کاهش چشمگیر حجم معاملات آتی

شایان کرمی تحلیلگر بازار آتی معاملات آتی سکه طلا در روزهای گذشته با کاهش نوسانات و حجم معاملات همراه بوده است به طوری‌که حتی برخی تحلیل‌ها و شایعات از مذاکرات هسته‌ای فقط در مقطعی کوتاه، باعث افزایش قیمت‌ها شد. حجم معاملات آتی سکه از متوسط ۷۰۰۰ معامله در هر روز از ماه گذشته به متوسط ۳۰۰۰ معامله در روزهای اخیر رسیده است و در صورت کاهش قیمت‌ها ممکن است حجم معاملات نیز همچنان کاهش پیدا کند. طلای جهانی نیز در کش و قوس اخبار اقتصادی آمریکا و اروپا و تنش‌های اوکراین با کاهش نوسانات همراه بود؛ به طوری‌که از نظر تکنیکالی در سقف‌های ۱۳۳۰ تا ۱۳۰۳ و کف‌های ۱۲۶۸ تا ۱۲۸۵ دلار (الگوی مثلث) دچار نوسان بوده است.

حال با ثابت ماندن قیمت دلار در بازار داخلی و مشخص شدن انتخابات ریاست جمهوری اوکراین و کاهش تنش‌ها در این کشور، محرک‌های افزایش قیمت طلا چه در بازار داخلی چه در بازار جهانی در حال کاهش است؛ در نتیجه می‌توان گفت در هفته‌های پیش رو در صورت مثبت بودن اخبار اقتصادی آمریکا و اروپا از قیمت طلای جهانی کاسته خواهد شد.

از نظر تکنیکالی نیز در صورت شکست سطح حمایتی ۱۲۸۲ دلار ممکن است قیمت طلای جهانی به ۱۲۶۰ دلار و یا حتی ۱۲۴۰ دلار نیز کاهش پیدا کند. هم چنین در صورت شکست سطح ۱۲۹۸ دلار احتمال افزایش ۱۳۳۰ دلار و یا حتی بالاتر نیز در روزهای آتی وجود دارد.

نکته دیگری که باید خاطر‌نشان کرد این است که حتی در صورت ثبات قیمت در طلای جهانی و دلار، معاملات آتی سکه با کاهش فاصله‌ها همراه خواهد بود و این کاهش فاصله‌ها که بین سررسید‌ها و سکه امامی در بازار نقدی وجود دارد باعث کاهش تدریجی قیمت‌ها در هر سررسید خواهد بود.

از نظر تکنیکالی نیز سررسید آبان مقاومت‌هایی از جمله ۱۱ میلیون و ۱۶۰ هزار، ۱۱ میلیون و ۱۹۰ هزار و نیز ۱۱ میلیون و ۲۲۰ هزار ریال را پیش رو دارد و در صورت مقاومت در این سطوح احتمال کاهش قیمت تا سطوح ۱۰ میلیون و ۹۲۰ هزار تا ۱۰ میلیون و ۸۷۰ هزار یا حتی ۱۰ میلیون و ۶۸۰ هزار ریال می‌توان برای این سررسید متصور بود. سکه نقدی نیز در صورت شکست سطح ۹ میلیون و ۸۵۰ هزار ریال احتمال کاهش تا ۹ میلیون و ۶۵۰ هزار یا حتی ۹ میلیون و ۴۵۰ هزار ریال را دارد. در صورت حمایت نیز احتمال افزایش تا سطح ۱۰ میلیون و ۲۰ هزار الی ۱۰ میلیون و ۸۰ هزار ریال را در روزهای آتی دارد. در پایان می‌توان گفت یکی از دلایل بیشتر بودن مدت زمان کاهش قیمت طلا در بازار نسبت به افزایش آن که در مدت زمان کوتاه‌تری صورت می‌گیرد، رکود بازار موازی آن یعنی بورس اوراق بهادار است. اما با سیاست‌های اتخاذ شده از جمله بالا بودن نرخ سپرده بانکی، کنترل قیمت ارز و طلا در بازار داخل و ... تا به حال نقدینگی به سمت بازار طلا و ارز وارد نشده است و باید در نظر داشت که هر اتفاقی ممکن است باعث افزایش شدید و ورود نقدینگی از بازارهای موازی به این بازار پر‌ریسک شود.