جایگاه بورس انرژی در اصول اقتصاد مقاومتی
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه (سنا) دکتر سید‌علی حسینی مدیرعامل بورس انرژی با اعلام اینکه در بند 13 سیاست‌های مقاومتی بر مقابله با ضربه‌پذیری درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز تاکید شده، گفت: در بیان راه‌های رسیدن به این هدف به ایجاد تنوع در روش‌های فروش و مشارکت بخش خصوصی در فروش اشاره شده که هر دوی این راهبردها قابلیت عملیاتی شدن از طریق بورس انرژی را دارا است.
وی افزود: بورس انرژی با برخورداری از رویه‌های معاملاتی متنوع و پرکاربرد می‌تواند روش‌های فروش جدیدی را پیش روی عرضه‌کنندگان اعم از دولتی و خصوصی قرار دهد.
حسینی با اشاره به ظرفیت‌های بورس که می‌توانند اعتماد بیشتری ایجاد کنند، گفت: علاوه‌بر موارد فوق با توجه به تاکید بند ۹ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بر تقویت همه جانبه نظام مالی کشور با هدف پاسخگویی به نیازهای اقتصاد ملی، بورس انرژی و به‌طور کلی بورس‌ها با برخورداری از نظام عملیاتی شفاف و تحت نظارت و برخورداری از مقررات مستحکم می‌توانند به تقویت نظام مالی کشور کمک کنند.
حسینی درباره اینکه بورس انرژی چگونه می‌تواند به تحقق این راهبردها کمک کند، دو عامل عرضه کالاهای استراتژیک و استفاده از تقاضای متنوع در این بازار و از طرفی حضور سرمایه‌گذاران در این بازار را مورد تاکید قرار داد.
وی افزود: در اقتصاد مقاومتی عدم تکیه برخریداران خاص اصل اساسی تلقی می‌شود و قطعا ابزاری مطمئن‌تر از عرضه و تقاضا در بورس نمی‌تواند ضامن انجام چنین اصلی باشد.
مدیرعامل بورس انرژی با بیان اینکه یکی دیگر از اصول اقتصاد مقاومتی مشارکت مستقیم مردم در زمینه تولید و سرمایه‌گذاری است، خاطرنشان کرد: طراحی ابزارهایی از قبیل سلف موازی استاندارد روی کالاهایی از قبیل نفت و فرآورده‌های نفتی می‌تواند به نحوی کاملا شفاف ضامن مشارکت مردم در اقتصاد مقاومتی باشد.
حسینی در پایان به خبرنگار سنا گفت: از دیگر برنامه‌های بورس انرژی یاری رساندن به اقتصاد صنعت برق کشور در چارچوب سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب در زمینه اقتصاد مقاومتی است.