اعطای سریع تسهیلات به سرمایه‌گذاران در زنجیره فولاد
گروه بنگاه‌ها - آزاده حسینی: روز دوشنبه بخش نخست طرح توسعه فولاد آلیاژی ایران با نام کوثر با حضور حسین ابویی مهریزی معاون برنامه ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت، محمد صالح جوکار نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی و میر محمدی استاندار یزد و جمعی از فعالان حوزه صنعت افتتاح شد. در مجموع، شرکت فولاد آلیاژی ایران در دو بخش، طرح توسعه‌ای خواهد داشت که فاز نخست آن روز دوشنبه به صورت رسمی مورد بهره‌برداری قرار گرفت.با بهره‌برداری از این طرح، تولید شرکت به میزان 250 هزار تن رشد داشته و حجم تولیدات آن به سالانه حدود 600 هزار تن می‌رسد.
حمایت از صنایع زیر ساختی
در این مراسم همچنین حسین ابویی مهریزی با اشاره به استعداد منطقه یزد در بخش فولاد سازی اظهار کرد: در این شهر محور‌های توسعه بر اساس مزیت صورت گرفته و این منطقه به لحاظ نزدیک بودن به معادن و دارا بودن منابع انسانی از مزیت نسبی در تولید فولاد برخوردار بوده و به خوبی نیز در این امر توسعه داشته است.
وی اظهار کرد: یکی از پیشنهاد‌هایی که برای توسعه صنعتی استان مطرح می‌شود این است که رشد و توسعه صنعت تنها در بخش سطحی نبوده واقدامات عمقی نیز انجام شود.
وی همچنین با اشاره به صادرات سنگ‌آهن به صورت خام گفت: با وجود اینکه به لحاظ میزان ذخایر سنگ‌آهن در جایگاه خوبی قرار داریم اما در زنجیره تولید فولاد نا متوازن پیش رفته ایم.
وی ادامه داد: در این زنجیره شاهد کمبود سرمایه‌گذاری در بخش کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی هستیم و بهتر است. صادرات سنگ‌آهن به صورت فعلی مدیریت شود و حلقه مفقوده را ترمیم کنیم.
وی در این جلسه از حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت از طرح‌های تولیدی در سه بخش کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی خبر داد و گفت: در راستای متوازن سازی زنجیره تولید فولاد در همین جلسه متعهد می‌شوم، حداکثر ظرف مدت یک هفته تمام شرایط را برای اختصاص تسهیلات به سرمایه‌گذاران در این بخش
فراهم کنیم.
وی اظهار کرد: به اشخاصی که قصد سرمایه‌گذاری در بخش تولید کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی دارند وعده می‌دهم این وزارتخانه ضمن تسریع در فرآیند اداری، آنها را ظرف مدت یک هفته به بانک برای دریافت تسهیلات معرفی می‌کند.
دقت در جانمایی صنایع
وی همچنین دقت مسوولان در جانمایی صنایع را متذکر شد و گفت: در اغلب صنایع به بحث جانمایی توجه ویژه‌ای نشده و با توجه به اینکه بحث هدفمندی یارانه‌ها به‌طور قطع اجرایی می‌شود و بحث افزایش هزینه حمل و نقل را داریم در صورت جانمایی صحیح صنایع به‌خصوص صنایع بزرگ شاهد کاهش هزینه‌ها خواهیم بود.
وی همچنین از توجه دولت به سرمایه‌گذاران در بخش «های‌تک» اشاره کرد و گفت: با توجه به کمبود‌هایی که در این بخش وجود دارد دولت برای سرمایه‌گذاران این بخش نیز تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته است.
دستیابی به ظرفیت اسمی ظرف یک سال
در این مراسم رامین کیهان مدیر عامل فولاد آلیا‍ژی ایران نیز با اشاره به این موضوع که نسبت به سایر طرح‌های فولادی در مدت زمان کمتری به ظرفیت اسمی می‌رسیم، گفت: با توجه به این نکته که پرسنل شرکت کار آزموده و با تجربه هستند و این توسعه در فضای زیر سقفی صورت می‌گیرد مدت زمان رسیدن به ظرفیت اسمی اعلام شده تا پایان سال ۹۳ است در حالی‌که به‌طور متوسط سه سال برای رسیدن به ظرفیت اسمی زمان لازم است.وی در خصوص تاثیر این رشد تولید در میزان سود آوری شرکت اظهار کرد: یقینا رشد تولید در صورت‌های مالی شرکت تاثیر مثبت خواهد داشت کما اینکه تاثیر مثبت راه اندازی این طرح در سال آتی با افزایش میزان تولید و بهره وری که دارد بیشتر خواهد شد.
کیهان میزان تولید فولاد آلیاژی در سال‌جاری را ۴۰۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: با وجود اینکه در دو ماه پایانی سال طرح کوثر به اتمام رسید اما حدود ۵۰ هزار تن رشد تولید داشتیم این در حالی‌ است که میزان تولید سال‌جاری ۳۵۰ هزار تن برآورد شده بود.
وی در خصوص مزیت‌های طرح کوثر نسبت به تولیدات قبلی شرکت گفت: در این طرح سعی شده با توجه ویژه به مزیت‌ها هزینه‌های تولید را کاهش داده و و بهره وری را افزایش دهیم.
به گفته وی یکی از مزایای این پروژه تنوع تولید مقاطع میانی به سفارش مشتری در چهار سایز ۱۲۰، ۱۳۰، ۱۵۰ و ۱۸۰ است.
مدیر عامل فولاد آلیاژی ایران همچنین به حذف فرآیند تولید در واحد نورد سنگین اشاره و اظهار کرد: با اقدامات صورت گرفته، کاهش قیمت تمام شده در رنج محصولات تولیدی در نورد سبک از مزایای پروژه کوثر است. در این پرژوه همچنین طول بیلت تولیدی از ۶ به ۱۲ متر می‌رسد.
رامین کیهان در تشریح میزان سرمایه‌گذاری ارزی و ریالی این پروژه گفت: پروژه کوثر با سرمایه‌گذاری حدود ۶۵ میلیون یورو در بخش ارزی و ۳۰۰ میلیارد ریال انجام گرفته و تجهیزات این پروژه شامل کوره قوس الکترونیکی به ظرفیت ۴۰ تن و کوره پاتیلی به ظرفیت ۴۰ تن و تجهیزات مواد رسانی به کوره‌ها و خط ریخته گری ۴ شاخه با سرعت حداکثر ۶/۴ متر در دقیقه است.
وی افزود: با اجرای این پروژه همچنین برای ۱۱۰ نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی ایجاد شده است.
طرح توسعه ۷۰۰ هزار تنی
کیهان همچنین با اشاره به طرح یزد یک گفت: طرح توسعه دیگری که داریم در واقع احداث واحدی مجزا با ظرفیت ۷۰۰ هزار تن فولاد آلیاژی در کنار این واحد صنعتی است. این طرح زیرساخت‌های مجزا دارد و در حال حاضر پیشرفت فیزیکی آن به ۱۵ درصد رسیده است.
وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به توان شرکت فولاد آلیاژی ایران چرا این واحد صنعتی به تولید استنلس استیل نمی‌پردازد، گفت: فولاد آلیاژی ایران توان تولید استنلس استیل را دارد اما به غیر از توانایی فنی باید به لحاظ اقتصادی نیز صرفه داشته باشد، تولید استنلس در فولاد آلیاژی ایران توجیه اقتصادی ندارد این در حالی است که دنیا نمی‌تواند در بخش استنلس استیل با هند به رقابت بپردازد و به دلیل شرایطی که در این کشور فراهم شده بازار این محصول در اختیار این کشور است.
اعطای تسهیلات ویژه به برخی سرمایه‌گذاران
در ادامه جوکار نماینده مردم یزد و استاندار این استان نیز به تشریح مشکلات این استان پرداخته و خواستار حمایت ویژه دولت در بخش‌هایی که استان دارای مزیت تولید است مانند فولاد و روی شد.