حاضریم بالاتر از قیمت‌های صادراتی «ورق» بخریم

گروه بورس کالا- «با فولاد مبارکه دعوایی نداریم و تمایل داریم با آنها سر یک میز صحبت کرده و به توافق برسیم» متن فوق گوشه‌ای از صحبت‌های محمد ابویی رییس سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی بود که در مراسم افطاری در جمع خبرنگاران به آن تاکید کرد. وی ادامه داد: مشکل سندیکا با فولاد مبارکه تنها بر سر تامین نیاز اعضای سندیکا است و حاضریم با فولاد مبارکه سر یک میز نشسته و مشکلاتمان راه‌حل کنیم.

وی افزود: برای تامین نیاز اعضای سندیکا به محصول ورق حتی راضی هستیم محصولات فولاد مبارکه را با قیمت‌های بالاتر از نرخ کشف شده در بورس‌فلزات نیر خریداری کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر محصول ورق فولاد مبارکه را در بازار با نرخ ۷۹۵تومان می‌خریم این در حالی است که نرخ این محصول در بورس ۸۰ الی ۹۰تومان پایین‌تر است و به دلیل رشد تقاضا و در مقابل محدودیت در عرضه این اختلاف قیمت نسبت به بازار و بورس را به وجود آورده است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر پروفیل را هر کیلو ۸۶۰تومان می‌فروشیم و آن را با نرخ ۶۸۰دلار وارد کنیم که زمزمه‌های رشد قیمت تا ۷۰۰دلار برای هر کیلو هم در بازار شنیده می‌شود.

وی ادامه داد:‌ فولاد مبارکه اعلام کرده که برای تامین منابع مالی خود اقدام به صادرات محصولات خود می‌کند. که ما حاضریم برای تامین نیاز اعضای سندیکا، منابع مالی و ارزی آنها را تامین کنیم اما محصولاتشان را به جای صادرات به ما بفروشند.

وی اظهار داشت:‌ از وقتی که فولادمبارکه محصولات خود را با نرخ پایین‌تر نسبت به قیمت‌های داخلی صادر می‌کند، اعضای سندیکا، بازار فروش خارجی خود را از دست داده است، به طوری که حدود ۶۰درصد از حجم صادرات ما کاسته شده است.

ابویی گفت: تا به حال ما به کشورهای انگلستان، آلمان و عراق صادر می‌کردیم که با این اقدام فولادمبارکه بیشتر بازارهای خارجی را از دست داده‌ایم.

رییس سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی همچنان ادامه داد: حذف نشدن تعرفه واردات ورق گرم با وجود تلاش‌های فراوان سندیکا نیز مزید بر علت بوده و عاملی شده برای گرانی قیمت پروفیل فولادی در بازارهای داخلی.

وی ادامه داد: در‌حال‌حاضر نرخ پروفیل از ابتدای سال تاکنون ۲۵درصد رشد داشته که پیش‌بینی می‌شود تا ۱۵درصد دیگر هم شاهد رشد باشیم که بدین ترتیب پیش بینی می‌شود رشد قیمت پروفیل‌ در بازار تا پایان سال به ۴۰درصد هم برسد.

وی تاکید کرد:‌ امیدواریم مسوولان چاره‌ای بیاندیشند تا قبل از رشد بی رویه قیمت‌ها به فکر تامین نیاز ورق برای تولیدکنندگان باشند.

لازم به ذکر است، درحال حاضر تعرفه واردات ورق گرم ۱۰درصد است که طبق تقاضای سندیکا حذف شدن سود بازرگانی (۶درصد) در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت که در کمیسیون ماده یک نیز این موضوع تصویب شد، اما تا به حال اجرایی نشده است.