به منظور فراهم آوردن امکانات و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و اطلاع‌رسانی و انجام اقدامات لازم برای جلب مشارکت اشخاص حقیقی و حقوقی به سرمایه‌گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی کشور، تفاهم‌نامه‌ای بین ایمیدرو وسازمان نظام مهندسی معدن امضا شد. به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، براساس این تفاهم‌نامه واحد توسعه سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های معدنی در سازمان نظام مهندسی معدن تشکیل و در هر استان یک نفر به عنوان مسوول گسترش سرمایه‌گذاری تعیین خواهد شد.

این تفاهم‌نامه را امیر خرمی شاد، معاون برنامه‌ریزی و توسعه اقتصادی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) و هرمز ناصرنیا رئیس سازمان نظام مهندسی معدن امضا کردند.

مدت اعتبار این تفاهم‌نامه سه سال تعیین شده‌است و در صورت توافق طرفین قابل تمدید خواهد بود. همچنین قابلیت‌های سرمایه‌گذاری در معادن و صنایع معدنی بر حسب امکانات بالقوه استان توسط گروه‌های تخصصی سازمان نظام مهندسی معدن تعیین و از طریق مسوول‌ به واحد گسترش سرمایه‌گذاری معرفی می‌شود.

ایجاد پایگاه اطلاع رسانی مربوط، تدوین بانک‌های اطلاعاتی مورد نیاز، برگزاری همایش‌ها و نشست‌های داخلی و خارجی مرتبط با سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های معدنی، تعیین پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های معدنی در هر استان، تهیه و ارائه گزارش‌های فنی و آماری از وضعیت و روند سرمایه‌گذاری‌های معدنی و صنایع معدنی کشور، شناسایی مشکلات و چالش‌های سرمایه‌گذاری و ارائه آن به نهادهای حاکمیتی و همچنین تحلیل‌های فنی و اقتصادی در بخش معدن و صنایع معدنی از جمله خدمات پیش‌بینی شده در این تفاهم‌نامه است.

همچنین تفاهم‌نامه همکاری بین صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی و سازمان نظام مهندسی معدن امضا شد.

با امضای تفاهم‌نامه‌ای بین صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی و سازمان نظام مهندسی معدن، از این پس صلاحیت فنی و مهندسی طرح‌های معدنکاران متقاضی استفاده از تسهیلات صندوق مذکور توسط سازمان نظام مهندسی معدن ارزیابی می‌شود.

به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، مطابق این تفاهم‌نامه طرح‌های متقاضیان، نظارت بر اجرای آنها و تطبیق با ضوابط، استانداردها و معیارهای فنی مورد تایید صندوق بیمه بر عهده سازمان نظام مهندسی معدن خواهد بود.مدت اعتبار این تفاهم‌نامه سه سال و با توافق طرفین قابل تمدید است.

این تفاهم‌نامه را محمدرضا شهاب‌الدین، مدیرعامل و رئیس هیات مدیره صندوق بیمه و مهرداد احمد شعربافی عضو هیات مدیره صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی و هرمز ناصرنیا رئیس سازمان نظام مهندسی معدن امضا کردند.

طبق این تفاهم‌نامه ، نظارت بر روند اجرای طرح‌ها طبق مقررات مصوب بنابر درخواست صندوق، نظارت بر اجرای ضوابط حرفه‌ای کارشناسان تعیین شده و همچنین پاسخگویی و راهنمایی متقاضیان استفاده از خدمات صندوق از جمله وظایف سازمان نظام مهندسی معدن در این تفاهم‌نامه است.

بر اساس این تفاهم‌نامه ، صندوق بیمه موظف است نسبت به برگزاری دوره و در صورت لزوم اخذ آزمون و صدور گواهینامه کارشناسی بیمه برای اعضای معرفی شده از سوی سازمان نظام مهندسی معدن، تدوین فرم‌ها و دستورالعمل فنی بررسی طرح‌ها و نظارت و ابلاغ آن از طریق این سازمان اقدام کند.

همچنین کارگروهی مرکب از دو نفر نماینده با معرفی صندوق بیمه و یک نماینده با معرفی سازمان نظام مهندسی معدن در مدت اعتبار تفاهم‌نامه بر اجرای مفاد آن نظارت خواهد داشت.

امضای این تفاهم‌نامه مزایایی چون کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در بخش معدن، ارتقای امنیت سرمایه‌گذاری و امنیت سرمایه‌های بخش معدن را در بردارد.

معاون وزیر و رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در مراسم امضای دو تفاهم‌نامه همکاری بین ایمیدرو، سازمان نظام مهندسی معدن و صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی گفت: هدف از امضای این تفاهم‌نامه‌ها، جذب سرمایه‌گذاری‌های بیشتر برای بخش معدن و صنایع معدنی و همچنین برون سپاری برخی فعالیت‌ها به بخش غیردولتی است.

بر‌اساس این گزارش، دکتر مهدی کرباسیان افزود: ایمیدرو برای تحقق اهداف سند چشم‌انداز برای تولید فولاد، آلومینیوم، مس، تقویت بخش اکتشاف و تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام، از طریق مشارکت با بخش خصوصی سرمایه‌گذاری‌های لازم را انجام خواهد داد.

وی تصریح کرد: البته منابع داخلی کشور برای تحقق اهداف یاد شده کافی نیست و به همین دلیل باید به سمت جلب سرمایه‌های خارجی به ویژه ایرانیان مقیم خارج برویم.