گروه بورس کالا - طیبه شهبازی: بعد از پشت سر گذاشتن دو روز صعودی پر‌هیجان در بازارهای ارز و سکه، بازار متلاطم چند روز اخیر، بالاخره دیروز تا حدودی به آرامش رسید. در این روز دلار در مرز ۲۹۹۷ تومان دادوستد می‌شد و سکه نقدی هم با نوسان فراوان در دو محدوده مثبت و منفی، در نهایت به قیمت‌های روز سه شنبه باز می‌گشت و در نهایت هم با ریزش قیمت‌ها از بهای روز سه‌شنبه کمتر شد. بازار آتی سکه هم در این میان، آخرین کال مارجین‌های چند روز اخیر را تجربه می‌کرد. در آغاز معاملات آتی سکه روز گذشته به غیر از سکه اسفند، بر قیمت تمام سررسیدها افزوده شد که این صعود بین پنج تا ۱۴ هزار تومان بود؛ در ادامه اما بر قیمت سررسیدهای اردیبهشت تا شهریور بین

۱۷ تا ۴۲ هزار تومان افزوده شد. اما این روند هم ادامه پیدا نکرد و در حالی که اونس طلا در بازارهای بین‌المللی در محدوده ۱۳۴۰ دلار نوسان می‌کرد، از بهای سررسیدهای آتی به تدریج کاسته شد. در ادامه معاملات جهانی طلا در این روز، قیمت این فلز با کاهش مواجه شد و تا ساعت ۱۶:۳۰ به وقت تهران به ۱۳۳۳ دلار هم رسید و قیمت سکه‌های نقدی و آتی را با خود پایین کشید. به این ترتیب پس از حدود یک هفته تداوم افزایش قیمت‌ها، دیروز شاهد روند نزولی در بازارهای نقدی و آتی سکه بودیم که باز هم مهم‌ترین دلیل آن تحرکات اونس طلا بود.

پیش از این، در پایان معاملات روز سه شنبه و همچنین ساعات آغازین دادوستدهای دیروز، با انتشار آمارهای اقتصادی که تقویت اقتصاد آمریکا را مورد تردید قرار می‌داد، جذابیت طلا برای سرمایه‌گذاران و به دنبال آن قیمت فلز زرد افزایش یافته و با گذشتن از ۱۳۴۵ دلار، به بالاترین رقم در ۴ ماه اخیر رسیده بود.

اما در این سوی مرزها، برخی شایعات حاکی از این بود که روز گذشته دلار، سکه و طلای آب شده به میزان زیادی به بازار تزریق شده که به عبارتی شناسایی سود خریداران قبلی بوده است. بر این اساس بسیاری به تصور اینکه ۱۳۳۸ دلار، سقف افزایش اونس طلا است، به فروش طلای آب شده و سکه‌های خود پرداختند. اما اونس طلا روز سه شنبه به بالای ۱۳۴۰ دلار صعود کرد و به عبارتی با شکستن این سطح مقاومتی می‌توان گفت اگر برای چند روز در بالای ۱۳۴۰ دلار نوسان کند، این مرز را به سطح حمایتی خود تبدیل خواهد کرد. تحلیلگران تکنیکال، سطح مقاومتی بعدی این فلز گرانبها را ۱۳۶۵ دلار پیش‌بینی می‌کنند.

در حال حاضر سود آربیتراژ سالانه آتی سکه حدود ۲۸ درصد است که جذابیتی برای خریدار و آربیتراژور ندارد. روز سه‌شنبه این سود برای سررسید اردیبهشت در دقایقی به ۴۲ تا ۴۳ درصد رسید اما بازار به سرعت خود را اصلاح کرد و نشان داد و فعالان آتی در زمان افزایش شدید قیمت، هیجان زده عمل نکردند و وقتی قیمت‌ها بیش از حد افزایشی شد، موقعیت‌های خود را بستند تا بازار دوباره متعادل شود.

این تعادل روز گذشته به آتی بازگشت چراکه روز سه‌شنبه قیمت‌ها بیش از حد انتظار بالا رفته بودند. کسانی که در این روز با حجم زیاد در سررسیدهای دور فروختند و خرید در سررسیدهای نزدیک را انجام دادند، باعث شدند تا قیمت سررسیدهای نزدیک بیش از حد افزایشی شود اما آربیتراژورها این روند را اصلاح کردند.

به اعتقاد برخی کارشناسان بازار آتی، پایداری روند افزایشی قیمت‌ها مستلزم صعود اونس طلا در کنار دلار است و روند نزولی هم در پی باقی ماندن دلار در سطح قیمتی فعلی - برای حداقل یک هفته آینده - در کنار سقوط اونس طلا ممکن خواهد بود. دلار با گذشتن از مرز روانی قبلی ۲۹۶۰ تومان طی دو، سه روز اخیر، حالا ۳۰۰۰ تومان را به عنوان مرز روانی جدید تجربه می‌کند و مهم است که آیا در کانال ۳۰۰۰ تومان باقی خواهد ماند یا دوباره به زیر این مرز باز خواهد گشت.

اظهارات چند روز اخیر مقامات اقتصادی کشور مبنی بر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها از فروردین یا اردیبهشت ماه سال آینده از عواملی بود که به بالا رفتن بهای دلار دامن زد. در مرحله اول هدفمندسازی یارانه‌ها، بازار تجربه صعودی شدن دلار را آن هم به شکل جهشی پشت سر گذاشت و در آن زمان حدود ۶۰۰ تومان بر قیمت این ارز مهم افزوده شد. حالا با اعلام اجرای مرحله دوم هدفمندی از بهار سال ۹۳، احتمال افزایش تقاضا برای این ارز وجود دارد.

پیش از این در زمان دولت‌های نهم و دهم، در ماه‌های پایانی سال شاهد جمع آوری دلار از بازار و دامن زدن به صعود قیمت این ارز بودیم و وقتی قیمت بالا می‌رفت، مجددا دلارهای جمع آوری شده در بازار به فروش می‌رسید تا ریال جذب شود و قیمت دلار هم در پی آن پایین می‌آمد؛ اما اکنون و در زمان دولت یازدهم شاهد چنین حرکت‌هایی نیستیم و بازار ارز در نیمه دوم سال ۹۲، بازار آرام با حرکات منطقی بوده است.

در چنین شرایطی برخی، افزایش قیمت‌های چند روز اخیر را برای دلار و سکه‌های آتی غیر‌منطقی و بی‌دلیل عنوان می‌کنند و دلیل این صعود را تنها جوسازی به‌منظور صعودی شدن این بازارها می‌دانند؛ این در حالی است که به گفته شماری از صرافان، تا روزهای پایانی هفته گذشته، تقاضای چندانی برای خرید ارز وجود نداشت اما روز سه‌شنبه تقاضا بیش از ۱۰ درصد افزایش یافته و همین مساله تا حدودی نرخ ارز را صعودی کرده است. به این ترتیب روز سه‌شنبه دلار با قیمت ۳۰۲۵ تومان هم معامله شد اما روز گذشته قیمت آن تا حدودی کاهش پیدا کرد. در کنار این امر، صعود مهم طلا به بالای ۱۳۴۰ دلار هم از دیگر عوامل تاثیرگذار بر افزایش قیمت سکه بود. در بازار آتی سکه، کال مارجین شدن فروشندگان هم از عوام مهم تداوم افزایش قیمت به حساب می‌آمد. در کنار این مسائل، نمی‌توان نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و تقاضا برای ارز و سکه را نیز نادیده گرفت.

اما پیرامون حباب سکه باید گفت سکه تمام بهار آزادی بسیار نزدیک به قیمت طلای خود معامله می‌شد اما سکه‌های نیم و ربع بهار آزادی همچنان حباب مثبت دارند. برخی تحلیلگران بازار سکه بر این باورند که تقاضای سفته بازی برای این سکه‌ها به نسبت سکه تمام بیشتر است چراکه قیمت آنها پایین‌تر است و سرمایه‌های کوچک‌تر را هم جذب می‌کند و از طرفی قیمت ذاتی سکه تمام افزایش چندانی را نشان نمی‌دهد.

بازگشت تعادل به آتی سکه

بازگشت تعادل به آتی سکه