قابلیت مرجع شدن قیمت زعفران  در بورس کالا

ایسنا: ورود زعفران در تالار صادراتی بورس کالا می‌تواند بازارهای جهانی را تحت تاثیر قرار دهد. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان مطلب فوق گفت: بورس کالا با توجه به دارا بودن تالار صادراتی، می‌تواند زعفران ایران را به اصلی ترین قیمت این محصول در دنیا عرضه و کل بازارهای جهانی را مدیریت کند.

ابوالقاسم خسروی ادامه داد: باید صندوق حمایت از زعفران به‌عنوان سرمایه ملی تشکیل شود، زیرا دست دلالان و سودجویان را از بازار این محصول کوتاه می‌کند و آنان نخواهند توانست زعفران را از کشاورز به صورت فله‌ای و با قیمت پایین بخرند.

وی گفت: گرچه براساس آمارهای رسمی ۹۵ درصد تولید زعفران جهان متعلق به ایران است؛ اما نتوانسته‌ایم از این مزیت استفاده بهینه داشته باشیم.

خسروی افزود: در مقابل، کشور اسپانیا که بزرگ‌ترین‌ واردکننده زعفران ایران است فقط در سال ۵ تن تولید دارد اما۹۰ تن صادرات زعفران را در جهان به نام خود ثبت کرده است.

وی گفت: اسپانیا زعفران ایران را پس از بسته بندی با برند خود در بازارهای جهانی می‌فروشد که این اتفاق جای تاسف دارد.

این نماینده مجلس ادامه داد: تمام مشکلات در بازار زعفران در شرایطی رخ می‌دهد که به راحتی می‌توان با عرضه زعفران در بورس کالا زمینه ایجاد بهترین بسته‌بندی و استاندارد را با برند ایرانی مهیا کرد تا زعفران ایران حرف نخست را در جهان بزند و اقتصاد کشور را متحول کند.

وی با اشاره به اینکه متولی اصلی بخش زعفران، وزارت جهاد کشاورزی است، افزود: دلالان با تعلل مسوولان در تعیین خرید تضمینی زعفران از شرایط بحرانی زعفران‌کاران سوءاستفاده می‌کنند و در زمان برداشت، با خرید فله‌ای محصول کشاورزان سبب بی‌ثباتی قیمت این محصول در بازار می‌شوند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: این در حالی است که طبق قوانین تجارت بین‌الملل هر کشوری که ۵۲ درصد از محصولی را تولید و به بازار جهانی عرضه کند می‌تواند بورس بین‌المللی داشته باشد.

خسروی افزود: در بورس بین‌المللی علاوه بر شفاف‌سازی قیمت‌ها نسبت به عرضه، تجارت و بسته‌بندی محصول تصمیم‌گیری جهانی می‌شود به‌طوری که می‌توان در بازار تولید و مصرف جهانی قرار گرفت.ایران با صادرات زعفران می‌تواند درآمدی معادل صادرات نفت داشته باشد.

خسروی بیان کرد: دولت باید قیمت خرید تضمینی مناسب برای زعفران‌کاران تخصیص دهد و طبق قانون صندوق حمایت از تولید محصولات کشاورزی مانند زعفران از کشاورزان حمایت عملیاتی کند و کشور را دراین زمینه به استقلال اقتصادی برساند.