حدیث موسوی: فضای کلی حاکم بر بازار آهن طی هفته گذشته تداوم رکود خرید و فروش محصولات فولادی و تغییرات کاهشی نرخ شمش و مقاطع متاثر از نبود تقاضای مصرفی چشمگیر و عمده در این بازار، اخبار مثبت از مذاکرات هسته‌ای در وین و همچنین نوسانات رو به پایین نرخ ارز در بازار غیررسمی بود. به این ترتیب طی هفته معاملاتی گذشته یعنی از تاریخ ۱۴ تا ۱۹ تیرماه شاهد کاهش متوسط قیمت میلگرد به رقم ۱۸۴۵ تومان، رسیدن نرخ تیرهای ذوبی شاخه سنگین (۲۲، ۲۴ و ۲۷) از رقم ۸۱۸ هزار تومان به ۸۱۲ هزار تومان و همین‌طور افت قیمت شمش‌های وارداتی موجود در بندر انزلی و امام به‌ترتیب از قیمت‌های ۱۷۳۵ به ۱۷۱۳ و ۱۷۲۰ به ۱۶۹۰ تومان بودیم؛ البته این روند کاهنده قیمت‌ها در حالی است که تیرآهن‌های شاخه سبک ذوب‌آهن از ابتدای تیرماه مسیری مثبت و صعودی را در ثبت قیمت‌های اعلامی در بازار غیررسمی در پیش گرفته است؛ به‌طوری‌که از اول تیرماه میانگین قیمت شاخه‌های ۱۴، ۱۶ و ۱۸ این محصول از ۳۳۷ هزار تومان به رقم ۳۴۶ هزار تومان افزایش یافته است. معامله‌گران اقدامات کنترلی شرکت عرضه‌کننده این محصول را در آزاد نکردن بار و کاهش حجم عرضه تیرآهن در بازار آزاد، مهم‌ترین دلیل رشد قیمت آن طی روزهای اخیر می‌دانند.

در همین حال در بورس کالا نیز در هفته گذشته بالغ بر ۱۰۳ هزار و ۴۱۰ تن انواع فولاد عرضه شد و حجم معامله ۱۴۹ هزار و ۷۰۵ تن به ثبت رسید؛ البته رقمی حدود ۵۴ هزار تن از حجم معامله این هفته رینگ فولاد مربوط به ثبت معاملات خارج از بورس انواع ورق فولاد مبارکه در سیستم مچینگ و همین‌طور معامله ۹۰ هزار تن تیرآهن ۱۴ و ۱۸ ذوب‌آهن در بورس کالا بود که معامله این رقم تیرآهن در شرایطی که نرخ تمام شده آن برای خریدار بیشتر از بازار آزاد می‌شود، جای تردید و ابهام داشت.

افت قیمت شمش متاثر از نرخ‌های کاهشی مقاطع

در هفته گذشته کاهش قیمت مقاطعی مانند میلگرد خصوصی‌ها در برخی روزها تا حدی بود که عرضه‌کننده‌های شمش را در شرایطی که گفته می‌شد موجودی این کالا در بنادر کم است، وادار به کاهش نرخ این محصول کرد. به گفته یکی از فعالان این بازار، نبود خریدار و افت تقاضا در بازار مقاطع که منجر به کاهش بهای این محصول شده در کنار نوسانات نزولی نرخ دلار در برخی روزها، سبب شد تا متوسط هفتگی بهای شمش‌های تولید داخل و وارداتی با افت حدود ۲۰ تومانی به ازای هر کیلو روبه‌رو شوند. این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود اگر این شرایط در هفته جاری نیز ادامه یابد، قیمت شمش بازهم تحت تاثیر قرار گرفته و کاهش ‌یابد.

به هر ترتیب از آنجا که محصولی مانند شمش به‌عنوان محصول میانی یا ماده حد واسط همواره در سبد کالاهای خریداری شده تولیدکننده‌های مقاطع وجود دارد و این طیف برای جلوگیری از توقف خطوط تولیدی خود به آن احتیاج دارند، کاهش قیمت شمش را در صورتی که به نزول قیمت مقاطع منتهی نشود، می‌توان نکته مثبتی برای سمت عرضه و بهبود شرایط تولیدکننده‌ها قلمداد کرد.

کاهش قیمت فولاد و ابهامات پیش‌رو