رقابت شیمیایی‌ها در بازار پتروشیمی
گروه بورس کالا- سحر نمایشی: رینگ محصولات پتروشیمی در آخرین عرضه از هفته معاملاتی جاری باز هم با رقابت به کار خود پایان داد، این در حالی است که در بازار غیررسمی پتروشیمی‌ها نیز افزایش حجم تقاضا برای خرید را شاهد بودیم به طوری که بازار این محصولات در روزهای پایانی سال جاری با صف خرید قابل توجهی مواجه شده است.
به گفته فعالان اقتصادی با نزدیک شدن به ماه مارس و بهبود وضعیت آب و هوایی این احتمال وجود دارد که برخی محصولات پتروشیمی با کاهش تقاضا و در نتیجه افت نرخ در بازارهای جهانی رو به رو شوند. به همین دلیل، معامله گران با تردید خریدهای پایان سال خود را انجام می‌دهند. این در شرایطی است که کارشناسان بازار پتروشیمی معتقدند به دلیل افزایش فصلی تقاضا، تحلیل‌های مختلفی در فصول گوناگون قابل ارائه است و طبیعتا نوع محصولات، قیمت‌ها، حجم معاملات و... تحت تاثیر تغییر فصل متفاوت است.
بنابراین کاهش مداوم نسبت حجم معاملات به میزان عرضه‌ها بیانگر این موضوع است که هر هفته نسبت به هفته قبل از آن مقدار کمتری از عرضه‌ها به ‌دست مشتریان رسیده است و عوامل متعددی از جمله قیمت‌ها یا نهایی نشدن معامله در زمان انجام معاملات دلیل این امر است. بنابراین این موضوع می‌تواند مبین روند افزایش قیمت‌ها و انتقال معاملات به بازارهای غیر‌بورسی در هفته‌های پایانی سال باشد، کما اینکه به گفته یکی از فعالان بازار محصولات پتروشیمی تقاضا در بازار این محصولات به حدی بالا است که قیمت‌ها هر روز روند فزاینده‌ای را تجربه می‌کنند.
نا‌گفته نماند که انتظار تجار برای آزاد‌سازی واردات نیز می‌تواند نقش مهمی در افزایش قیمت‌ها داشته باشد. بر همین اساس در حال حاضر تمام عوامل دست در دست هم داده‌اند تا بازار این محصولات را به سمت صعود قیمت‌ها سوق دهند. به گفته فعالان بازار بهتر است مسوولان در این مدت سیاست‌هایی اتخاذ کنند تا بازار را کنترل و هدایت کنند؛ همچنین بهتر است تولید‌کنندگان با عرضه‌های بیشتر از هیجانات بازار بکاهند.
به ‌این‌ ترتیب روز چهارشنبه در بورس کالای ایران مجتمع‌های پتروشیمی اروند، آبادان، برزویه، بوعلی سینا، پارس، تندگویان، خراسان، رازی، شازند، شیراز، فن آوران، کارون، کرمانشاه، مارون و شرکت سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران انواع مواد شیمیایی را راهی تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی کردند. از جمله مواد شیمیایی عرضه شده در این روز می‌توان به ارتوزایلن، استایرن منومر، اسید استیک، اسید ترفتالیک، اسید سولفوریک، اسید نیتریک، الکیل بنزن خطی، اوره صنعتی، بنزن، پارازیلین، تری‌اتانول آمین، دی اتانول آمین، دی اتیل هگزانول، DEG، سود کاستیک، کربنات سدیم سبک، کربنات سدیم سنگین، کریستال ملامین، گوگرد، منو اتیلن آمین، MEG، منومر وینیل استات و نرمال بوتانول اشاره کرد که در این میان، سود کاستیک پتروشیمی اروند بیشترین تقاضا را شاهد بود و با نرخ رقابتی ۳ هزار و ۴۵۰ ریال در هر کیلو معامله شد.
همچنین کربنات سدیم سبک شرکت پتروشیمی شیراز نیز با ۱۲ هزار تن عرضه با نرخ رقابتی ۵ هزارو ۸۰۳ تومان در هر کیلو به فروش رسید. این در حالی است که محصولاتی همچون آرگون و اسید نیتریک کمترین حجم تقاضا را در این روز تجربه کردند.
از سوی دیگر در گروه قیر نیز ۲۳ هزار تن انواع قیر شرکت نفت جی و ۲ هزار تن قیر ۶۰۷۰ شرکت آذربام عایق کار عرضه شد. از دیگر محصولات عرضه شده در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی ۵۰۰ تن آرگون و ۵۰۰ تن زایلین مخلوط بود.

رقابت شیمیایی‌ها در بازار پتروشیمی