گروه بورس کالا - اتفاق مهمی که در هفته گذشته رخ داد تصویب لایحه بودجه آمریکا توسط مجلس نمایندگان و سنای این کشور بود. پیش از این در تاریخ اول اکتبر 2013، به دلیل عدم تصویب لایحه بودجه در کنگره این کشور، دولت آمریکا برای 17 روز متوالی تعطیل شد تا برای 17 روز جو بازار طلا را هیجانی کند. دولت ایالات متحده در لبه پرتگاه ورشکستگى بود و شمارش معکوس براى رسیدن به توافق احتمالى میان نمایندگان کنگره آمریکا آغاز شده بود.
سناى این کشور روز ۱۶ اکتبر براى انجام آخرین تلاش جهت جلوگیرى از پایان مهلت استقراض دولت آماده می‌شد و این مساله و نگرانى پیرامون آن، موجب شد تا طلا در نهایت در روز ۱۷ اکتبر، با افزایش چشمگیر قیمت، دوباره وارد کانال ۱۳۰۰ دلارى شود و در پایان این روز، بهاى ۱۳۲۰ دلار را براى خود به ثبت برساند. در این روز (۱۷ اکتبر) در نهایت قانون افزایش سقف بدهى، توسط اوباما امضا شده و فعالیت دولت فدرال این کشور پس از ۱۷ روز از سر گرفته شد.
این اقدام ساعاتى پس از موافقت مجلس نمایندگان و سناى آمریکا با ارائه یک راه حل میانه براى حل بحران تعطیلى دولت آمریکا انجام شد. طبق این توافق، بودجه نهادهاى دولت فدرال تا ۱۵ ژانویه ۲۰۱۴ (چهارشنبه گذشته) تصویب شده و با افزایش سقف بدهى‌هاى دولت تا فوریه آینده موافقت شد. به این ترتیب از اواسط دسامبر گذشته باید یک کمیسیون به نمایندگان هر دو حزب پیشنهادهایى ارائه می‌داد مبنى بر اینکه چگونه بدهى‌هاى آمریکا می‌تواند در طولانى‌مدت کاهش پیدا کند.
حالا با تصویب این لایحه در هفته گذشته، آمریکا نخستین بار بعد از سه سال از بی‌ثباتی بودجه رها خواهد شد. در لایحه بودجه، هزینه‌های دولت فدرال آمریکا ۱۰۱۲ میلیارد دلار تعیین شد که حدود ۹۲ میلیارد دلار هزینه عملیات نظامی در خارج (جنگ در افغانستان) و ۵/۶ میلیارد دلار اعتبارات فوق‌العاده مرتبط با بلایای طبیعی به آن افزوده می‌شود و به حدود ۱۱۱۱ میلیارد دلار می‌رسد.
این میزان هزینه که بودجه اجتماعی را شامل می‌شود یک پیروزی برای جمهوری‌خواهان به حساب می‌آید چون از کاهش هزینه‌ها در چهارمین سال متوالی حکایت دارد.
مجلس سنا نیز لایحه بودجه را روز پنج‌شنبه گذشته تصویب کرد. در پاییز گذشته، بسیارى از تحلیلگران اقتصادى از این صلح سیاسى دقیقه نودى به توافق شکننده دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان بر سر بودجه یاد کرده و آن را موقتى ارزیابى کردند.
پیش‌بینی این گروه این بود که این دوران، بحران جدیدى را با خود به همراه خواهد داشت و حداکثر در دو ماه پس از آن و بعد از کریسمس، این وضعیت تکرار شده و آمریکا باز در آستانه ورشکستگى قرار خواهد گرفت، چراکه به عقیده این کارشناسان، مشکل اساسى در این کشور که همان ناکارآمدى نظام پارلمانى یا به عبارت دیگر دعوا و کشمکش همیشگى میان دو حزب مخالف در پارلمان این کشور است، هنوز حل نشده است.
اما آنچه با نزدیک شدن به موعد این توافق شاهد بودیم، جو آرام بازارهای مالی آمریکا و عدم تاثیرپذیری بازارها از مساله بودجه بود.

بودجه آمریکا باز هم دردسرساز خواهد شد؟