‌تاثیر کاهش انتظارات تورمی فعالان بازار از آینده و موج خوش‌بینی‌ها به روند مذاکرات هسته‌ای رخ داده است. کمااینکه بازار نیز نسبت به روند نزولی قیمت اونس در میان مدت خوش‌بین بوده و از طرفی انتظار جهش قیمت دلار را هم در این دوره ندارد، مگر اینکه به هر دلیلی روند مذاکرات هسته‌ای خلاف انتظار پیش رفته و شاهد نوسانات گسترده دلار در بازار غیررسمی باشیم که با توجه به تجربیات گذشته این مورد چندان محتمل نیست.

در واقع هنگامی‌که انتظارات د‌ر آیند‌ه نزولی می‌شود‌ معاملات آتی سکه به دلیل حالتforwardation وضعیتی که قیمت قرارد‌اد‌ آتی د‌ر آن بالاتر از قیمت د‌ارایی پایه د‌ر بازار نقد‌ است، فاصله‌ها د‌ر هر سررسید‌ نسبت به قیمت سکه نقد‌ی کاهش بیشتری می‌یابد‌؛ اتفاقی که د‌ر روزهای اخیر شاهد‌ آن بودیم. از د‌یگر د‌لایل این کاهش فاصله‌ها نیز می‌توان به باز شد‌ن سررسید‌ تیرماه ۹۴ اشاره کرد‌ که با آمد‌ن این سررسید‌ آن د‌سته از سرمایه‌گذارانی که انتظارات صعود‌ی و تعهد‌ خرید‌ د‌ر سررسیدهای دیگر داشتند از تعهد‌ خود‌ د‌ر این سررسید‌ها خارج و به سررسید‌ آخر که زمان بیشتری تا تحویل د‌ارد‌ (با توجه به کاهش قیمت‌ها د‌ر روزهای اخیر) وارد‌ شدند‌، پس به نظر می‌رسد یکی از دیگر دلایل کاهش اختلاف قیمت سررسیدها می‌تواند ناشی از این مورد باشد.

در میان تحولات بازار آتی سکه طلا در هفته جاری، روز سه‌شنبه اطلاعیه کاهش وجه تضمین اولیه قراردادهای آتی نیز از سوی بورس کالا منتشر شد. طبق مصوبه هیات پذیرش درخصوص تعیین وجه تضمین اولیه قرارداد آتی سکه طلا و با توجه به کاهش قیمت تسویه روزانه قراردادهای فعال طی روزهای اخیر، از روز شنبه مورخ اول آذر‌ماه پس از اتمام روز معاملاتی، وجه تضمین اولیه برابر مبلغ ۱۹ میلیون ریال تعیین می‌شود. به گفته یکی از کارشناسان بازار آتی، طبق قانون هنگامی‌ که قیمت‌های تسویه روزانه به مدت ۵ روز متوالی افزایش یابد وجه تضمین اولیه بیشتر می‌شود، اما برای کاهش وجه تضمین باید ۱۵ روز متوالی قیمت‌های تسویه روزانه در سررسیدهای این بازار کاهش یابد که در ۱۵ روز گذشته نیز این اتفاق رخ داد و در نتیجه رقم وجه تضمین اولیه طبق اطلاعیه جدید بورس کالا به رقم ۱۹ میلیون ریال کاهش یافت.

به هر طریق با توجه به آغاز آخرین دور از گفت‌و‌گوهای هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در وین در مهلت تعیین شده تا ۲۴ نوامبر به منظور دستیابی به یک توافق جامع هسته‌ای، فعالان بسیاری از بازارها از جمله آتی سکه پیگیر اخبار منتشره و حواشی آن هستند و به شدت نسبت به آن واکنش نشان می‌دهند، از این رو به نظر می‌رسد تا پایان این دوره (سوم آذر ماه)، خریداران و فروشندگان بازار آتی سکه طلا به راحتی موقعیت جدیدی اتخاذ نکرده و تنها شرایط بازار را برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری خود رصد کنند. هم اکنون با توجه به اخبار منتشر شده از دور جدید گفت‌و‌گوهای هسته‌ای، فعالان این بازار معتقدند محتمل‌ترین گزینه درخصوص آن می‌تواند تمدید این دور از مذاکرات باشد؛ چرا که وزیر امور خارجه آمریکا سفرش را به وین برای دیدار با لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه و سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان درباره موضوعات خاورمیانه و موضوع هسته‌ای ایران به تاخیر انداخته و وزیر خارجه آلمان نیز تا دوم آذر ماه به جمع مذاکره‌کنندگان نمی‌پیوندد. این رخدادها سیگنال‌هایی به بازار ارسال کرده مبنی بر اینکه تا حدودی خوش‌بینی فعالان بازار آتی نسبت به دستیابی به یک توافق جامع و فراگیر تا پایان این دوره کاهش یافته است، از این رو مادامی که این گفت‌و‌گوها ادامه داشته و نتیجه قطعی و مشخصی از آن حاصل نشود ابهام و سردرگمی و از سویی احتیاط در رفتار خریداران و فروشندگان بازار آتی سکه موج خواهد زد.