گروه بنگاه‌ها- رییس تولید و تعمیرات مدول ناحیه ریخته‌گری فولاد مبارکه اصفهان گفت: با انجام پروژه کاهش ضایعات ذوب در تاندیش‌های ریخته‌گری مداوم سالانه 45 میلیارد ریال ارزش افزوده در این بخش به دست می‌آید.
به گزارش روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان، غلامرضا کمالی افزود: دوباره کاری ضایعات تاندیش یا ته تاندیش ریخته‌گری مقدار ذوبی است که پس از ریخته‌گری تعدادی ذوب متوالی در ظرف تاندیش باقی می‌ماند.
وی اضافه کرد: در فرآیند ریخته‌گری مقدار ذوب ته تاندیش را می‌توان کاهش داد ولی به دلیل امکان ورود سرباره به قالب و پاره شدن پوسته شمش نمی‌توان آن را به صفر رساند.
وی با بیان اینکه وجود این ضایعات بازده وزنی تولید ریخته‌گری را کاهش می‌دهد و فرآوری آن نیز هزینه بر است، ادامه داد: در سال ۹۰، میزان ضایعات تاندیش در فولادمبارکه ۱۴تن به ازای تاندیش بود که با تعریف یک پروژه TQ این مورد در سال ۹۱ به ۱/۱۲ تن و در سال ۹۲ به ۱/۱۰ تن به ازای تاندیش کاهش یافت.
کمالی میزان افزایش تولید حاصل از این پروژه را سالانه حداقل هفت هزار و ۵۰۰ تن و میزان سودآوری آن را برای فولاد مبارکه حداقل ۴۵ میلیارد ریال بیان کرد.
روابط عمومی فولاد مبارکه اصفهان همچنین از قول رییس راه‌آهن این شرکت درباره بهره برداری مکانیزم حمل ریلی سنگ آهن در معدن سنگان خبر داد.
محمد‌علی زارعی گفت: این مجموعه که با همت واحد راه‌آهن فولاد مبارکه و مدیریت توسعه سنگان در پنج ماه طراحی و ساخته شد، از یک سوله با ظرفیت ذخیره حدود ۱۰ هزارتن سنگ آهن و یک سیستم بارگیری تشکیل شده و قادر است روزانه حداقل ۸۰ واگن ۱۰۵ تنی را بارگیری کند.
رییس راه‌آهن شرکت فولاد مبارکه درباره مزایای این طرح گفت: با راه‌اندازی این سیستم بارگیری، حمل جاده ای سنگ آهن از این معدن به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد که این امر مزایای زیادی مانند کاهش ترافیک جاده، حوادث، مصرف سوخت و همچنین رعایت مسائل زیست محیطی را در پی دارد.
از سوی دیگر، مدیر مرکزنسوز شرکت فولاد مبارکه اصفهان گفت: این شرکت در آبان سال جاری در زمینه مصارف مواد نسوز به رکورد بی‌سابقه ۷/۰۷ کیلوگرم بر تن مذاب در تمام واحدهای شرکت دست یافت.
غلامرضا صوفیان افزود: این میزان مصارف نسوز و هزینه‌های آن می‌تواند به عنوان الگو (Bench Mark) در تمام کارخانه‌های داخل کشور، خاورمیانه و بهترین فولادسازی‌های دنیا مطرح شود.
وی تصریح کرد: در آبان سالجاری مصارف نسوز واحدهای فولادسازی و ریخته‌گری مداوم به مقدار ۹۵/۶ کیلوگرم بر تن، مذاب و مصارف نسوز سایر نواحی مجتمع نیز به مقدار ۱۲/۰ کیلوگرم بر تن مذاب رسید.
وی ادامه داد: این موفقیت با تعریف ۳۸ پروژه در مرکز تعمیرات نسوز و اجرای آن در نواحی شرکت و همچنین با بهبود مستمر فرآیندها، استفاده از مواد نسوز با کیفیت بالا و کنترل مداوم پروسه تولید حاصل شد.
صوفیان با اشاره به سمینار نسوز یونیتزر در سال ۲۰۱۱ و مطرح شدن شعار «تقلیل مصرف ۵۰ کیلوگرمی نسوز به پنج کیلوگرم» در فولادسازی‌ها گفت: کارخانه‌های معتبر تولید فولاد، برای کاهش هزینه‌های تمام شده نسوز در قیمت فولاد قرار گذاشتند که مصارف نسوز خود را در سال ۲۰۱۵ به پنج کیلوگرم بر تن مذاب برسانند. صوفیان اظهار کرد: هزینه مواد نسوز در مجتمع فولاد مبارکه و ناحیه فولادسازی و نورد پیوسته سبا حدود ۲۴۰ریال به ازای تولید یک کیلو محصول است که حدود ۱/۵ درصد قیمت تمام شده فولاد است. وی افزود: این در حالی است که در فولادسازی‌های مشابه این رقم حدود دو تا سه درصد است که اگر ملاک و معیار را حتی همان دو درصد هزینه‌های قیمت تمام شده فولاد در نظر بگیریم در مجتمع فولاد مبارکه با در نظر گرفتن ۶ میلیون تولید فولاد مذاب در سال، حدود ۵۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی در هزینه نسوز ایجاد شده است.