گروه بنگاه‌ها - سیامک شفاعی کارشناس تولید واحد انباشت و برداشت و احیای مستقیم ناحیه سبا از ساخت و بهره‌برداری مکانیزم‌های برداشت گندله در واحد انباشت و برداشت ناحیه سبا برای اولین بار در کشورخبر داد و گفت: این پروژه با تلاش کارکنان تولید و تعمیرات، دفاتر فنی و پرسنل شرکت توکاEPC با صرفه جویی بیش از ۲۲ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید. وی افزود: این دو مکانیزم با وزن هر کدام ۲۲۵ تن و صرف زمان حدودا ۵/۱ سال به مورد اجرا درآمد به‌طوری که هر کدام با ظرفیت ۱۱۰۰ تن بر ساعت، وظیفه برداشت گندله از پارک‌های گندله و انتقال آن از طریق نوارنقاله‌های ۰۵، ۰۶ و ۰۳ به سیلوی ذخیره احیای مستقیم، مگامدول شهید شهبازی را بر عهده دارند. شفاعی اظهار امیدواری کرد، اینگونه اقدامات در کشور که موجبات خودکفایی و زمینه اشتغال را برای جوانان فراهم می‌کند، تداوم یابد.

بومی‌سازی اکسلِ ماشین حمل یوفرم برای اولین بار در کشور

با همکاری شرکت‌های سازنده داخلی برای اولین بار در کشور اکسلِ ماشین حمل یوفرم در شرکت فولاد مبارکه بومی‌سازی شد.

سعید ایرانپور کارشناس خرید قطعات یدکی فولاد مبارکه با بیان این مطلب گفت: یوفرم‌ها ظروفی هستند که قابلیت حمل ۲۵ تن بار را دارند و در فولاد مبارکه در برخی قسمت‌ها از این تجهیز به منظور حمل ضایعات و در برخی خطوط دیگر برای حمل کویل‌ها استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه به منظور ساخت این تجهیز حدود ۸۵۰ نفر ساعت کار صرف شده است، خاطر نشان کرد: در این شرکت تعداد ۸ دستگاه ماشین مخصوص حمل یوفرم مشغول به کار است که این اکسل روی آنها نصب شده و از آنجاکه پیش از این، قطعات یدکی آنها مورد تحریم واقع شده بود و مجبور بودیم با تعمیرات غیر اساسی آنها را در مدار تولید نگه داریم، اقدام به بومی‌سازی این تجهیز کرده و از این پس در صورت نیاز به تعویض آنها می‌توان به توانمندی‌های داخلی تکیه کرد.

ایرانپور دستیابی به دانش فنی ساخت این تجهیز، دسترسی به شرکت‌های سازنده داخلی در صورت خراب شدن هر قسمتی از آن با توجه به داشتن دفترچه فنی مناسب و همچنین جلوگیری از خروج مقدار زیادی ارز از کشور را از مهم‌ترین مزیت‌های این بومی‌سازی برشمرد.

تدوین استراتژی مدیریت بر منابع، مصرف و کیفیت آب در فولاد مبارکه

اولین جلسه تهیه و تدوین استراتژی شرکت فولاد مبارکه در خصوص مدیریت بر منابع، مصرف و کیفیت آب در تاریخ ۲۹/۵/۹۲ با حضور معاونان و مدیران این شرکت درسالن جلسات کمیته راهبری برگزار شد. جواد نیلی مدیر ناحیه انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه با اعلام این خبر افزود:به لحاظ استراتژیک بودن موضوع آب در شرکت و تاکیدات مدیریت عالی سازمان و همچنین رعایت الزامات قانونی در این‌خصوص این جلسه برگزار و موارد مطروحه مورد بررسی و اتخاذ تصمیمات قرار گرفت. وی افزود: در این جلسه مواردی همچون مدیریت بر مصارف با تکمیل و نصب سیستم‌های اندازه‌گیری مصارف آب‌های صنعتی و آشامیدنی درخطوط تولید و واحدهای ستادی، توجه ویژه به مسوولیت‌های اجتماعی و مصوبات استانی درخصوص کاهش برداشت آب از رودخانه با انجام پروژه‌هایی همچون کاهش مصارف فرآیندهای تولید، پشتیبانی، ستادی، محدودیت در توسعه فضای سبز و کاهش مصرف آب در فضای سبز موجود و توجه به اینکه تنها نقطه تامین آب مورد نیاز فضای سبز پساب‌های تصفیه شده، است و کاهش تلفات شبکه‌های انتقال وتوزیع آب مورد بررسی قرار گرفت. کاهش هزینه‌های تولید و تعمیرات با تامین آب کیفی جهت مصارف صنعتی، بهبود عملکرد زیست‌محیطی شرکت با استفاده از سیکل‌های خنک کاری بسته در چرخه‌های تولید به منظور کاهش مصارف آب و موادشیمیایی و بهسازی و تصفیه مجدد آب و بازچرخانی آن جهت استفاده مجدد در خطوط تولید، توجه به بهداشت و سلامت کارکنان با تامین آب آشامیدنی کیفی و افزایش سطح آگاهی عمومی در شرکت و منطقه در رابطه با ضرورت کاهش مصرف در تمامی قسمت‌ها و اقدامات فولاد مبارکه در این خصوص از دیگر موارد مهمی بود که در این جلسه مطرح شد و مدیر ناحیه انرژی و سیالات به آن اشاره کرد.