گروه بنگاه‌ها- آزاده حسینی، زهرا مسافر: با توجه به رکود حاکم بر بازار فولاد کشور، تولید‌کنندگان این صنعت خواستار تمدید و ابلاغ مجدد بخشنامه صادرات محصولات فولادی از سوی دولت شدند. در اوایل دی‌ماه سال ۹۲ بود که دولت به‌منظور حمایت از بخش تولید، مجوز صادرات محصولات فولادی را برای تولیدکنندگان این بخش تا پایان خرداد ماه سال ۹۳ صادر کرد‌، این در حالی‌ است که در گذشته مجوز صادرات برای فولادسازان به صورت سالانه صادر می‌شد. اما حال با توجه به رکود بازار فولاد و مازاد تولید داخلی اغلب تولیدکنندگان این بخش با ۵۰ درصد ظرفیت خود مشغول فعالیت هستند، از این رو برای تداوم روند تولید نیاز به عرضه محصولات خود در بازار‌های دیگری را دارند که به نظر می‌رسد دولت می‌تواند با تمدید مدت زمان صادرات تا سال جاری تولیدکنندگان را یاری دهد.

کلیه صاحب‌نظران تجارت به این نکته معتقدند که حضور در بازارهای خارجی زمانی مفید واقع خواهد شد که به‌صورت مستمر و مداوم باشد و تغییر قوانین به‌صورت لحظه‌ای و کوتاه مدت حتی می‌تواند نتایج زیانباری با خود به همراه داشته باشد.

با توجه به اینکه بودجه عمرانی کشور عراق در سال جاری معادل ۳۰ میلیارد دلار تخمین زده شده‌، این فرصت می‌تواند برای تولید‌کنندگان فولاد داخل کشور فرصت مناسبی باشد تا آنها بازار فولاد عراق را به‌دست آورند. کیفیت فولاد ایرانی، دسترسی سریع‌، کاهش هزینه حمل و تمایل تجار عراق به انجام دادوستد با تجار ایرانی به خصوص در کردستان عراق از دلایلی است که این بازار را برای تولید‌کنندگان ایرانی بسیار جذاب خواهد کرد. البته به شرط تداوم و حضور مستمر در این بازار که عملا به علت تغییرات مداوم در قوانین صادرات این حضور دستخوش اما واگرهایی است.

تولید‌کنند‌گان و مسوولان دولتی نباید از این نکته غافل شوند که ترکیه به‌عنوان رقیبی قدرتمند و جدی در زمینه فولاد است و به بازار عراق چشم دارد و تمام تلاش خود را خواهد کرد تا بتواند سهم بیشتری از این بازار بکر و بالقوه را به‌دست آورد، لذا بازار عراق و طرح‌های عمرانی این کشور برای تولید‌کنند‌گان فولاد ایران فرصت مناسب کسب وکار خواهد بود. در همین راستا دبیر انجمن تولید‌کنندگان فولاد ایران با اشاره به نزدیک شدن به پایان خرداد ماه جاری مبنی بر اتمام مهلت قانونی صادرات محصولات فولادی، گفت: هم‌اکنون این انجمن در حال پیگیری برای تمدید و ابلاغ مجدد این بخشنامه از سوی دستگاه‌های ذیربط است.

رسول خلیفه سلطان اظهار کرد: به همین منظور قرار است که هفته آینده در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص تمدید بخشنامه صادرات محصولات فولادی، جلسه‌ای با حضور برخی تولید‌کنندگان صنعت فولاد کشور برگزار شود. وی خواستار ابلاغ مجدد بخشنامه مذکور از سوی دولت شد و گفت: صادرات امری نیست که به یکباره امکان‌پذیر باشد و توقف آن آسیب‌های جدی به فولادسازان وارد می‌کند.

دبیر انجمن تولید‌کنندگان فولاد درخصوص میزان صادرات محصولات فولادی تصریح کرد: میزان صادرات کل این محصولات در سال ۹۱ در مجموع یک میلیون و ۴۴۱ هزار تن بوده که این محصولات شامل تیرآهن، میلگرد، ورق و سایر محصولات فولادی است. به گفته وی‌، طی سال ۹۲ در مجموع یک میلیون و ۷۹۸ هزار تن محصولات فولادی به خارج از کشور صادر شد که از رشد ۲۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۹۱ حکایت داشت.

خلیفه سلطان خاطرنشان کرد: در فروردین ماه سال ۹۲ در مجموع ۱۱۷ هزار تن محصولات فولادی از کشور صادر شد که ورق با ۵۷ هزار تن، بیشترین میزان صادرات محصولات فولادی را به خود اختصاص داد. وی میزان صادرات محصولات فولادی در یک ماه ابتدایی سال جاری را ۲۴۵ هزار تن عنوان کرد و افزود: این میزان نسبت به مدت مشابه سال ۹۲ از رشد نسبی ۱۱۰ درصدی برخوردار بوده است.

صادرات، بهترین گزینه در زمان فعلی

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز درخصوص اتمام مهلت قانونی صادرات محصولات فولادی در وقت مقرر (پایان خرداد‌ماه جاری) گفت: هیچ محدودیتی برای صادرات تا پایان سال وجود ندارد. بهرام سبحانی از موافقت وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر تمدید صادرات محصولات فولادی تا پایان سال جاری خبر داد و افزود: مجوز صادرات تمدید شده و از این رو منعی برای این امر وجود ندارد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تا زمانی که بخشنامه مذکور به‌طور رسمی ابلاغ نشود، صادرکنندگان در گمرکات با موانع صادرات مواجه خواهند شد، تصریح کرد: به‌طور قطع این امر از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط به‌طور رسمی ابلاغ خواهد شد، چراکه وزارت صنعت، معدن و تجارت با اصل موضوع مشکلی ندارد و موافقت لازم صورت گرفته است.

سبحانی خاطرنشان کرد‌: در شرایط فعلی که مصرف محصولات فولادی در کشور با کاهش مواجه است و تولیدات داخلی به بازار مصرف راه پیدا نمی‌کند، تولیدکنندگان ناگزیر به انبار کردن محصولات و طبیعتا کاهش میزان تولید هستند که این موضوع علاوه‌بر موارد مطرح شده، خواب سرمایه‌های تولید‌کنندگان داخلی را به دنبال خواهد داشت، بنابراین صادرات محصولات فولادی باعث رونق اقتصادی کشور و ایجاد شرایط لازم برای اجرای طرح‌های توسعه

خواهد شد.

وی تاکید کرد: حضور تولیدکنندگان داخلی در بازارهای جهانی و صادرات محصولات فولاد قدرت رقابت تولیدکنندگان را افزایش خواهد داد که این موضوع موجب افزایش تولید در کشور می‌شود.

دولت از صنایع همه‌جانبه حمایت کند

در همین حال مدیر‌عامل فولاد هرمزگان نیز خواستار تمدید صادرات محصولات فولادی شد و افزود: با توجه به وضعیت بازار فولاد داخلی این ضرورت وجود دارد که صادرات محصولات فولادی تا پایان سال جاری تمدید شود.

مرتضی آقاجانی خواستار حمایت همه جانبه از صنعت فولاد کشور شد و تصریح کرد: شرکت‌های بزرگ فولاد‌سازی به دلیل رشد تولید و داشتن نیروی اشتغال، امکان توقف تولید را ندارند بنابراین دولت و بانک‌ها باید از این شرکت‌ها حمایت کنند.

وی گفت: در همه کشورها از صنایع مادر مانند صنعت فولاد، حمایت‌های ویژه‌ای می‌شود به طوری که این حمایت‌ها هم از طریق دولت و هم بانک‌ها صورت می‌گیرد، بنابراین امیدواریم در کشور ما نیز به این صنعت مادر توجه خاصی شود تا شرکت‌های تولیدکننده فولاد بتوانند با حمایت‌های لازم، تولید خود را ارتقا دهند.

تمدید مهلت صادرات مکتوب اعلام شود

در همین حال یکی دیگر از اعضای هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز خواستار تمدید مجوز‌های لازم برای صادرات فولاد شد و گفت: سال گذشته نیز فولاد‌سازان درگیر مجوز صادرات بودند و با توجه به رکود بازار به تولیدکنندگان مجوز صادرات اعطا شد، اما برای آن زمانی تعیین شد که ۳۱ خرداد‌ماه امسال پایان آن است، این در حالی است که در گذشته مجوز‌های صادراتی یکساله بودند. وی اظهار کرد: در سال جاری اعضای انجمن تولیدکنندگان فولاد جلسات متعددی با مسوولان در وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت و سازمان‌های ذی‌ربط داشتند و به نظر می‌رسد با توجه به رکود بازار داخلی اراده‌ای برای ممانعت از صادرات وجود ندارد.

وی افزود: حتی در جلسه‌ای که فولاد‌سازان با وزیر صنعت، معدن و تجارت داشتند وی موافقت خود را با صادرات محصولات فولادی اعلام کرد، اما تا زمانی‌که این امر به صورت مکتوب به گمرک و سازمان‌های ذی‌ربط اعلام نشود اجرایی نخواهد شد. وی تصریح کرد: از این رو در خواست تولید‌کنندگان و صادرکنندگان از دولت این است که تمدید بخشنامه صادراتی دچار بوروکراسی اداری نشود؛ چرا‌که توقف تنها یک روزه روند صادرات زیان هنگفتی را به صادرکننده تحمیل خواهد کرد و از سویی وجهه فولادسازان ایرانی را در بازار‌های جهانی زیر سوال می‌برد.

سپر تعرفه‌ای می‌خواهیم

در همین حال بازرس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران خواستار رسیدگی به دامپینگ ورق سرد از سوی قزاقستان شد و گفت: در حال حاضر شاهد ورود ورق قزاقستان به قیمت مود اولیه (ورق گرم) هستیم که از این رو تولیدکنندگان امکان رقابت قیمتی با آن را ندارند. مدیر‌عامل شرکت صنایع هفت الماس گفت: با وجود آنکه کیفیت این نوع ورق نسبت به تولید داخل پایین است اما به لحاظ قیمتی، بهای آن با مواد اولیه ما برابر بوده و این دامپینگ محسوب می‌شود. ایزد‌پناه خواستار وضع تعرفه به عنوان سپر حمایتی از صنعت فولاد شد و گفت: تولیدکنندگان ورق خواستار وضع تعرفه بر واردات ورق هستند و این در حالی است که سود بازرگانی انواع ورق صفر است و تا زمانی که تعرفه‌ای برای ورق لحاظ نشود تولیدکنندگان که به‌خصوص در سال جاری آسیب‌پذیری بیشتری دارند نمی‌توانند روی برنامه‌هایی که برای تولید دارند تمرکز داشته باشد. وی تصریح کرد: در شرایطی که بازار در رکود قرار دارد وضع تعرفه بر واردات و راهگشایی در امر صادرات می‌تواند تولیدکنندگان را برای ادامه راه یاری رساند در غیر این صورت با توجه به شرایطی که هم‌اکنون در بازار فولاد حاکم است باید شاهد تعطیلی واحد‌های تولیدی باشیم.

دامپینگ، تولیدکنندگان ورق را نشانه گرفته

در همین حال مدیر عامل شرکت فولاد غرب آسیا، نیز خواستار رسیدگی دولت در امر دامپینگ ورق شد و گفت: متاسفانه چندی است که شاهد ورود ورق‌های قزاقستان با کیفیت نازل و قیمت‌های کمتر از سطح بازار هستیم که با ادامه این امر فعالیت فولاد سازان به خطر افتاده است. وی تصریح کرد: ورق‌های قزاقستان در حال حاضر در مبادی به قیمت هر کیلو حدودا ۱۹۵۰ تومان به فروش می‌رسند، این در حالی است که قیمت مواد اولیه‌ای که ما به صورت وارداتی یا داخلی تهیه می‌کنیم حدود ۱۹۰۰ تا ۱۹۵۰ تومان است.

رسول عرفانیان همچنین خواستار رسیدگی دولت در این امر شد.