گروه بورس کالا- سحر نمایشی: در روزهای اخیر به دنبال اخبار مثبت از دیپلماسی دولت روحانی، قیمت آزاد دلار با روند نزولی رو به رو شده که به دنبال آن بازار فلزات داخلی نیز از ابتدای هفته ریزش قیمت‌ها را تجربه کرده بود که این روند روز گذشته متوقف شد که دلیل آن مقاومت فروشنده‌ها از ارائه قیمت‌ها است و بیشتر قیمت‌ها مبنی بر شنیده‌های بازار است. این در شرایطی است که کاهش قیمت‌ها در بازارهای جهانی نیز این روند را تشدید کرده است. به گفته یکی از فعالان بازار، افت مکرر قیمت‌ها در این مدت به اندازه کافی موجب رکود و بی‌رونقی معاملات شده است و اگر افت نرخ فلزات ادامه دار باشد قطعا با تعطیلی بازار مواجه خواهیم شد و از آنجا که با توجه به ریزش نرخ ارز، قیمت کالاها در بازار رو به سرازیری است، همه به نوعی برای خرید دست نگه داشته‌اند.

به گفته وی، رکود موجود اگرچه برای مصرف‌کننده به صرفه است، اما فروشندگان را با مشکلات مالی مواجه می‌کند.

از طرف دیگر فعالان بازار نیز معتقدند اگر این روند ادامه دار باشد رکود بازار عمیق‌تر خواهد شد و با روندی که نرخ ارز در پیش گرفته است به نظر می‌رسد در روزهای آتی شاهد افت بیشتر قیمت این فلزات در بازار غیر‌رسمی باشیم.

بر این اساس جو مثبت و امیدوارانه‌ای که در مذاکرات سیاسی ایران و غرب ایجاد شده و از لحن تند دوطرف کاسته است، این انتظار شکننده را در بازار ایجاد کرده که روند تحریم‌ها رو به کاهش و حتی رفع کامل است؛ بنابراین فعالان بازار فعلا از خرید و فروش در بازارهای فلزات پایه دست کشیده و همین امر باعث کاهش تقاضا و ریزش بیشتر قیمت‌ها شده است.

این در حالی است که بازارهای کالایی به مذاکرات سیاسی امروز در مقر سازمان ملل در نیویورک چشم دوخته‌اند که اگر مانند علائمی که این روزها از دو سوی مذاکرات ایران و غرب به چشم می‌خورد، همه چیز مثبت و امیدوارانه پیش برود، می‌توان انتظار تحولات بیشتر و غیرمنتظره‌تری را نیز داشت.

از سوی دیگر بازارهای فلزات پایه جهانی نیز طی یک هفته گذشته شاهد نوسانات نامنظمی در بورس لندن بودند، به طوری که طی این یک هفته با آنکه قیمت‌ها روند نزولی در پیش گرفتند، اما همین روند نزولی با نوسانات غیرمنطقی زیادی رو به رو شده بود. برای سرمایه گذاران در آسیا و اروپا اگر چه قضیه توافقات نهایی در سیاست‌های مالی و پولی ایالات متحده مهم ترین خبر برای رشد بازار‌ها به خصوص بازار فلزات بود، اما اوضاع منطقه یورو و استفاده از ابزارهای مالی و پولی برای تغییر شرایط موجود اقتصاد این منطقه از دیگر دغدغه‌هایی است که سرمایه‌گذاران به شدت به آن فکر می‌کنند، زیرا با توجه به شاخص‌های اقتصادی همچون میزان نرخ رشد و بالا ماندن نرخ تورم و نرخ بیکاری، احتمال اینکه شرایط رکودی در اروپا به سرعت از بین رود به این زودی‌ها غیرممکن است به همین دلیل امسال نیز همچنان تردیدها باقی خواهد ماند و برای بازارهای کالایی اروپا همچون فلزات پایه تغییرات منفی خواهد بود.

از طرفی وضعیت برای بازارهای آسیایی نیز تا حدودی متفاوت بوده است. در صورتی که سیاستمداران چین با ایجاد شوک به خارج شدن از وضعیت فعلی و کمک به سرعت نرخ رشد اقتصادی با استفاده از ابزارهای پولی همچون سیاست تسهیل کمی یا تزریق نقدینگی در برخی بازارها موفق شوند، می‌توان به بهبود بازارهای مالی و ترغیب سرمایه گذاران به حضور در سرمایه گذاری‌های جدید امیدوار بود.

بازار فلزات پایه خریدار ندارد