گروه بورس کالا- حدیث موسوی: در حالی که چند ماهی می‌شود، بازار آهن کشور با مازاد عرضه و رکود تقاضا دست به گریبان است، روز گذشته خبری در بازار پیچید مبنی بر اینکه چندین هزار تن کلاف ساده میلگرد در سایزهای ۵/۵ و ۵/۶ میلی‌متر توسط پنج واردکننده از چین به کشور وارد شده‌ که بخشی از آن در اختیار بیست تاجر آهن فروش قرار گرفته است. یکی از معامله‌گران بازار آهن در گفت‌وگو باخبرنگار «دنیای اقتصاد» گفت: ماه گذشته این سایز از کلاف ساده چینی با قیمت ۲۴۰۰ تومان در بازار قابل خرید بود، در حالی که با این حجم واردات قیمت آن به زیر ۲۰۰۰ تومان رسیده است. به گفته وی هم‌اکنون قیمت کلاف ساده سایز ۵/۶ میلی‌متر در بندر امام ۱۹۳۰ و در بندر انزلی ۲۰۰۰ تومان است که به نظر می‌رسد با توجه به مازاد عرضه قیمت آن افت بیشتری هم پیدا کند.

برای بررسی صحت این خبر، موضوع را از یکی از واردکننده‌های این کالا جویا شدیم. وی که مدعی شد در حال حاضر بالغ بر ۸۰ هزار تن از این کالا در بنادر کشور منتظر ترخیص از گمرکند خاطر نشان کرد: بازرگان‌ها بنا به اولویت‌های ارزی در نظر گرفته شده در اتاق مبادلات ارزی و بنا به قیمت مناسب این جنس وارداتی در شرایطی که واردات کالاهای دیگر به کشور مشکل دارند، اقدام به ثبت سفارش و دریافت ارز کرده‌اند و در واقع باید گفت تحت نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی است که واردات این کالا و سایر محصولات به کشور صورت می‌گیرد.

این بازرگان که میزان نیاز واقعی کشور به کلاف ساده را در حدود ۱۵ هزار تن در ماه عنوان کرد، افزود: البته ۷۰ درصد از فعالان صنعت فولاد این سایز از میلگرد را استاندارد نمی‌دانند درحالی‌که ۳۰ درصد هم معتقدند این کالا استانداردهای لازم به جهت ساده و قابل کشش بودن برای استفاده در مصارف گوناگونی همچون ساختمان‌سازی و مصارف صنعتی دارا است.

وی ادامه داد: به هر طریق واردات این کالا صورت گرفته و تا چندی دیگر همه این محموله‌ها وارد بازارهای آهن کشور می‌شوند، اما برای پیشگیری از بروز این مشکل و ناهماهنگی‌ها در آینده اگر وزارت صنعت، معدن و تجارت خود را به درستی متولی سامان دادن حجم تولید کارخانه‌ها و میزان صادرات و واردات محصولات فولادی بداند بنا به آمار و اطلاعاتی که از وضعیت اقتصادی کشور به لحاظ رونق یا رکود بازارهای کالایی همچون فولاد و از سوی دیگر میزان نیاز به انواع محصولات فولادی دارد، می‌تواند به درستی با دادن برنامه به فولادسازان خصوصی و دولتی آنها را در فرآیند تولید همراهی کند.

به گفته وی تحت این شرایط اگر نیاز کشور به برخی محصولات فولادی توسط تولیدکننده‌های داخلی تامین نشد درآن زمان با دادن اولویت ارزی مناسب به این کالای خاص می‌توان شرایط واردات را تسهیل کرد تا توازن لازم میان عرضه و تقاضا برقرار شود. اما آنچه که در زمان فعلی شاهدیم این است که در یک زمان آنقدر از یک کالا به کشور وارد شده یا در داخل تولید می‌شود که مازاد عرضه به وجود آمده و بسیاری اشخاص از جمله تجار، تولیدکننده‌ها و وارد کننده‌ها را متضرر می‌کند.

وی با ارائه مثالی در زمینه عدم توازن لازم میان عرضه و تقاضای برخی محصولات فولادی در کشور گفت: هم‌اکنون تیرآهن‌های شاخه‌سنگین که توسط کارخانه ذوب آهن تولید می‌شوند با کاهش تولید مواجهند و ارز مبادلاتی هم برای واردات آنها تخصیص نمی‌یابد، بنابراین شاهدیم قیمت آن‌ که می‌توانست در صورت تعادل عرضه و تقاضا پایین‌تر باشد حتی در شرایط کاهشی قیمت‌ها طی دو ماه اخیر با قیمت مناسب خود فاصله دارد.

این بازرگان که مقصر اصلی را در این زمینه وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌داند، اذعان کرد: در شرایطی که معدود کارخانه‌هایی از قبیل مجتمع کارخانه‌های فولاد نطنز، فولاد کویر یزد و زاگرس تنها تولید کننده کلاف ساده در کشورند اگر از قبل این وزارتخانه نظارت صحیحی بر تولید و مصرف کشور می‌داشت به طور قطع، نه تنها این فولادسازان با مشکل روبه‌رو نمی‌شدند، بلکه این حجم واردات کلاف ساده هم به کشور صورت نمی‌گرفت. البته به اعتقاد این واردکننده بهتر است کارخانه‌های تولیدکننده کلاف ساده، استراتژی خود را در تولید این محصول تغییر دهند؛ چرا که هرچه سایزهای تولیدی ریزتر باشد هزینه تولید به لحاظ صرف زمانی که می‌توانست برای تولید سایزهای بزرگ‌تر و قابل استفاده‌تر اختصاص یابد، بیشتر می‌شود.