محمد حسین بابالو: قیمت سرب نزدیک به ۳ هفته در بازار لندن در مسیر افزایش قرار دارد ولی بازار شانگهای نوسانی است. با توجه به بهبود بازار این فلز در اقصی نقاط جهان و شرایط سخت تولید، می‌توان به ادامه روند آرام صعودی سرب امیدوار بود اما به تبع نوسانی بودن قیمت‌ها در بازار شانگهای، هنوز پتانسیل نوسانات غیرمنتظره بسیاری وجود دارد. آخرین قیمت‌های معامله‌شده در بورس فلزات لندن برای معاملات نقدی سرب ۲۱۲۳ دلار در هر تن بود و برای معاملات ۳ ماهه نیز ۲۱۴۶ دلار ثبت شد. از ابتدای ماه مه تاکنون قیمت سرب در بورس فلزات لندن در مسیر افزایش قرار داشته و نزدیک به ۶۰ دلار در هر تن افزایش را ثبت کرد. کاهش نسبی حجم موجودی انبارها، افزایش مشکلات زیست محیطی درخصوص تولید سرب و افزایش قیمت تمام‌شده، بهبود تقویت ساز و کارهای اقتصادی مرتبط و افزایش قیمت‌ها در دیگر بازارهای مشابه از مهم‌ترین‌ دلایل افزایش قیمت سرب بود. این در حالی است که در چند روز گذشته قیمت سرب و همچنین موجودی انبارهای این کالا نوسان محسوسی را تجربه نکرده است.

در بورس شانگهای و در آخرین معاملات سرب، قیمت ۱۳۹۵۰ یوآن در هر تن ثبت شد که به نسبت روز قبل از آن با ۵ یوآن یا ۰۴/۰ درصد کاهش روبه‌رو بود. در این بازار قیمت سرب نزدیک به دو هفته با نوسانات بسیاری روبه‌رو است و نمی‌توان روند مشخصی را برای نوسانات آن گزارش کرد. روزهای گذشته بیشترین قیمت سرب ۱۳۹۹۵ یوآن و کمترین آن ۱۳۸۷۰ یوآن بود.

گروه مطالعات سرب و روی جهانی در آخرین برآورد خود بر اساس اطلاعات اولیه سه ماهه اول سال جاری عنوان کرد که حجم تقاضای جهانی با ۲ درصد کاهش روبه‌رو شد. این در حالی است که حجم تولید جهانی نیز ۷/۱ درصد کاهش یافت.

حجم تولیدات سرب در فصل اول به نسبت مدت مشابه سال قبل با ۱۰ هزار تن افزایش روبه‌رو شده اما موجودی انبارها در این مدت نزدیک به ۱۸ هزار تن کاهش را نشان می‌دهد. در این مدت حجم استخراج کانه‌های معدنی حاوی سرب در اقصی نقاط جهان با ۵ درصد رشد روبه‌رو بوده که افزایش حجم تولید در استرالیا‌، مکزیک، پرو و آمریکا در کنار کاهش حجم تولید کانادا و ترکیه دلیل اصلی این افزایش عنوان شد. با توجه به کاهش نسبی عیار در کنار افزایش عمق و افزایش هزینه تولید، شاهد کاهش ۷/۱ درصدی حجم تولید سرب خالص در جهان بودیم.

بیشترین کاهش حجم تولید در کشورهای چین و آمریکا ثبت شد که این کاهش تولید، از سوی کاهش تقاضا در این کشورها حمایت و مدیریت گردید. آخرین برآوردها نشان می‌دهد که کاهش حجم تقاضای چین در فصل اول سال جاری ۵/۲ درصد و برای آمریکا ۷/۶ درصد بود. از سویی حجم تقاضای ژاپن یک درصد و حجم تقاضای اروپا ۴/۱ درصد افزایش داشت. در بازار چین حجم واردات کانی‌های معدنی حاوی سرب افزایش چشمگیری داشت تا جایی که محتوی سرب این حجم واردات، با ۱۶ درصد افزایش به ۲۱۸ هزار تن رسید.

دورنمای قیمت سرب دورنمای مشخصی نیست زیرا به دلیل مسائل زیست محیطی و بهبود سطح تکنولوژی‌ها، حجم تولید و مصرف سرب دستخوش تغییرات بسیاری است. با توجه به شرایط عمومی اقتصادجهانی و افزایش قیمت‌ها در غالب بازارها، می‌توان دورنمای افزایش قیمت را برای سرب به حساب آورد.

از طرفی برآوردها از پیشی گرفتن عرضه به نسبت تقاضا حکایت دارد ولی با کاهش نسبی حجم موجودی انبارها به عنوان یک داده بسیار قدرتمند روبه‌رو هستیم که عکس این مطلب را نشان می‌دهد.

به نظر می‌رسد بازار سرب به یک ثبات نسبی رسیده و ادامه نوساناتی محدود و ادامه سطوح قیمتی فعلی در کوتاه‌مدت قابل پذیرش است و می‌تواند مطلوب باشد. با توجه به روند رو‌به رشد قیمت فلز روی، می‌توان به افزایش بیشتر قیمت‌ها نیز امیدوار بود. از سویی بازار شانگهای در دو هفته گذشته شرایط نوسانی و شدیدی را تجربه می‌کند که پتانسیل جهش‌ها یا ریزش‌های ناگهانی را برای بازار سرب تقویت کرده است.

به نظر نمی‌رسد سرب تغییر محسوسی را تجربه کند. در میان مدت و به تبع کاهش نسبی موجودی انبارها می‌توان دورنمای قیمت‌ها را مثبت ارزیابی کرد ولی از عمق چندانی برخوردار نخواهد بود.

روزهای سر‌در‌گم فلز سرب