کاهش تولید فولاد خام دنیا در ژانویه
مرکز خدمات فولاد ایران- به گزارش انجمن جهانی فولاد، 65 کشوری که به این انجمن گزارش می‌دهند در ماه ژانویه 129 میلیون و 800 هزار تن فولاد خام تولید کردند که 4/0 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت داشت. این اولین افت در تولید ماهانه نسبت به یک سال قبل بوده که از آگوست 2012 تاکنون بی‌سابقه بوده است. البته در این میان افت تولید چین، آمریکا، سی‌ای‌اس و آفریقا بهبود تولید اروپا، خاورمیانه و ژاپن را جبران کرد.
در ماه ژانویه، چین 61 میلیون و 600 هزار تن فولاد خام تولید کرد که نسبت به ژانویه 2013 معادل 2/3 درصد افت داشت. تولید فولاد خام سایر کشورهای آسیا نیز به‌‌رغم افزایش تولید ژاپن، کره و تایوان با 5/1 درصد افت همراه شد.
در اتحادیه اروپا تولید فولاد خام ژانویه ۳/۷ درصد بالا رفت و به ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تن رسید. در آلمان، ایتالیا و اسپانیا و انگلیس هم تولید بالا رفت و در لهستان و بلژیک با کاهش روبه‌رو شد.
در سایر کشورهای اروپا نیز تولید ماه ژانویه ۴/۱ درصد بالا رفته و ۳ میلیون تن ثبت شد. این در حالی است که در کشورهای سی‌ای‌اس تولید فولاد رقم ۹ میلیون تن ثبت شد که ۷/۰ درصد کاهش داشت.
هرچند افت تولید اوکراین و بلاروس با بهبود روسیه و قزاقستان جبران شد. در آمریکای شمالی هم تولید فولاد ماه ژانویه ۱۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تن بود که ۶/۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت داشت. در آمریکای جنوبی هم تولید فولاد یک درصد بهبود داشت.
از سوی دیگر، افت ۲۸ درصدی تولید فولاد مصر در ژانویه باعث شد تولید آفریقا ۱۰ درصد پایین آمده، به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن برسد، اما در خاورمیانه رشد تولید ادامه داشت و نسبت به ژانویه سال قبل ۸ درصد بالا رفت. در استرالیا و نیوزلند نیز ۱۵ درصد کاهش در تولید فولاد مشاهده شد.
در همین حال نرخ بهره‌وری صنعت فولاد این ۶۵ کشور نیز در ژانویه ۴/۷۴ درصد ثبت شد که ۵/۲ درصد نسبت به سال قبل افت داشت.
تاثیر منفی ناآرامی‌ها بر صنعت فولاد اوکراین
وضعیت ناآرام سیاسی و شلوغی‌ها در اوکراین تاثیر منفی زیادی بر بازار فولاد این کشور وارد کرده است. با توجه به وضعیت نامساعد اقتصادی تامین مالی در این کشور دشوارتر از قبل شده است.
احتمال تحریم اقتصادی اوکراین توسط اتحادیه اروپا افزایش یافته و خطری جدی برای صنعت فولاد این کشور شده است؛ چراکه اقتصاد اوکراین وابستگی زیادی به صادرات فولاد دارد. بیش از ۷۰ درصد فولاد تولیدی اوکراین صادر می‌شود. اگرچه هنوز تحریم‌های احتمالی روشن نیست، ولی احتمال اینکه صنعت فولاد را درگیر کند، زیاد است.
مشکلات صنعت فولاد چین
به راحتی حل نمی‌شود
صنعت فولاد چین به این زودی مشکلات خود را پشت سر نخواهد گذاشت؛ چرا‌که مازاد ظرفیت فولاد در این کشور همچنان بالا است و مسائل ساختاری اقتصاد، موقعیت صنعت فولاد این کشور را پیچیده‌تر کرده است.
سال‌ها است صنعت فولاد چین از مازاد ظرفیت تولید رنج می‌برد و این امر موجب شده فولادسازان حاشیه سود خیلی پایین یا بدهکاری داشته باشند. انجمن آهن و فولاد چین بر این باور است که مازاد ظرفیت صنعت فولاد این کشور بیشتر از حد تصور است.
کاهش سرعت رشد اقتصادی، تغییرات ساختاری اقتصاد و سیاست تعطیلی خطوط تولید قدیمی همگی موجب پیچیده‌تر شدن وضعیت این صنعت شده‌اند، ولی از آنجا که تقاضا همچنان افزایش می‌یابد کارخانه‌ها برای از دست ندادن سهم بازار تولید را پایین نمی‌آورند.