گروه بنگاه‌ها: دغدغه اصلی شرکت ملی صنایع مس ایران ایجاد صنایع تبدیلی و صنایع پایین دستی است که در این راستا تیمی از مشاوران در شناسایی محصولات جانبی تولید از مس به‌منظور کمک به بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری انتخاب شده‌اند و فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. به گزارش «مس پرس»، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان این مطلب افزود: امسال مس با عیار ۶۴/۰ درصد برداشت می‌شود و اگرچه میزان تولید مس کاهش می‌یابد، ما زحمت بیشتری را متقبل می‌شویم اما نمی‌گذاریم خدشه‌ای به تولید کارخانه‌ها وارد شود.

احمد مرادعلیزاده خاطرنشان کرد: هم‌اکنون ۴ برابر ظرفیت مورد نیاز کشور، در ایجاد صنایع تبدیلی سرمایه‌گذاری شده که باید بخش خصوصی فعال و ارتباطات خود را با بازارهای جهانی برقرار کند تا اشتغال و ارزش افزوده در حوزه مس ایجاد شود. شرکت ملی صنایع مس ایران حامی بخش خصوصی فعال در این حوزه خواهد بود.

وی به کاهش قیمت جهانی مس اشاره و تصریح کرد: سال گذشته هر تن مس بیش از هفت هزار دلار در بازارهای جهانی فروش رفت اما در سال جاری به دلیل کاهش مصرف جهانی، با افت ۱۰ درصدی قیمت مس در بازارهای جهانی مواجه هستیم.

راه‌اندازی دو کارخانه بزرگ کنسانتره مس در سال جاری

وی افزود: در ۶ ماه اخیر، بازنگری مشخص و مستمری بر طرح‌های سودآور و پربازده انجام شده است، به طوری که طرح‌های با ارزش افزوده بالاتر اجرا شود. ایجاد کارخانه‌های تغلیظ و تولید کنسانتره نسبت به بقیه طرح‌ها بازدهی بالاتری دارد، چراکه با فرآوری خاک نیم درصد و رساندن عیار آن به ۲۵ درصد، ۴۰ تا ۵۰ برابر ارزش اقتصادی ایجاد می‌شود.

احمد مرادعلیزاده تصریح کرد: به دلیل تغییرات پی در پی مدیران شرکت مس، عملا فرصت بازنگری و طراحی مجدد برای مدیران و تیم‌های مدیریتی فراهم نشد و فرآیند توسعه از لحاظ اجرایی مغفول ماند. حتی در سال‌های ۸۹ و ۹۰ با وجود آغاز به کار اجرای طرح‌های توسعه‌ای، اولویت‌بندی خاصی برای اجرای این طرح‌ها در نظر گرفته نشد.

مرادعلیزاده علت ثابت ماندن تولید مس روی رقم ۲۰۰ هزار تن را اجرای همزمان و بدون اولویت‌بندی طرح‌های توسعه‌ای خواند و افزود: امسال دو طرح بزرگ در صنعت مس اجرا می‌شود و بر اساس یک برنامه مشخص که متعهد به اجرای آن هستیم، ظرفیت تولید مس خالص تا سال ۹۷ را به ۳۸۰ تا ۴۰۰ هزار تن می‌رسانیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران تصریح کرد:‌ بر اساس اولویت‌بندی‌های انجام شده، امسال با راه اندازی طرح توسعه فاز ۲ سونگون و طرح توسعه فاز ۲ سرچشمه، میزان ۳۰۰ هزار تن به ظرفیت تولید کنسانتره مس کشور افزوده می‌شود که معادل ۷۰ هزار تن مس خالص محتوا خواهد بود.

وی اضافه کرد: با افتتاح این دو طرح در سال جاری، این ظرفیت طی دو سال آینده تکمیل می‌شود و هر دو کارخانه در نیمه دوم امسال در استان‌های آذربایجان شرقی و کرمان آماده افتتاح خواهند بود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران خاطرنشان کرد: بررسی‌ها از سال ۷۴ به بعد نشانگر این است که پتانسیل تولید حدود ۴۰۰ هزار تن مس خالص در کشور وجود دارد که البته به معنای آن نیست که امکان دستیابی به مقادیر بیشتر وجود ندارد، بلکه تولیدات بالاتر از ۴۰۰ هزار تن بستگی به اکتشافات دارد که به‌طور مستمر در حال انجام است و نتایج آن به تدریج آشکار می‌شود.

راه‌اندازی معدن چهل کوره تا پایان امسال

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران از راه‌اندازی معدن چهل کوره سیستان و بلوچستان تا پایان سال آینده خبر داد و افزود: این معدن سالانه ۱۶ هزار تن کنسانتره معادل ۵ هزار تن مس محتوا تولید خواهد کرد.

وی تصریح کرد:‌ گرچه ممکن است این معدن در کوتاه مدت تاثیر اقتصادی چندانی برای شرکت مس نداشته باشد، اما تاثیر اقتصادی و اجتماعی مناسبی در این استان دارد و یکی از مسوولیت‌های اجتماعی شرکت ملی مس هم رسیدگی به این طرح‌ها است.

وی همچنین از تاسیس پژوهشگاه مس در آینده نزدیک خبر داد و افزود:‌ درصدد هستیم در کنار افزایش تولید، پژوهشگاه صنعت مس را ایجاد کنیم تا با همکاری دانشگاه‌ها و مراکز علمی به تجاری‌سازی طرح‌های پژوهشی کمک کند.