چهار گروه سرمایه‌گذاری، عظیم‌ترین طرح‌های تولید کنسانتره و گندله سنگ‌آهن در ایران را در معادن سنگان اجرا می‌کنند. به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)،‌ این چهار شرکت طرح‌هایی برای ساخت کارخانه‌های تولید کنسانتره و گندله در اختیار دارند به‌طوری که مجموع ظرفیت تولید کنسانتره به ۵/۱۷ میلیون تن و تولید گندله به ۱۵ میلیون تن خواهد رسید. این مقیاس تولید تاکنون در هیچ یک از معادن کشور به اجرا در نیامده است.

این چهار شرکت سرمایه‌گذار علاوه بر مجتمع سنگ‌آهن سنگان - به‌عنوان شرکت اصلی- شامل سنگ‌آهن و فولاد سنگان،‌ فولاد شرق کاوه، صنعتی و معدنی توسعه بانک ملی و فولاد خراسان هستند.

معادن سنگ‌آهن سنگان به سبب وسعت و میزان ذخیره فعلی که به ۲/۱ میلیارد تن می‌رسد یکی از منحصربه فردترین معادن کشور به شمار می‌آیند و در بخش ذخایر سنگ‌آهن، به‌عنوان عسلویه شرق کشور شناخته می‌شوند از همین رو با توجه به پتانسیل‌های بالا برای اجرا و توسعه طرح‌های معدنی،‌ برنامه دستیابی به ظرفیت فوق در دست اجرا قرار گرفت. این در حالی است که هم اینک تنها یک کارخانه ۶/۲ میلیون تنی تولید کنسانتره در ناحیه معدنی سنگان مشغول فعالیت است.

یکی از اساسی‌ترین اهداف اجرای طرح توسعه سنگان،‌ تامین مواد اولیه طرح‌های توسعه فولاد و در عین حال ایجاد توسعه متوازن در تولید فولاد خام و مواد اولیه است.

قراردادهای توسعه طرح‌های معدنی سنگان در نیمه دوم سال ۹۱ و نیمه نخست سال ۹۲ آغاز شد که تا نیمه تابستان جاری پیشرفت چندانی حاصل نشد، اما از مرداد ماه امسال، پیشرفت احداث طرح‌ها روند تازه‌ای پیدا کرد.

در حال حاضر پروژه‌های فوق در مرحله اتمام بخش‌های مهندسی قرار دارند و در عین حال مشغول آماده‌سازی امور زیرساختی و تامین تجهیزات هستند. طبق پیش‌بینی‌ها این طرح‌ها از سال ۹۶ به بعد وارد مدار تولید می‌شوند.