ایران یکی از 10 کشور مطرح جهان  در بخش معدن

گروه بنگاه‌ها - نخستین همایش و نمایشگاه فلزات غیرآهنی (اکتشاف، استخراج و فرآوری) روز گذشته با حضور معاونان وزارت صنعت، معدن و تجارت ومدیران ارشد حوزه معدن و صنایع معدنی برگزار شد. مدیرکل اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت در مراسم افتتاح این نمایشگاه تخصصی گفت: بخشی که توانسته به بهترین نحو با تحریم‌ها مقابله کند، بخش معدن است. اسدالله کشاورز تصریح کرد: تنوع مواد معدنی در کشورمان باعث شده ایران به عنوان یکی از ۱۰ کشور مطرح جهان در بخش معدن باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۷۸۰۰ پروانه معدن در حال فعالیت داریم که در سال گذشته ۳۷۰ میلیون تن استخراج واقعی از آنها صورت گرفته است. کشاورز اظهار کرد: تاکنون ۷ درصد از مساحت کشور اکتشاف شده که عمدتا سطحی بوده و به طور میانگین در عمق ۵۰ متری انجام شده است. به گفته وی باید اکتشافات عمقی را با فن‌آوری‌های جدید انجام داد تا بتوان ذخایر اصلی را در اعماق زمین اکتشاف کرد و این هدف تنها با برنامه‌ریزی صحیح و حمایت مالی دولت امکان پذیر است.

وی گفت: در برنامه پنجم توسعه حدود هزار میلیارد تومان اعتبار برای بخش اکتشاف پیش‌بینی شده که تاکنون تحقق نیافته است. مدیر کل اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد معادن فعال کشور در اختیار بخش خصوصی است که می‌توان با تشکیل کنسرسیوم‌های معدنی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی فن‌آوری‌های جدید را وارد اکتشافات معدنی کرد.

نگاه سنتی در حوزه معدن برطرف شده

در این همایش نایب رییس خانه معدن ایران نیز گفت: بخش معدن کشور نسبت به ۱۵ سال قبل کاملا متفاوت شده و به رشد‌های بالایی دست یافته است. محمد رضا بهرامن، مصوبات مجلس شورای اسلامی را برای حل مشکلات این بخش اقدامی ارزشمند دانست و گفت: نگاه سنتی به این حوزه برطرف شده و امروز معدن کشور با تشکیل کنسرسیوم‌های مختلف توانمند شده است. وی افزود: ما اعتقاد داریم متولی بخش معدنی کشور نیز باید توان علمی و تخصصی خود را مطابق با استانداردهای روز جهان افزایش دهد. بهرامن ادامه داد: در حال حاضر ذخایر معدنی با عیارهای مختلف نیز برای فعالان این حوزه، اقتصادی مهیا شده است.

۱۰ میلیارد تن ذخایر قطعی فلزات غیرآهنی در کشور وجود دارد

در همین حال رییس انجمن معدنکاران سرب و روی ایران نیز در این مراسم گفت: در حال حاضر ۱۰ میلیارد تن ذخایر قطعی فلزات غیرآهنی در کشور وجود دارد.

علی سه‌دهی اظهار کرد: با گسترش فعالیت‌های معدنی می‌توانیم اقتصاد بخش خصوصی را رونق دهیم و به زودی ببینیم، معادن فلزات غیرآهنی توانایی درآمدزایی بالایی برای کشور دارند.

رییس انجمن معدنکاران سرب و روی ایران با اشاره به ضرورت‌های توسعه در بخش معدن گفت: اکتشافات تکمیلی در اولویت نخست قرار دارد که در همه کشورها بر عهده دولت است که امیدواریم به این هدف دست یابیم.

وی ادامه داد: در مرحله بعد اقتصاد معدن، زنجیره تولید و سپس فرآوری است که این مرحله کلید توسعه آینده بخش معدن محسوب می‌شود و امیدواریم در نقاط دور دست نیز این امر محقق شود.

سه‌دهی در پایان نگاه مسوولان درباره استفاده از تشکل‌های تخصصی در سیاست‌گذاری‌های معدنی و صنایع معدنی را نیز ارزشمند خواند.