سحر نمایشی: بازارهای کالایی در جهان وارد فاز جدیدی شده‌‌اند، به طوری که کاهش محسوس قیمت نفت سبک آمریکا به کمتر از ۹۵ دلار و ۵۰ سنت و نفت خام برنت به بیش از ۱۰۲ دلار موجب روند نزولی بازار فلزات رنگی شده‌ است. مس با از دست دادن کف قیمتی ۷ هزار دلار به ۶ هزار و ۸۸۶ دلار سقوط کرد، همچنین آلومینیوم به کف قیمتی ۲ هزار دلار خود بسیار نزدیک شد. روی نیز کف قیمتی‌ ۲ هزار و ۳۰۰ ریال خود را از دست داد و نیکل تا ۱۸ هزار و ۵۳۵ دلار ریزش کرد. در سایر بازارها هم‌ اتانول، متانول، گاز طبیعی، بنزین، زغال‌سنگ، نقره، ذرت، پنبه، سویا و گندم چنین شرایطی دیده شد به عبارت بهتر هم‌اکنون غالب بازارهای کالایی روند نزولی در پیش گرفته‌اند که این ریزش قیمت می‌تواند به کاهش سودآوری تولیدکنندگان و افت نرخ در بازارهای سهام نیز بینجامد.

مهم‌ترین رخدادهای اقتصادی جهان

در حوزه یورو شاهد صفر شدن رشد اقتصادی هستیم، هم‌اکنون یک سال پس از خروج منطقه یورو از رکود، رشد اقتصادی ایتالیا به منفی

۲/۰ درصد کاهش پیدا کرده است. همچنین رشد نرخ تولید ناخالص داخلی ۳ ماهه ژاپن نیز منفی ۷/۱ درصد و روسیه منفی ۳/۰ درصد بوده است. این در حالی است که نرخ رشد تولیدات صنعتی چین ۹ درصد بوده که کمتر از پیش‌بینی‌های به عمل آمده است. این شرایط نشان‌دهنده خود‌نمایی مجدد رکود در بازارهای جهانی است. با توجه به افزایش قیمت‌ها در هفته‌ها و ماه‌های گذشته و اعلام این آمارها، کاهش فعلی قیمت‌ها به صورت کلی امری بدیهی به نظر می‌رسد. از سوی دیگر در بازار محصولات کشاورزی نیز با توجه به گرم شدن هوا و وقوع طوفان‌های بسیار، انتظار سخت‌تر شدن شرایط تولید وجود داشت که پتانسیلی برای افزایش قیمت‌ها به شمار می‌رفت، این در شرایطی است که با گرم شدن هوا هم‌اکنون شاهد زیر کشت رفتن بسیاری از مناطق هستیم. این مطلب در کنار کاهش قیمت کودهای شیمیایی مخصوصا اوره و افزایش تکنولوژی‌ و حجم تولید به شرایط فعلی منتهی شده است. هم‌اکنون موجودی بالای انبارهای گندم موجب کاهش قیمت آن تا نزدیک به ۱۶ درصد شده، همچنین کائوچو نزدیک به ۵/۳۲ درصدی افت نرخ داشته از طرفی کاهش بیش از

۴۰ درصدی قیمت ذرت و ۱۲ درصدی قیمت سویا به نسبت سال‌های قبل چهره واقعی این بازار را برای انواع پر‌مصرف محصولات کشاورزی هویدا کرده است. این موارد در حالی است که گوشت، کاکائو و قهوه با افزایش نزدیک به ۳۰ درصد مواجه بوده‌اند که اوج آن افزایش سالانه نزدیک به ۵۰ درصدی قیمت قهوه است. افت قیمت‌ها در دیگر بازارها تا کنون به‌عنوان محرکی برای کاهش قیمت محصولات کشاورزی عمل کرده است. با توجه به پایان یافتن روزهای گرم سال در بسیاری از کشورها و اتمام فصل برداشت می‌توان به رشد مجدد قیمت‌ها در فصل پاییز امیدوار بود.

در بازار فلزات پایه در هفته‌ها و ماه‌های گذشته هم با افزایش قیمت‌ها رو‌به‌رو بوده‌ایم که در کنار روند بهبود بازارها و افزایش تقاضا به کاهش موجودی انبارها برای غالب فلزات پایه منتهی شده است. تغییرات قیمت مس، روی و سایر فلزات از جمله آلومینیوم و نیکل را در این چارچوب می‌توان بررسی کرد. البته افزایش شدید قیمت فلز روی باعث عقبگرد بسیاری از خریداران شده که خروجی آن افزایش موجودی انبارها بود. از طرفی هنوز هم مس با کاهش موجودی انبارها رو‌به‌رو است که باعث شده موجودی انبارهای مس در بورس فلزات لندن به کمترین حد نسبت به ۷ سال گذشته برسد. در این بین جذابیت مس و روی بسیار کاهش یافته ولی با توجه به کاهش موجودی انبارهای آلومینیوم پتانسیل صعود مجدد قیمت این فلز وجود دارد که باعث انعقاد قراردادهای آتی بیشتری برای آلومینیوم و سرب شده است. با توجه به این موارد در کنار شرایط سخت تولید از مواد معدنی با محوریت آسیای جنوب شرقی، آن هم در فصل بارش باران‌های موسمی می‌توان به تقویت تقاضا در برابر عرضه امیدوار بود. خروجی این موارد می‌تواند به تثبیت بازار، کاهش مجدد موجودی انبارها و تجمیع پتانسیل مجدد صعود منتهی شود.