رشد قیمت شاخه سنگین‌های بازار

گروه بورس کالا- حدیث موسوی: آخرین روز معاملاتی بورس کالا در گروه محصولات فولادی با تحرک بیشتری نسبت به هفته‌های گذشته برگزار شد. چهارشنبه فولاد خوزستان ۷۰ هزار تن سلف شمش بلوم را با قیمت ۱۴۴۰ تومان و با شرایط بازپرداخت حداکثر ۹۰ روزه با سود ماهانه ۵/۰ درصد در معرض فروش گذاشت که با ۶۳ هزار و ۵۰۰ تن تقاضا روبه‌رو شد، اما در نهایت ۲۲ هزار و ۵۰۰ تن از آن در زمان معاملات و ۱۰ هزار تن دیگر آن در زمان مچینگ مورد معامله قرار گرفت. به گفته یکی از کارگزاران حاضر در معاملات روز گذشته رینگ فولاد، شرکت عرضه‌کننده شمش از ابتدا قرار بود با این پیش فرض که همه خریداران قیمت ۱۴۲۰ تومان را بپذیرند با این نرخ پایه در معاملات شرکت کند، اما عدم پذیرش برخی خریداران و از سوی دیگر ثبت نرخ‌های پایین‌تر از این رقم موجب شد تا نه تنها شمش با بهای ۱۴۲۰ تومان عرضه نشود، بلکه از کل حجم تقاضا نیز تنها بخشی از آن به فروش برسد.

در همین حال روز گذشته ذوب‌آهن اصفهان نیز اقدام به عرضه دو سبد نقد و سلف مقاطع کرد. عرضه نقدی این شرکت سبد تیرآهن شاخه ۲۲ بود که نرخ پایه ۱۹۲۰ تومانی آن در قیاس با قیمت‌های بازار آزاد، بهای ارزنده‌ای برای خریداران به شمار می‌رفت از این‌رو این محصول که در حجم ۱۱ هزار و ۲۶۴ تن عرضه شده بود با ۶۷ هزار و ۵۸۴ تن تقاضا روبه‌رو شد که در نتیجه با تعیین سقف قیمت و بهای پایانی ۲۱۱۲ تومان به فروش رسید.

از آنجاکه تیرآهن‌های شاخه‌ سنگین مصارف خاصی داشته و بیشتر برای ساختمان‌های بلند‌مرتبه و برج‌ها کاربرد دارند از این‌رو تنها برخی تجار نسبت به خرید و انبار آن رغبت می‌ورزند نه همه معامله‌گران. روز گذشته نیز گفته می‌شود، این محموله توسط یک تاجر به منظور دپو در انبار فروش خریداری شده است.

در همین حال این شرکت ۶۶۰۰ تن سبد میلگرد و تیرآهن خود را نیز با قیمت ۱۶۰۵ تومان به صورت سلف عرضه کرد که ۳۳۰۰ تن از آن در زمان رسمی معاملات و نیم دیگری از آن در زمان مچینگ به جای دریافت طلب از ذوب‌آهن خریداری شد.

به این ترتیب رینگ فولاد بورس کالا در روز چهارشنبه با افزایش قیمت تیرآهن و ثبات قیمت شمش و میلگرد به کار خود پایان داد.

رشد ۱۲ درصدی قیمت تیرآهن شاخه ۲۷

البته همانطور که انتظار می‌رفت، تعیین سقف قیمت برای تیرآهن شاخه ۲۲ در مبادلات روز گذشته بورس کالا به افزایش قیمت شاخه‌های مختلف تیرآهن موجود در بازار آزاد به خصوص شاخه‌های سنگین مانند ۲۴ و ۲۷ نیز ختم شد، به طوری‌که این دو شاخه به ترتیب افزایش ۲/۱۱ و ۲/۱۲ درصدی قیمت را نسبت به روز سه‌شنبه تجربه کردند.

اما این موضوع در حالی‌ است که معامله‌گران معتقدند بازار به دلیل رکود و ضعف تقاضا به هیچ وجه توان پذیرش نرخ‌های فعلی تیرآهن ذوبی را نداشته و این کالا به زودی به سطح قیمت‌های قبلی باز خواهد گشت.

از سوی دیگر در آخرین روز معاملاتی بازار آهن در روز چهارشنبه، به رغم رشد قیمت‌ تیرآهن در بازار آزاد، همانگونه که بسیاری از واحدهای خصوصی تولیدکننده مقاطع قیمت پیشنهادی محصولات درب کارخانه خود را با افت ۵ تا ۳۰ تومانی اعلام کردند، قیمت انواع سایزهای میلگرد در بازار آزاد نیز با ثبات یا افت نسبی روبه‌رو شد. در این میان محموله‌های شمش‌ وارداتی به کشور هم در بنادر شمالی کشور پس از تجربه چند روز ثبات، افت ۱۰ تومانی را در هر کیلو تجربه کرد.

البته در حالی‌که بازار فولاد کشورمان از پیش از ورود به رکود فصلی پاییز و زمستان با ضعف تقاضا دست به گریبان بوده است، نگاهی به بازارهای جهانی فولاد نیز نشان می‌دهد، این مشکل در برخی دیگر از کشورها هم تاحدودی وجود دارد.

در هند، جو بازار فولاد اخیرا تغییری نکرده؛ چراکه فعالیت بازارهای اصلی مصرف‌کننده از جمله ساخت و ساز و تولید در رکود به‌سر می‌برد. بازار فولاد اوکراین نیز وارد دوره رکود فصلی شده که در این میان بخش‌های مصرف کننده‌ای که بیشترین افت تقاضا را داشته‌اند بازار مسکن و تولید کنندگان لوله بوده است. از سوی دیگر در ترکیه نیز خریداران تمایلی به معامله فولاد ندارند و فولادسازان در تلاشند خود را با شرایط فعلی وقف دهند.

در امارات وضعیت داد‌و‌ستد در بازار فولاد مساعد نیست و ارزش معامله‌ها نسبت به ماه قبل تغییری نکرده و شرکت‌های ساختمانی ترجیح می دهند تنها برای رفع نیاز فوری فولاد بخرند.

در همین حال در آفریقای جنوبی چالش زیادی بر بازار فولاد حاکم است و انتظار می‌رود، حجم فروش‌ها تا پس از تعطیلات سال نو راکد باشد.