گروه بنگاه‌ها- مهتاب رحمتعلی: سال گذشته حدود ۲۰ میلیون تن سنگ‌آهن به ارزش ۵/۱ میلیارد دلار از کشور صادر شد؛ رقمی که شاید سنگ‌آهن را در رتبه سوم ارز‌آوری و صادرات قرار می‌داد اما دولت را بر آن داشت تا با ارائه طرحی برای وضع عوارض روی این محصول از خام‌فروشی آن جلوگیری کرده و مشوقی برای فرآوری این محصول فراهم کند تا به این ترتیب، زمینه‌ساز ایجاد ارزش افزوده برای آن باشد. بر این اساس وزیر صنایع پیشنهاد عوارض ۱۰ تا ۳۰ درصدی روی صادرات سنگ‌آهن را به معاون اول رئیس‌جمهور ارائه داد.

این امر شاید شرکت‌های صادرکننده سنگ‌آهن را بر آن دارد تا با ایجاد واحدهای جدید در راستای فرآوری محصول از خام‌فروشی صرف بیرون آیند.شرکت تامین مواد اولیه فولاد صبانور که از سال ۸۹ بحث‌هایی درباره فرآوری را در برنامه‌های خود قرار داده بود همزمان با ارائه این طرح امروز فاز اول کارخانه کنسانتره یک میلیون تنی خود را افتتاح خواهد کرد.

همچنین واحد ۲۰۰ هزار تنی «پرعیارسازی‌ تر» این شرکت نیز امروز افتتاح می‌شود.

سعید تفضلی، مدیرعامل این شرکت که با عوارض مزبور موافق بوده و حمایت خود را اعلام کرده در گفت‌وگویی با «دنیای اقتصاد» به تشریح برنامه‌های این شرکت پرداخته که در ادامه می‌خوانید:

نظر جنابعالی درباره عوارض ۱۰ تا ۳۰درصدی روی صادرات سنگ‌آهن چیست؟

به طور کلی ما با وضع عوارض موافق هستیم و از آن حمایت کرده‌ایم؛ گرچه با آنچه در دولت قبل مطرح شد موافق نبودیم زیرا خلاف منافع ملی بود. در آن زمان عوارض روی کنسانتره وضع شده بود، نه روی سنگ خام و همین باعث شد تولیدکنندگان به دنبال خام‌فروشی سوق داده شوند. اما در دولت جدید که عوارض روی سنگ‌ خام در نظر گرفته شده، از خام‌فروشی جلوگیری خواهد شد.

اما باید یادآوری کنم که با توجه به اینکه قیمت سنگ‌آهن متاثر از عوامل زیادی در بازار تعیین می‌شود و به شدت قابل تغییر است، نباید درباره عوارض آن سیستمی ساده‌انگارانه داشته باشیم، بلکه نیازمند یک سیستم هوشمند هستیم، چون در غیر این صورت به طور قطع پس از مدتی وضع عوارض یا ادامه نخواهد یافت یا با مشکل مواجه خواهد شد. به نظرم در نظر گرفتن تجربه دیگر کشورها در زمینه عوارض همچون هند در سال‌های گذشته ضروری است. اکنون کشورهایی همانند اندونزی هم برای جلوگیری از خام‌فروشی بحث عوارض را مطرح کرده‌اند.به هر حال هر عاملی که منجر به تشویق سرمایه‌گذاران برای فرآوری شود مورد حمایت ما نیز هست.

قیمت سهام شرکت چندی پیش تا مبلغ دو هزار و ۵۰۰ تومان نیز رشد کرد اما دچار افت شد، دلایل این افت چیست؟

بخشی از این افت متاثر از جهت‌گیری کلی بازار است، اما دلیل دیگر آن را می‌توان کاهش قیمت‌های جهانی سنگ‌آهن دانست. از آنجا که محصول شرکت تاکنون بیشتر صادراتی بوده بیش از دیگر شرکت‌هایی که تولید کنسانتره و گندله دارند تحت تاثیر قرار گرفتیم، ولی امیدواریم در سال آینده با طرح‌های جدیدی که در حال ایجاد و راه‌اندازی است آسیب‌پذیری کمتری از قیمت‌های جهانی داشته باشیم؛ گرچه با ایجاد طرح‌های گندله‌سازی جهت‌گیری شرکت به سوی مصرف‌کنندگان داخلی بوده و از حجم صادرات آن کاسته خواهد شد.

طرح کنسانتره و گندله‌سازی شرکت به کجا رسید؟

بحث‌های مربوط به فرآوری از سال ۸۹ در صبانور شروع شد. در آن زمان با توجه به اندازه سه معدنی که در مجموع ذخیره آنها ۶۰ میلیون تن بود احداث کارخانه دو میلیون تنی کنسانتره همانند شرکت چادرملو برای ما مقرون به صرفه نبود.

بر همین اساس روی ظرفیت تولید ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن تمرکز کرده و از واحدهایی با این مقیاس بازدید و این کار را هدف قرار دادیم. در حال حاضر یک واحد یک میلیون تنی کنسانتره در معادن شرکت در بیجار داریم که ۳۲۵ هزار تن آن راه‌اندازی شده و واحد ۶۷۵ هزار تنی آن نیز در حال نصب است و تا سه ماه آینده به طور آزمایشی راه‌اندازی خواهد شد.

واحد دیگری نیز در همدان به ظرفیت ۶۰۰ هزار تن داریم که کار نصب آن آغاز شده و از ماه آینده آزمایشی شروع به کار خواهد کرد.

در همین حال دو واحد گندله‌سازی نیز در دست اجرا داریم؛ یک واحد ۵۵۰ هزار تنی در همدان است که واردات ماشین‌آلات آن آغاز شده و ساختمان آن پایان یافته و تا اواخر امسال نصب و راه‌اندازی آن شروع خواهد شد.

همچنین در کنار واحد کنسانتره یک میلیونی بیجار نیز واحد یک‌میلیون تنی گندله‌سازی راه‌اندازی خواهد شد که هم مذاکرات با چین برای واردات ماشین‌آلات آن و هم کار ساختمان آن را آغاز کرده‌ایم.

بر همین اساس امروز فاز اول کارخانه کنسانتره یک میلیون تنی شرکت افتتاح شده و از مراحل پیشرفت فاز ۲ و واحد ۹۰۰ هزار تنی گندله‌سازی نیز بازدید خواهد شد.

در همین حال واحد فرآوری ۲۰۰ هزار تنی «پرعیار‌سازی» امروز افتتاح می‌شود. این واحد ذخایر هماتیت معدن را با پرعیارسازی به عیار ۶۰ می‌رساند.

همچنین در راستای کمک‌های صبانور به بخش‌های مختلف از جمله کمک به توسعه روستاها، جاده، مدرسه و... مدرسه‌ای با هماهنگی نوسازی مدارس استان کردستان در یکی از روستاهای نزدیک به کارخانه با هزینه ۴۰۰ میلیون تومان از سوی شرکت ساخته شده که امروز افتتاح می‌شود.

طرح کوره بلند شرکت برای تولید فروآلیاژها در چه مرحله‌ای است؟

کار تبدیل کوره بلند اسدآباد به فرومنگنز به پایان رسیده و دنبال راه‌اندازی آن هستیم. گرچه مسوولان از سال ۹۰ تاکنون وعده‌های زیادی در این مورد دادند اما هیچ یک عملی نشد و در آخرین مرحله درخواست کردیم تا به این شرکت سرمایه در گردش اختصاص دهند تا مواد اولیه خود را تهیه کند. در حال حاضر کارخانه آماده راه‌اندازی است و ماه گذشته پروانه بهره‌برداری آن صادر شده و مدیران در انتظار تسهیلات هستند.

برنامه‌ای برای توسعه یا خرید معادن جدید دارید؟

بحث توسعه در هیات مدیره به تصویب رسیده که بر این اساس علاوه بر استخراج آهن، در فلزات دیگر نیز به ویژه مس فعال شویم و به ثبت محدوده و انجام کار اکتشافی یا تملک پروانه اقدام کنیم.

در مورد آهن نیز همین برنامه را داریم به ویژه در نظر داریم در محدوده معادن فعلی توسعه ایجاد کنیم. در این زمینه قرار شده هلدینگ «سرمایه‌گذاری معادن و فلزات» مذاکراتی را با ایمیدرو و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی انجام دهد.

وضعیت حمل‌ونقل شرکت به چه صورت است؟

در طول ۴ سال گذشته دو شرکت در زمینه حمل‌ونقل در همدان و کردستان راه‌اندازی کردیم.

پایانه حمل‌ونقل حسن‌آباد بیجار که ۵۱ درصد سهامش متعلق به صبانور است و کار حمل سنگ‌آهن را انجام می‌دهد.

همچنین پایانه دیگری در صالح‌آباد همدان داریم که نزدیک به ۱۰۰ درصد سهام آن به صبانور اختصاص دارد و حمل محصولات از همدان به بندر امام از این پایانه صورت می‌گیرد.

از سویی نخستین شرکتی بودیم که حمل‌ونقل ریلی را از ملایر برای بندر امام شروع کردیم.

با توجه به ظرفیت‌های خوبی که قرار است برای فولاد در کشور ایجاد شود، بخش حمل‌ونقل به عنوان گلوگاه صنعت مطرح است و به همین دلیل صبانور درصدد توسعه حمل‌ونقل ریلی است. بنابراین صبانور به دنبال توسعه خط آهن در منطقه غرب و نزدیکی به معادن شرکت است که در پی این موضوع به دنبال خرید واگن اختصاصی هستیم.