گروه بورس کالا - سحر نمایشی: اگرچه تزریق نقدینگی در بازارها کمک بزرگی به اقتصاد داخلی می‌کند، اما مهم‌تر از‌ آن نیاز بازار به کالا و واردات محصولات جدید است، چرا که به گفته فعالان بازار موجودی انبارها کاهش یافته یا به قول خودشان ناقص شده است، به ویژه اکنون که تعطیلات تابستانی کارخانه‌ها نیز به پایان رسیده و تولیدکنندگان آماده پذیرش سفارشات جدید هستند. فعالان آگاه معتقدند که اگر بازار از رکود خارج شود، تقاضا به شدت افزایش پیدا می‌کند که این موضوع موجب رشد ناگهانی قیمت‌ها خواهد شد، به‌خصوص فلزات پایه که در این مدت تحت تاثیر مشکلات عرضه و تقاضا و همچنین بی‌رونقی مبادلات بوده‌اند. همچنین به گفته فعالان، برخی از معامله‌گران از فروش محصولاتشان خودداری می‌کنند و معتقدند تا ورود محصولات جدید نباید انبارهایشان را خالی کنند، چرا که هنوز امکان افزایش قیمت‌ها وجود.

البته به عقیده آگاهان بازار فلزات پایه روند یکسان معاملات، حال چه کاهشی و چه افزایشی موجب رکود انتظاری می‌شود و زمانی معاملات رونق می‌یابد که قیمت‌ها ثابت باشد و تجار به بازار اعتماد پیدا کنند در غیر این صورت نمی‌توان امیدی به رونق بازار داشت.

به این ترتیب روند معاملات فلزات پایه طی روز گذشته ثابت باقی ماند. البته این در حالی است که قیمت‌ها نسبت به هفته قبل افت اندکی را تجربه کردند، چرا که قیمت فلزات در بورس جهانی لندن نیز طی این مدت کاهشی بوده است، البته روند این فلزات در بورس لندن بعد از یک ماه نوسان از روز دوشنبه با ثبات نرخ آغاز به کار کرد. از طرفی نرخ ارز نیز همچنان بدون تغییر باقی ماند. اما این در شرایطی است که مس اندکی رشد را به دلیل افزایش تقاضا در روز سه شنبه تجربه کرد که به دنبال آن قلع نیز شاهد افزایش ۵۰۰ تومانی در هر کیلو نسبت به روز دوشنبه بود. از طرفی کاهش موجودی انبارها به قدری تجار را نگران کرده است که به گفته کارشناسان بعید نیست مجددا شاهد افزایش قیمت این فلز در بازار داخلی باشیم. درحال حاضر، قیمت این فلز منطقی به نظر می‌رسد و اگر تجار به فکر واردات جدید نباشند روند قیمت قلع به روال سابق بازمی‌گردد حتی اگر نرخ ارز بی‌تغییر باقی بماند.

از سوی دیگر آنچه از اظهارات فعالان بازار برمی‌آید این است که معامله‌گران فلزات پایه همچنان در تعیین یک آینده مشخص برای بازار دچار تردید هستند. برای مثال برخی معتقد هستند با توجه به اینکه در حال حاضر بازارهای جهانی هم متاثر از نقدینگی محدود و در نهایت تغییر دستمزدها دچار رکود است، بنابراین فعلا تغییری در روند قیمت‌های داخلی نخواهیم دید، اما برخی نیز معتقد هستند از آنجا که پس از رکود در داخل، بازارها دوباره با تغییراتی جدید در پیشنهاد قیمت از سوی کارخانه‌ها مواجه می‌شوند؛ در نتیجه موج این قیمت‌های جدید به بازار خواهد رسید و باید در انتظار افزایش قیمت تمام شده و قیمت بازاری باشیم.

نیاز به واردات در بازار فلزات پایه حس می‌شود