گروه بنگاه‌ها، زهرا مجتهد: به دنبال مطرح شدن پیشنهاد عوارض ۳۰ درصدی برای صادرات سنگ‌آهن خام، فعالان این حوزه نسبت به پیشنهاد یادشده واکنش نشان دادند. به گزارش خبرنگار«دنیای اقتصاد»، محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت طی نامه ارسالی به معاون اول رئیس‌جمهور، پیشنهاد وضع عوارض صادرات برای ۲۴ قلم کالای صادراتی داده است که در میان این کالاها از سنگ‌آهن خام نیز نام برده شده است.

در حالی وضع عوارض ۳۰ درصدی اعلام و پیشنهاد شده است که اکثر معادن در شرایطی که قیمت‌های جهانی در روند نزولی به سر می‌برند، زیان‌ده بوده و همین امر واکنش فعالان این حوزه را برانگیخته است.

اصرار دولت غیرکارشناسی است

در همین حال دبیر‌خانه معدن ایران عنوان کرد از اصرار دولت برای اخذ عوارض بر صادرات سنگ‌آهن تعجب می‌کند. غلامرضا حمیدی انارکی در این باره گفت: با وجود اینکه بارها در خصوص تبعات سوء اخذ عوارض بر صادرات سنگ‌آهن با دولتمردان به بحث و گفت‌و‌گو نشسته‌ایم؛ اما عدم تغییر موضع و پافشاری دولت بر گرفتن این عوارض جای تعجب دارد. وی افزود: در جلسات با ارائه گزارش‌های آماری و ادله کارشناسی به وزارتخانه اعلام کردیم که وضع عوارض نتیجه‌ای به جز تعطیلی و بیکاری نخواهد داشت، اما بازهم می‌بینیم که بر خلاف دیدگاه کارشناسی، دولت بر گرفتن این عوارض که مخرب بنیان تولید سنگ‌آهن خواهد بود، اصرار دارد.

به گفته حمیدی انارکی علاوه‌بر خانه معدن کلیه تشکل‌های صنفی- صنعتی مخالفت و تبعات سوء آن را بر تولید و تجارت این ماده معدنی به گوش دولتمردان رسانده‌اند و امروز انتظار توقف کامل این موضوع را دارند.

اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن کمیته بحران تشکیل می‌دهند

در همین راستا با توجه به افت شدید قیمت جهانی سنگ‌آهن و زمزمه‌های مجدد اخذ عوارض بر صادرات این کالا، سجاد غرقی خبر داد که اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران کمیته بحران سنگ‌آهن را تشکیل می‌دهند. عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران در این باره گفت: در حالی که هزینه‌های تولید مواد معدنی در کشور رو ‌به افزایش است، قیمت جهانی سنگ‌آهن افت چشمگیری دارد و از سوی دیگر اصرار غیر کارشناسی دولت بر اخذ عوارض بر صادرات این ماده معدنی باعث شد تا اتحادیه با سایر تشکل‌های معدنی و معدنکاران سنگ‌آهن برای بررسی و حل و فصل آن، کمیته بحران سنگ‌آهن را تشکیل دهد.

این عضو هیات مدیره اتحادیه افزود: در حالی که اخذ عوارض بر صادرات سنگ‌آهن از سال گذشته مطرح شده بود، کمیته کارشناسی برای ارائه ادله کارشناسی به دولت و مجلس برای توقف و کارشناسی بیشتر این مساله تشکیل شد. اما کمیته جدیدی که اتحادیه تاسیس کرده علاوه‌بر بررسی شرایط و وضعیت تولیدکنندگان سنگ‌آهن گزارشی از وضعیت بحرانی تولیدی و تجاری واحدهای متوسط و کوچک مقیاس معدنی ارائه خواهد کرد.

این عضو کمیته کارشناسی سنگ‌آهن ادامه داد: در عین حال که وضعیت تولیدی معادن کوچک به قدر کفایت گویای بحران در این صنعت است و از سوی دیگر باوجود افت قیمت‌های جهانی و چالش‌های روزافزون تجارت خارجی، واضح و مبرهن است که طرح موضوعات اخذ عوارض جای سوال داشته باشد.

غرقی افزود: شرایط فعلی بیانگر این موضوع است که بخش معدن کشور به‌خصوص دست اندرکاران تولید سنگ‌آهن نیازمند حمایت دولت هستند؛ نه اینکه دولت با سیاست‌های تنبیهی راه ناهموار تولید و تجارت را سخت‌تر از قبل کند. به گفته این عضو کمیته کارشناسی سنگ‌آهن اجرای چنین سیاست‌هایی از سوی دولت به معنی اجرای سیاست‌های ضد توسعه‌ای و

ضد تولیدی در کشور است.

غرقی در ادامه با اشاره به چشم‌انداز صنعت و معدن کشور گفت: در حالی که امروز صحبت از تردیدهای ادامه یا توقف فعالیت در معادن سنگ‌آهن کشور در میان است؛ در سند چشم‌انداز کشور پیش‌بینی شده که در سال ۱۴۰۴ برای تحقق اهداف فولادی این سند باید ۱۴۵میلیون تا ۱۵۰ میلیون تن سنگ‌آهن در کشور تولید شود. وی ادامه داد: این اعداد و ارقام در حالی در سند چشم‌انداز کشور درج شده‌اند که امروز در خوش‌بینانه‌ترین حالت کل تولید سنگ‌آهن کشور بالغ بر ۵۰ میلیون تن نمی‌شود و تولیدکنندگان سنگ‌آهن کشور علاوه‌بر اینکه با موضوعی چون افت قیمت جهانی مواجه‌اند؛ با چالش بزرگ اخذ عوارض هم رو‌به‌رو شده‌اند و در سکوی تردید ایستاده‌اند. ادامه این سیاست ما را در ۱۴۰۴ تبدیل به واردکننده سنگ‌آهن خواهد کرد. غرقی اضافه کرد: با توجه به چنین شرایطی دستیابی به آمار تولید سنگ‌آهن در سند چشم‌انداز غیرممکن است و اگر دولت سیاست‌های حمایتی را در پیش نگیرد، احتمال افزایش بیکاری در مناطق معدنی کشور به شدت افزایش خواهد یافت.

تکرار تجربه تلخ سنگ‌های تزئینی

قاسم‌زاد عسگر عضو اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران نیز با تاکید بر این مساله که تجربه تلخ سنگ‌های تزئینی را نباید دوباره تجربه کرد، گفت: پیش‌بینی می‌شود تعطیلی و توقف تولید سنگ‌آهن با بروز این بحران در پی باشد. وی گفت: در حالی که سابقه و عمر فعالیت‌های معدنی بخش خصوصی چندان طولانی نیست و این بخش نسبت به بخش دولتی بسیار نحیف و شکننده است، با اخذ عوارض به ورشکستگی و تعطیلی خواهد رسید. زاد عسگر در تشریح شرایط فعلی معادن سنگ‌آهن کشورگفت: در حال حاضر اکثر معادن زیان‌ده هستند و تعلیق فعالیت‌های آنها دلیلی بر این مدعاست. این عضو اتحادیه گفت: در حالی که از سوی دولت عنوان می‌شود که با سیاست اخذ عوارض بر صادرات سنگ‌آهن قصد دارد سر و سامانی به بخش معدن کشور دهد و مانع فروش مواد خام معدنی شود اما اجرای چنین سیاست‌هایی جز تعطیلی معادن نتیجه دیگری در بر نخواهد داشت.