گروه بورس کالا - منیره نظامیوند: تحولات بازار قراردادهای آتی سکه طی هفته گذشته در شرایطی با نوسان همراه بود که روند تغییرات دلار در بازار تهران با شیبی تند مسیر افزایشی را طی کرد و این در حالی است که در بازارهای جهانی، طلا تغییر جهت داد و کاهشی محسوس را تا هزار و 272 دلار پشت سر گذاشت. پیش‌بینی‌های تکنیکی نشان می‌دهند اگر قیمت اونس به پایین‌تر از کف قیمتی آن در سه ماه گذشته که هزار و 277 دلار بوده برسد می‌تواند تا هزار و 227 و هزار و 180 دلار نیز کاهش یابد. این به معنای آن است که در حال حاضر اونس خود را برای قیمت‌های پایین‌تر آماده می‌کند.
روز پنج‌شنبه کاهش قیمت بیشتری برای طلا رقم خورد و همین موضوع باعث شد قیمت سررسید اردیبهشت حتی به رقمی پایین‌تر از نقدی برسد و با آنکه بهای یک میلیون تومان برای سکه این سررسید ثبت شده بود اما ناگهان با ۱۸ هزار تومان کاهش روبه‌رو شود در حالی که این میزان کاهش برای سررسید نقدی ۸ هزار تومان ثبت شده است. فعالان بازار آتی معتقدند در صورتی که این روند تغییر نکند و بهای سررسید اردیبهشت پایین‌تر از نقدی باشد افت بیشتر بازار آتی رقم خواهد خورد. قیمت دلار اما در هفته گذشته مدام افزایشی بود ولی با این حال بازار آتی جز در مواردی که افزایش قیمت‌ها شدت بیشتری می‌یافت تابع محض اونس طلا در حرکت بود. به عنوان مثال روز پنج‌شنبه با آنکه قیمت دلار همچنان بالای ۳ هزار و ۲۵۰ تومان بود اما افت قیمت اونس بازار آتی را هدایت کرد. تنها روز سه‌شنبه که قیمت دلار از ۳ هزار و ۳۰۰ تومان گذشته بود بهای سکه در تالار آتی افزایش یافت.
اما اونس چرا روند کاهشی را پشت سر می‌گذارد؟ در حال حاضر در بازار جهانی طلا دو موضوع به‌طور همزمان قابل بررسی است؛ نخست آمارهای اقتصادی مثبتی است که از اقتصاد آمریکا منتشر شده است و دوم موضوعات ژئوپلیتیک در منطقه بالکان است. آخرین خبرها حکایت از احتمال تقابل سیاسی بین آمریکا و روسیه را در مورد موضوع اوکراین نشان می‌دهد.
در هفته گذشته این موضوعات همچنان در جریان بود و این دو کشور یکدیگر را به دست داشتن در ناامنی‌های شرق اوکراین متهم می‌کردند. با این حال این مساله در برابر موضوعات اقتصادی کمرنگ به نظر می‌رسید تاجایی که طلا متناسب با این تحولات از خود واکنش نشان نداد و بیشتر تحت تاثیر اخبار اقتصادی آمریکا بود.
بررسی‌های معتبر نشان می‌دهند که این روزها موجودی صندوق‌های بزرگ طلا مانند SPDR نیز کاهش یافته است. گفته می‌شود این صندوق در ماه پیش ۵/۹ تن خروجی ذخایر طلا داشته و این موضوع می‌تواند نگرانی‌هایی را ایجاد کرده و پیش‌‌بینی‌های کاهشی بیشتری را به همراه داشته باشد.
در این میان تحلیلگران بازار آتی معتقدند با توجه به اینکه خط سیر حرکتی بازار آتی به شدت متاثر از اونس بوده و به نوعی از آن خط گرفته است، بنابرای اخبار ریزشی اونس به سرعت و شدت بیشتری در بازار آتی اثر خواهد گذاشت؛ این به آن معنا است که تحلیل‌های فعلی اونس می‌تواند خط مشی پیش روی بازار آتی را مشخص کند.
در حال حاضر دو سناریو قابل طرح است؛ نخست آنکه اونس با تقویت نرخ بهره و توقف سیاست‌های انبساطی در آمریکا به کانال هزار تا هزار و ۱۰۰ دلار برمی‌گردد و احتمال بازگشت دوباره آن حداقل تا انتهای ۲۰۱۵ وجود ندارد. با این سناریو ارزش ذاتی سکه در بازار تهران به ۸۰۰ تا ۸۵۰ هزار تومان می‌رسد که در بازار آتی نیز انتظار نمی‌رود قیمت متفاوت از این ارقام باشد.
سناریوی دیگر آن است که قیمت اونس به هزار و ۴۰۰ دلار برسد. البته این رقم نیازمند وقایع پشتیبانی‌کننده‌ای است که فعلا شاهد آنها نیستیم. در حال حاضر تنها ریسک‌های سیاسی است که بازار طلا را حمایت می‌کند که این مساله نیز تنها به عاملی تبدیل شده که باعث کند شدن روند کاهش بیشتر قیمت طلا شده است. تحلیلگران معتقدند تنش‌های اوکراین شانس بازار طلا در مقطع کنونی محسوب می‌شوند وگرنه شاهد افت بیشتر قیمت طلا بودیم.
در این میان اما اعلام رسمی قیمت جدید بنزین و انواع دیگر سوخت در روز پنج‌شنبه انتظارها را پایان داد. این خبر امروز مشخص خواهد کرد که بازار دلار چه واکنشی نشان می‌دهد.
طی هفته گذشته تحلیلگران مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت‌ها در بازار ارز را انتظار برای تعیین نرخ بنزین و سی‌ان‌جی عنوان می‌کردند و پیش‌بینی می‌شد اگر قیمت بنزین بالاتر از هزار تومان تعیین شود انتظار می‌رود دلار بالاتر از ۳ هزار و ۲۵۰ تومان تثبیت شود، مگر اینکه بانک مرکزی اقدام به عرضه ارز به بازار کند که گفته‌های روز پنج‌شنبه رئیس کل این بانک موید این مطلب است که به زودی کانال‌های تزریق ارز تقویت شده و بازار به تعادل بازمی گردد.
کارشناسان معتقدند اگر دلار در کانال ۳ هزار و ۲۰۰ تومان تثبیت شود بازار آتی به زودی روند رو‌به کاهشی را تجربه خواهد کرد. به عقیده آنها در حال حاضر دولت با هدایت تقاضا به اتاق مبادلات ضریب تقاضا را در بازار کاهش می‌دهد و این مساله به کنترل این بازار کمک می‌کند و تهدیدهای جدی را که به افزایش قیمت‌ها در بازارهای آتی و نقدی دامن می‌زند برطرف خواهد کرد.
در این بین به عقیده تحلیلگران اگرچه قیمت‌ها روند رو به رشدی را در بازارهای آتی و نقدی پشت سر می‌گذارند اما هنوز تاییدی مبنی بر اینکه این بازار از ظرفیت‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری برخوردار است وجود ندارد. حجم معاملات نیز نسبت به ماه قبل تغییر چشمگیری از خود نشان نداده است و این موضوع نشان می‌دهد به‌خصوص در بازار سکه خریداران دست به عصاتر در حرکتند. در حال حاضر حجم معاملات در بازار آتی ۸ تا ۱۰ هزار معامله است که البته نسبت به سال گذشته رقم معقولی است اما نشان از رشد شدید در این بازار ندارد.

بازار آتی در گیر و دار اونس و دلار

بازار آتی در گیر و دار اونس و دلار

بازار آتی در گیر و دار اونس و دلار

بازار آتی در گیر و دار اونس و دلار