گروه بورس کالا- حدیث موسوی: روزهای ابتدایی فعالیت بازار فولاد در سال 93 با موج صعودی قیمت‌ آهن‌آلات همراه شده؛ به طوری که در سه روز ابتدایی این هفته شاهد رشد قیمت محصولات مفتولی و انواع مقاطع اعم از میلگرد و تیرآهن تا سقف روزانه 5/2 درصد در انبارهای تهران و شهرستان‌ها بوده‌ایم.
در حال حاضر بازار فولاد بیش از هر چیز تحت تاثیر اخبار مربوط به افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال ۹۳ و افزایش نرخ گاز فولادی‌ها به ۱۳۲ تومان قرار گرفته است. با مصوبه جدید دولت از ابتدای سال ۹۳، نرخ خوراک گاز برای صنایع افزایش پیدا کرده و نفت سفید ۵۰ درصد و نفت کوره ۲۵ درصد گران شده است. (نفت کوره یا مازوت از ۲۰۰ تومان به ۲۵۰ تومان رسیده است). از سوی دیگر پیش‌بینی می‌شود تا دو هفته آینده نیز شاهد رشد قیمت بنزین، سی.ان.جی و گازوئیل از سوی دولت باشیم، به طوری که
حیدرپور، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس چند روز پیش اعلام کرد: به نظر می رسد در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها بنزین با افزایش ۳۰ الی ۴۰ درصدی به صورت تک نرخی با قیمت ۱۰۰۰ تومان عرضه شود.
برخی از فعالان بازار این افزایش نرخ‌ها را گام نخست افزایش قیمت‌ها در سال جاری عنوان می‌کنند و معتقدند: به صورت تدریجی بازهم شاهد افزایش نرخ حامل‌های انرژی خواهیم بود، اما مسوولان دولتی عنوان می‌کنند برای امسال افزایش دیگری در نرخ حامل‌ها نخواهیم داشت.
در تازه‌ترین اظهار نظر مقامات دولتی مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور یکشنبه شب در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری اعلام کرد: شیب افزایش قیمت‌ها در فاز دوم هدفمندی به صورت ملایم خواهد بود و افزایش قیمت‌ها به معنای خیز دوباره آنها نیست.
اما به هر ترتیب بسیاری از بازارهای کالایی از جمله آهن و فولاد با تاثیرپذیری از افزایش نرخ حامل‌های انرژی در شرایط ویژه‌ای قرار گرفته‌ و از آن متاثر شده‌اند؛ چراکه هزینه‌های تولید برای فولادسازان افزایش یافته و آنها چاره‌ای به جز تعدیل قیمت‌های فروش محصولات تولیدی در سطوحی بالاتر از نرخ‌های سال گذشته را ندارند.
البته در روزهای اخیر موجودی بسیار پایین شمش بلوم در مبادی ورودی کشور نیز که موجب افزایش ۲۰ تا ۳۰ تومانی قیمت این محصول در بنادر شده در صعود قیمت‌های داخلی محصولات فولادی بی‌تاثیر نبوده است؛ اما معامله‌گران تاثیر این عامل را نهایتا تا ابتدای هفته آینده می‌دانند؛ چراکه با ورود محموله‌های جدید شمش، قیمت آن کاهش خواهد یافت.
رشد قیمت ورق
در معاملات تالار صنعتی
روز گذشته در بورس کالا نیز مطابق دوشنبه‌های هر هفته فولاد مبارکه اصفهان عرضه انواع ورق تولیدی را در دستور کار قرار دارد. بر اساس این گزارش روز دوشنبه این شرکت ورق گرم B را با قیمت پایه ۱۶۰۹ تومان به میزان ۸۸۰۰ تن عرضه کرد که در شرایطی که قیمت‌های بازاری این محصولات صعودی است قیمت مناسبی به شمار می‌رفت، بنابراین این محصول در روز معامله با ۱۳ هزار و ۴۲۰ تن تقاضا روبه‌رو شد که در نتیجه بهای پایانی آن به ۱۶۳۳ تومان افزایش یافت.
دیگر محصول فولاد مبارکه ورق گرم C با قیمت ۱۶۴۵ تومان بود که در حجم ۲۰ هزار و ۶۸۰ تن عرضه شد؛ اما در مقابل تقاضای ۲۴ هزار و ۳۱۰ تنی را تجربه کرد. این محصول نیز با حدود ۲۸ تومان افزایش نرخ مواجه شد و به بهای پایانی ۱۶۷۳ تومان مورد مبادله قرار گرفت.
ورق سرد B، گالوانیزه G و قلع اندود نیز باقی عرضه‌های فولاد مبارکه در این روز بودند که به ترتیب در حجم‌های ۸۰۰، ۱۳۰۰ و ۲۵۰ تن با قیمت‌های پایانی ۱۹۹۰، ۲۱۹۵ و ۳۱۸۶ تومان به فروش رسیدند.
کاهش تولید دهمین فولادساز
برتر جهان
در آن‌سوی مرزهای داخلی ناآرامی‌های سیاسی اوکراین موجب شده صادرات فولاد این کشور که در سال ۲۰۱۳ عنوان دهمین فولادساز برتر جهان را یافته بود کاهش یابد، از این رو کارخانه‌های اوکراینی تولید خود را در ماه مارس کاهش دادند. تولید ورق این کشور در ماه مارس ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تن ثبت شد که ۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افت داشت. البته متوسط تولید روزانه فولاد این کشور نسبت به ماه فوریه رشد ۲ درصدی داشت. (۸۰ درصد تولید فولاد اوکراین صادر می‌شود.)در ماه مارس نیز تولید فولاد خام این کشور در مجموع ۲۶۴ میلیون تن بوده که نشان از کاهش ۸ درصدی نسبت به ماه مارس سال گذشته داشت.

بازار فولاد، متاثر از فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها