روی؛ فوق ستاره بازار فلزات پایه

منیره نظامیوند: در حال حاضر، بازار فلزات پایه رفتارهای متفاوتی از خود نشان می‌دهد؛ به عنوان مثال از آغاز سال جاری میلادی تا‌کنون قیمت یکی از فلزات پایه با سرعتی زیاد صعود داشته است، این فلز چیزی نیست جز نیکل. این فلز ارزشمند اخیرا توانست به بالاترین میزان خود طی۲۷ ماه گذشته برسد و رقم ۱۹ هزار دلار در هر تن را به ثبت برساند. به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از وال‌استریت دیلی؛ هم‌اکنون علاوه‌بر نیکل، روی نیز به‌عنوان یکی از فلزات پایه که برای سال‌های متمادی در قیمت‌های نسبتا پایین معامله شده، ممکن است طی روند بلندمدت، رفتاری افزایشی را از خود نشان دهد. در این رابطه باید گفت: در حقیقت رشد تقاضا و در پی آن نیاز به افزایش عرضه، زمینه‌ساز افزایش قیمت روی خواهد بود. بر اساس گزارش‌ها، در جدیدترین معاملات، دادوستد روی در بازه زمانی ۱۶ ماهه، با توجه به کاهش موجودی انبارهای بورس فلزات لندن، در میان نشانه‌هایی از بهبود تقاضا، افزایش یافته است.

ذخایر فلزات در حال حاضر روندی کاهشی را تجربه می‌کند و به پایین‌ترین سطح از دسامبر ۲۰۱۰ رسیده است. روی که در همه چیز از صنعت لوله‌های برنجی گرفته تا قطعات فولادی خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد، طی مدت اخیر در میان نشانه‌هایی از بهبود روند ساخت‌و‌ساز مسکن، تا ۱۰ درصد رشد داشته است.

به گزارش بلومبرگ؛ فروش خانه‌های جدید در ماه مه در ایالات متحده، به بالاترین میزان خود از سال ۱۹۹۲ رسید که بزرگ‌ترین افزایش یک ماهه تاکنون بوده است. این در حالی است که آمارهای رسمی هفته گذشته نشان داد که اخیرا کارخانه‌های آمریکایی سفارشات بیشتری برای تجهیزات ساختمانی و سازه و صنایع مربوط دریافت کرده‌اند. در همین راستا برخی تاثیرات روند عرضه و تقاضا قیمت روی را به سمت بالا هدایت خواهد کرد. هرچند در‌حقیقت تقاضای واقعی برای روی وجود دارد، چرا‌که عملکرد صنعتی در ایالات‌متحده بسیار قوی است.

به گزارش «دنیای اقتصاد»؛ به عقیده کارشناسان، ترکیبی از فاکتور سرعت در حال افزایش فروش خودرو در اقتصادهای نوظهور در گوشه و کنار دنیا از یکسو، همراه با تجدید حیات صنعت فروش خودرو در کشورهای توسعه یافته، موج افزایش تقاضا را به راه خواهد انداخت. در همین راستا می‌توان گفت که از سوی دیگر فعالیت ساختمانی در چین که طی سال گذشته باعث رشد تقاضا برای روی جهانی به میزان متوسط ۶/۷ درصد شد، نیز کاهش نداشته است. چین متقاضی حدود نیمی از کل روی مصرفی در جهان است.

اما سمت عرضه معادله جالب‌تر است؛ یعنی تامین ذخایر روی. با توجه به قیمت پایین این فلز، شرکت‌ها دیگر تمایلی برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جدید روی ندارند. در واقع، از اواسط دهه ۱۹۹۰ تا‌کنون، هیچ پروژه خاص جدیدی برای روی در سطح جهانی ایجاد نشده و نمی‌توان انتظار داشت در آینده قابل پیش‌بینی در میان‌مدت و کوتاه‌مدت، تغییر شگرفی در آن رخ دهد.

علاوه‌بر این، بسیاری از معادن بزرگ روی در سراسر جهان به‌دلیل هزینه‌های بالا، در حال تعطیل‌شدن هستند. برخی معادن بزرگ بسته‌شده عبارت است از: معادن نیوبرانزویک و پرزورانس در کانادا در سال گذشته که متعلق به شرکت گلنکور پی‌ال‌سی (GLNCY) بود. همچنین یکی از بزرگ‌ترین معادن روی در جهان یعنی معدن لیشین (Lisheen) در ایرلند، متعلق به شرکت منابع ودانتا (VED.L) طی سال گذشته مجبور به توقف فعالیت خود شد. در نهایت، تولید سومین معدن روی جهان یعنی معدن سنتری در استرالیا، متعلق به شرکت فلزات معدنی چین، در سال آینده متوقف خواهد شد. در نظر بگیرید که همه این توقف‌ها، به کمبود عظیم عرضه روی اضافه می‌شود و کار را بیش از پیش سخت‌تر خواهد کرد.

روند صعودی کسری روی

پیش‌بینی می‌شود از ۱۳ میلیون تن روی موجود در بازار، حدود ۵/۱ میلیون تن آن به دلیل افزایش تقاضا باشد اما به‌طور کلی، تحلیلگران پیش‌بینی کسری روی تا ۱۲۰ هزار تن برای سال جاری را دارند که کاملا با عرضه بیش از حد ۳۷۵ هزار تن در سال ۲۰۱۱ متفاوت است.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، با توجه به سطوح موجودی روی که در بورس فلزات لندن مورد معامله قرار گرفته، با این حال، قیمت روی همچنان شاهد تغییر خاصی نبوده است، اما از سوی دیگر باید گفت که در حال حاضر موجودی این فلز از پایین‌ترین سطح خود از زمان ریزش قیمتی در سال ۲۰۱۱، رشد داشته و در حدود ۷۳۵ هزار تن تخمین زده می‌شود که می‌توان آن را به‌عنوان یک تغییر نسبتا خوب در نظر گرفت.

افزایش خروجی روی در چهار سال آینده

دانیل میت، مدیرعامل شرکت گلنکور گفت که بر‌اساس گزارش‌ها و پیش‌بینی‌ها، بیش از یک میلیون تن عرضه جدید روی در سال ۲۰۱۶ مورد‌نیاز خواهد بود.

به عقیده کارشناسان؛ افت و خیز تقاضا و عرضه روی در ایالات متحده برای سرمایه‌گذاران چندان دلچسب نیست و در شرایط کنونی نیز به نوسان معاملات این فلز دامن زده است، اما به نظر می‌رسد روی ممکن است پس از نیکل، به «ستاره بعدی بازار فلزات پایه» تبدیل شود.

در همین راستا، کارشناسان بر این باورند که با وجود ثابت نگه داشتن نسبی هزینه‌های استخراج و تولید روی در حال حاضر، قیمت جهانی این فلز تا سال ۲۰۱۷ توان رشد ۳۵۰۰ تا ۳۶۰۰ دلار را خواهد داشت، البته در روند کوتاه‌مدت هم توانایی ثبت ۲۲۰۰ تا ۲۲۵۰ دلار را دارد که این سطح زمینه را برای رشد خوب این فلز فراهم خواهد آورد.