الهام بادپا (بیتا)* طی هفته گذشته عواملی همچون انتشار گزارش‌های درآمدی شرکت‌های آمریکایی، سخنان دو تن از مقامات ارشد فدرال رزرو و گزارش بانک جهانی همراه با انتشار گزارش‌هایی از اوضاع اقتصادی آمریکا، اروپا و چین به بروز نوساناتی در قیمت ارز، طلا، نفت و فلزات منجر شد.

با آغاز هفته گذشته در حالی که افزایش احتمال ادامه حفظ نرخ بهره آمریکا در سطح فعلی و برای مدتی طولانی‌تر و در عین حال رشد گمانه‌زنی‌ها از محافظه‌کارانه‌تر عمل کردن فدرال رزرو در اجرای تصمیم اخیر خود برای کاهش سیاست‌های انبساطی از رشد بازارهای سهام حمایت می‌کرد، اما در کل افزایش نگرانی‌ها نسبت به گزارش‌های درآمد فصلی شرکت‌ها که قرار بود به زودی اعلام شوند بازارهای سهام را به ریزش وا داشت؛ مساله‌ای که همراه با افت شاخص دلار و کاهش جریان خروجی صندوق سرمایه‌گذاری SPDR موجب رشد بهای طلا شد.
به نظر می‌رسید انتشار گزارش‌های امیدوارکننده‌ای از اوضاع اقتصادی آمریکا در روز سه‌شنبه توانسته باشد تا حدی نگرانی ناشی از برآوردهای نه چندان مطلوب برخی از شرکت‌های آمریکایی از درآمد فصلی خود را تخفیف داده و افت قابل توجه بازارهای سهام در روز پیش از آن را جبران کند. همچنین از یکسو سخنان دو تن از مقامات ارشد فدرال رزرو مبنی بر اینکه «روند کاهشی سیاست‌های انبساطی آمریکا باید ادامه یابد و حتی این برنامه حمایتی زودتر از پایان سال جاری به پایان برسد» شاخص دلار را تقویت کرد و از سوی دیگر اظهارات یکی از سیاست‌گذاران ارشد بانک مرکزی اروپا با این مضمون که «رشد مطلوب اقتصادی منطقه پولی یورو در سال جاری شگفتی خواهد آفرید» به رشد نرخ برابری یورو به دلار کمک کرد. در این روز سخنان مقامات فدرال رزرو، بستن موقعیت‌های خرید و همچنین افزایش جریان خروجی صندوق‌های سرمایه‌گذاری فشار رو به پایینی بر بهای طلا وارد ساخت. دوباره جو روانی بازار پس از انتشار گزارش بانک جهانی در روز چهارشنبه که حاکی از افزایش امیدواری آن نسبت به رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۱۴ بود، بهبود یافت. در واقع این بانک در پیش‌بینی قبلی خود انتظار رشد ۳ درصدی را برای GDP سال جاری داشت، اما در پیش‌بینی جدید به دلیل مثبت بودن چشم‌اندازش نسبت به اوضاع اقتصادی کشورهای توسعه یافته آن را ۳/۲ درصد اعلام کرد. در عین حال سازمان فوق نسبت به افزایش نرخ بهره و همچنین تاثیر کاهش برنامه‌ حمایتی فدرال رزرو بر رشد اقتصادی آسیب‌پذیر آمریکا ابراز نگرانی کرد.
در نهایت در این روز هم افزایش امیدواری‌ نسبت به بهبود اوضاع اقتصادی در جهان و همچنین انتشار گزارش‌های مطلوبی از اوضاع اقتصادی آمریکا همراه با کاهش طلای صندوق‌های سرمایه‌گذاری از تقاضا برای طلا به عنوان کالایی با حاشیه ایمنی بالاتر کاست و به افت بهای آن منجر شد.
بااینکه گزارش‌های اقتصادی منتشر شده در آمریکا در روز پنج‌شنبه چندان قابل توجه نبود و افت ریسک‌پذیری در بازار و درنتیجه روی آوردن فعالان بازار برای سرمایه‌گذاری در طلا را در پی داشت، اما در روز پایانی هفته امیدوارکننده بودن برآیند کلی آمار و ارقام منتشر شده از اوضاع اقتصادی آمریکا در طول هفته موجب مثبت شدن چشم‌انداز سرمایه‌گذاران نسبت به روند رشد اقتصادی آمریکا و در نتیجه تقویت شاخص دلار تا بالاترین سطح خود در ۷ هفته اخیر شد. به علاوه افزایش خوش‌بینی نسبت به روند رشد اقتصادی در جهان (مخصوصا در کشورهای توسعه‌یافته) موجب ترغیب سرمایه‌گذاران برای خرید سهام شرکت‌های معدنی در اروپا شد.
افزایش خرید فیزیکی طلا از سوی آسیا مخصوصا چین، رشد جریان ورودی صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا و همچنین افت بازارهای سهام، بهای طلا در روز جمعه را افزایش داد. می‌توان گفت با نزدیک شدن به تعطیلات سال نوی چینی (۳۱ ژانویه) خرید طلا در این کشور همچنان ادامه دارد.
• در هفته‌ای که گذشت شاهد بودیم با اینکه همچنان انتظار می‌رود روند کلی قیمت طلا به دلیل وجود عواملی نظیر بهبود روند رشد اقتصادی در جهان و کاهش سیاست‌های انبساطی آمریکا نزولی باشد، اما عطش خرید فیزیکی و سرمایه‌گذاری در بازار طلا در قیمت‌های پایین در حمایت‌ از رشد بهای این فلز گرانبها تاثیر زیادی داشته و نمی‌توان آن را نادیده گرفت. هفته آینده قرار است گزارش‌های اقتصادی بسیار مهمی از اوضاع کشورهای اروپایی و چین اعلام شود که قطعا در شکل‌گیری حرکت بعدی بهای طلا نقش مهمی خواهند داشت.
* تحلیلگر اقتصاد جهانی- شرکت کارگزاری بهمن