گذراندن دوره‌های آموزشی آشنایی با قراردادهای مشتق کالایی برای صدور کد معاملاتی این قراردادها و ورود به بازار معاملات قراردادهای آتی الزامی است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه (سنا)، مدیر قراردادهای مشتق کالایی بورس کالای ایران در گفت‌وگویی اظهار کرد: تاکنون برای یک هزار و ۵۰۶ نفر از متقاضیان صدور کد معاملات قراردادهای آتی که طی ۶ ماهه اخیر در کلاس‌های آشنایی با معاملات قراردادهای آتی شرکت کرده‌اند، گواهینامه صادر شده است و از این میان ۸۴۲ نفر موفق به اخذ کد معاملاتی مشتریان حقیقی شده‌اند. پدرام زادنو عزیزی با اشاره به هدف از برگزاری این دوره‌ها گفت: این دوره‌ها با هدف معرفی بازار معاملات قراردادهای آتی، شناساندن ریسک‌های موجود، آشنایی با فرآیند‌های اجرایی و مسائل حقوقی که در این بازار پیش روی مشتریان قرار می‌گیرد، برگزار می‌شود.

زادنو عزیزی گفت: مدیریت قراردادهای مشتق کالایی با همکاری مدیریت مطالعات اقتصادی، برنامه‌ریزی و آموزش شرکت بورس کالای ایران به منظور اصلاح فرآیند پذیرش مشتریان، تشکیل دوره‌های آشنایی با معاملات قراردادهای آتی را از اسفند ماه سال ۹۱ در دستور کار خود قرار داد و این فرآیند همچنان ادامه دارد.

وی ادامه داد: اطلاعیه پذیرش مجدد مشتریان با فرآیند اصلاح شده در اسفند ماه ۹۱ از طریق سایت بورس کالای ایران اعلام شد و از آن زمان تاکنون متقاضیان ورود به بازار قراردادهای آتی ملزم به گذراندن کارگاه‌های آموزشی آشنایی با قراردادهای مشتق کالایی هستند.

وی در خصوص مراکز آموزشی برگزار‌کننده دوره‌های آشنایی با قراردادهای آتی گفت: برای تشکیل کارگاه‌های آموزشی، دانشگاه علوم اقتصادی به عنوان اولین مرکز آموزشی، از آخرین ماه سال ۹۱ همکاری خود را در این زمینه با بورس کالای ایران آغاز کرد. علاوه‌بر این، مرکز آموزشی دیگری که در خصوص برگزاری این دوره‌ها با بورس کالای ایران همکاری می‌کند؛ کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار است.

زادنوعزیزی افزود: این دوره‌ها به صورت کوتاه مدت و ۸ ساعته برای متقاضیان ورود به این بازار در نظر گرفته شده و مشتریان پس از گذراندن این دوره و اخذ گواهینامه از طرف مرکز آموزشی مذکور می‌توانند برای صدور و دریافت کد معاملاتی به کارگزاران مجاز مراجعه کنند.

زادنو عزیزی در خصوص ضرورت تشکیل دوره‌های جدید برای پذیرش مشتریان گفت: از آنجا که این بازار یک بازار تخصصی است و از ابزار‌های مالی نوین در بازار سرمایه ایران محسوب می‌شود، لازم است آشنایی اولیه و مورد نیاز با این بازار صورت پذیرد.

وی گفت: ضرورت تشکیل این دوره‌ها به دلیل عدم‌وجود دانش معاملاتی کافی بین برخی فعالان این بازار احساس شد، زیرا عدم‌کفایت اطلاعات معاملاتی عده‌ای که صرفا با هدف کسب سود و تحت‌تاثیر تبلیغات وارد این بازار می‌شدند، در نهایت منجر به زیان آنها و ایجاد مشکلاتی برای کارگزاران و بورس می‌شد.

مدیر قراردادهای مشتق کالایی با توجه به تاثیر این دوره‌ها بر بهبود کیفیت معاملات ادامه داد: رفتار هیجانی مشتریان در زمان نوسانات قیمت‌ها از جمله مشکلاتی بود که در ۶ ماهه اخیر و با توجه به کلاس‌های آموزشی برگزار شده به حداقل ممکن رسیده است.

وی درخصوص محتوای دوره‌های برگزار شده، گفت: این دوره‌ها تحت عنوان «مفاهیم اولیه و فرآیند معاملات آتی در بورس کالا ویژه متقاضیان اخذ کد معاملاتی» اطلاعات اولیه و پایه را در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهد؛ اما برای کسب اطلاعات تخصصی‌تر و فعالیت حرفه‌ای در این بازار توصیه می‌شود متقاضیان ورود به این بازار از کلاس‌های تخصصی و مطالعات تکمیلی خارج از بورس نیز بهره گیرند.

زادنو عزیزی در خصوص تشکیل این دوره‌ها در سطح کشور گفت: بورس کالای ایران برای تسهیل فرآیند اخذ کد معاملات قراردادهای آتی در سراسر کشور، با همکاری کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار این دوره‌ها را علاوه‌بر تهران در شهرهای شیراز، اصفهان، رشت، مشهد، تبریز و ساری نیز برگزار می‌کند.